Υποθαλάσσια σήραγγα στην Κίνα
Τη μεγαλύτερη υποθαλάσσια σήραγγα στον κόσμο ετοιμάζεται να κατασκευάσει η Κίνα. Το έργο είναι κολοσσιαίο, όμως πρόκειται να αλλάξει τη ζωή και την οικονομική δραστηριότητα εκατομμυρίων ανθρώπων που ζουν στην περιοχή των ανατολικών και βορειοανατολικών ακτών της χώρας, του οικονομικού κέντρου της. Η σήραγγα θα συνδέει τις δύο άκρες των λεγόμενων Στενών του Μποχάι, με άκρα τις πόλεις Νταλιάν (στη βορειοανατολική επαρχία Λιαονίνγκ) και Γιαντάι (στην επαρχία Σαντόνγκ) και θα έχει μήκος 123 χιλιόμετρα. Δηλαδή θα είναι υπερδιπλάσια από την ήδη υπάρχουσα σήραγγα στην Ιαπωνία, που συνδέει τα νησιά Χοκάιντο και Χονσού (54 χιλιόμετρα).
Το έργο ήδη έχει μελετηθεί και υπολογίζεται να κοστίζει περίπου 32 δις ευρώ. Η κυβέρνηση της Κίνας έχει ήδη θέσει και το χρονοδιάγραμμα της απόσβεσης, αφού υπολογίζει ότι τα ετήσια έσοδα από τη λειτουργία της σήραγγας θα μπορούν να ανέλθουν σε περίπου 2,5 δις ευρώ. Χρειάζονται, λοιπόν, 12-13 χρόνια για να υπερκαλυφθεί το κόστος. Τα… παράπλευρα αποτελέσματα, βέβαια, από τη χρήση της σήραγγας δεν είναι δυνατό να μετρηθούν, όμως υπολογίζεται ότι θα υπάρξει έξαρση στην ταχύτητα μεταφοράς των εμπορευμάτων, αφού η απόσταση ανάμεσα στις δύο πόλεις θα μειωθεί κατά περίπου 1.000 χιλιόμετρα.
Η Κίνα είχε μελετήσει την δημιουργία της σήραγγας και πριν από 20 χρόνια, όμως τότε κρίθηκε ασύμφορη η κατασκευή της. Με την οικονομική δραστηριότητα που υπάρχει τώρα στην Κίνα φαίνεται επιβεβλημένη. Σύμφωνα με τις μετρήσεις η σήραγγα αναμένεται να έχει την τριπλάσια κίνηση απ’ ό,τι η μήκους 51 χιλιομέτρων σήραγγα της Μάγχης στην Ευρώπη, η οποία συνδέει τη Μεγάλη Βρετανία με τη Γαλλία.