Τροχαία ατυχήματα με περίπλοκες συνέπειες που χρειάζεται να γνωρίζουμε

Συντάκτης: Δημήτρης Γκέγκας, Σύμβουλος τροχαίων ατυχημάτων

Τροχαίο ατύχημα; Πάμε να εξετάσουμε μερικές πιθανές εκδοχές αυτοκινητιστικής σύγκρουσης και τα επακόλουθά τους όσον αφορά τη νομική και ασφαλιστική κάλυψη.

Στο πεδίο των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων, η πλοήγηση στο νομικό και ασφαλιστικό τοπίο μπορεί να είναι πολύπλοκη και χαοτική. Κάθε σύγκρουση παρουσιάζει ένα μοναδικό σύνολο περιστάσεων, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τις συνέπειες για τα εμπλεκόμενα μέρη.

Από μικροατυχήματα μέχρι σοβαρές συγκρούσεις, η κατανόηση των πιθανών σεναρίων και των επιπτώσεών τους είναι ζωτικής σημασίας για τους οδηγούς, τις ασφαλιστικές εταιρείες και τους νομικούς.

Σε αυτό το άρθρο, διερευνούμε μερικές από τις πιθανές εκδοχές αυτοκινητιστικής σύγκρουσης και τα επακόλουθά τους όσον αφορά τη νομική και ασφαλιστική κάλυψη. Ρίχνοντας φως σε αυτές τις εκδοχές, στοχεύουμε στην καθοδήγηση των ατόμων που αντιμετωπίζουν τις συνέπειες ενός τροχαίου ατυχήματος, βοηθώντας τα να κατανοήσουν και να διαχειριστούν αυτήν τη συχνά περίπλοκη κατάσταση.

Τι συμβαίνει σε περίπτωση σύγκρουσης με όχημα που φέρει ξένες πινακίδες;

Είναι δεδομένο πως πρέπει να ακολουθήσετε τις γνωστές διαδικασίες στο σημείο του ατυχήματος (κλήση τροχαίας, ενημέρωση φροντίδας ατυχήματος ασφαλιστικής εταιρείας κλπ) και συγχρόνως να καταγράψετε τον ακριβή αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος με τις αλλοδαπές πινακίδες, τη μάρκα, το χρώμα του και τη χώρα προέλευσής του.

Ακολούθως να καταγραφούν τα στοιχεία του οδηγού του, καθώς και τα ακριβή στοιχεία της πράσινης κάρτας του. Το αρμόδιο γραφείο πού θα αναλάβει την αποζημίωση σας είναι το Διεθνές Γραφείο Ασφάλισης(Γ.Δ.Α.).

Τι συμβαίνει σε περίπτωση που ο υπαίτιος σε τροχαίο ατύχημα είναι οδηγός πού δεν έχει δίπλωμα;

Στη περίπτωση αυτή η υπαίτια ασφαλιστική εταιρεία θα αποζημιώσει αυτόν ή αυτούς που ζημιώθηκαν είτε από υλικές ζημιές είτε από τραυματισμό είτε από απώλεια ζωής και εν συνεχεία θα αναζητήσει τα χρήματα που έδωσε από τον ιδιοκτήτη ή/και κάτοχο ή/και οδηγό του αυτοκινήτου, καθώς στην περίπτωση αυτή υπάρχει εξαίρεση εκ του Νόμου από την ασφαλιστική κάλυψη.

Τι συμβαίνει σε περίπτωση ακινητοποίησης του οχήματός μου μετά από τροχαίο ατύχημα;

Για τη μεταφορά του αυτοκινήτου σας θα φροντίσει η ασφαλιστική σας εταιρεία. Επιπλέον, μπορείτε να συμπεριλάβετε στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο σας και την οδική βοήθεια για πιο πλήρη κάλυψη.

Στην περίπτωση αυτή πρέπει να σημειωθούν τα παρακάτω: Όταν το χαλασμένο αυτοκίνητο έχει πρόβλημα στα φρένα, στο σύστημα διεύθυνσης, στα ηλεκτρικά ή διαθέτει αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και δεν παίρνει μπροστά, η ρυμούλκησή του δεν επιτρέπεται παρά μόνο η μεταφορά του με οδική βοήθεια για λόγους ασφαλείας των εμπλεκομένων οδηγών οχημάτων καθώς και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου.

Αν δεν υπάρχει πρόβλημα μπορεί να πραγματοποιηθεί η μεταφορά του και από μη επαγγελματικό αυτοκίνητο, αλλά μόνο εκτός εθνικών οδών και για μικρή απόσταση με ταχύτητα έως 40 χλμ. και εφόσον και οι δύο οδηγοί διαθέτουν δίπλωμα οδήγησης για το όχημά τους.

Τι συμβαίνει σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος χωρίς επαφή των εμπλεκομένων οχημάτων;

Επειδή το κάθε τροχαίο θεωρείται μοναδικό, θα πρέπει όταν κάποιος εμπλακεί σε τέτοιο ατύχημα να επικοινωνήσει άμεσα με εξειδικευμένο δικηγόρο και να ενημερώσει την ασφαλιστική εταιρεία που ασφαλίζει το όχημα του. Σε κάθε περίπτωση ακόμη και αν δεν υφίσταται επαφή των οχημάτων, θεωρείται ότι υπαιτιότητα βαρύνει τον οδηγό του οποίου η παράβαση οδήγησε στην επέλευση του ατυχήματος.

Δυστυχώς στην Ελλάδα οι περισσότεροι οδηγοί οδηγούν επιθετικά θεωρώντας ότι αν δεν έρθουν σε επαφή με άλλο όχημα, δεν ευθύνονται για την πρόκληση τροχαίου ατυχήματος. Από την επιθετικότητα αυτή προκαλούνται αρκετά τροχαία ατυχήματα, που ονομάζονται «άνευ επαφής», φέροντας σοβαρές συνέπειες −εκτός των υλικών ζημιών− όπως τραυματισμούς και απώλεια ζωής (των οδηγών ή τρίτων προσώπων όπως επιβατών, πεζών κ. λ. π.). Ωστόσο, η ευθύνη του οδηγού είναι δυνατό να αποδειχθεί από αυτόπτες μάρτυρες ή από άλλα στοιχεία, όπως, τα ίχνη οχήματος, κάμερες ασφαλείας κ. λ. π., δηλαδή αντικειμενικά ευρήματα που θα πρέπει να καταγραφούν από τα αρμόδια όργανα της αστυνομίας.

Τι συμβαίνει όταν τροχαίο ατύχημα συμβεί κατά τη διάρκεια επίδειξης αυτοκινήτου;

Η συμμετοχή του αυτοκινήτου σε αυτοσχέδιους αγώνες ή επιδείξεις (π. χ. σούζες σε περίπτωση μηχανών) δεν καλύπτεται από την ασφαλιστική σας εταιρεία, η οποία όταν αποζημιώσει τους τρίτους θα απαιτήσει τα χρήματα με τα οποία αποζημίωσε αυτούς, από την προσωπική περιουσία του οδηγού ή/και ιδιοκτήτη του υπαιτίου οχήματος, καθώς και σε αυτήν την περίπτωση υφίσταται εξαίρεση από την ασφαλιστική κάλυψη.

Τι μπορεί να συμβεί εάν η πρόκληση ενός τροχαίου αποδειχτεί ότι ήταν από πρόθεση του οδηγού;

Σε ένα τέτοιο τροχαίο η ασφαλιστική σας εταιρεία θα αρνηθεί να καλύψει τις υλικές ζημιές ή τις σωματικές βλάβες ή ακόμη και το θάνατο του τρίτου και θα κληθείτε εσείς να το πράξετε χρησιμοποιώντας δικούς σας χρηματικούς πόρους. Αυτό συμβαίνει διότι η ασφάλιση ισχύει σε περιπτώσεις που θεωρείται ότι ο οδηγός έπραξε από αμέλεια και όχι σε ατυχήματα που προκλήθηκαν από δόλο. Επιπλέον σε αυτές τις περιπτώσεις ο Νόμος αντιμετωπίζει το συμβάν όχι ως τροχαίο, αλλά θεωρεί ότι το όχημα χρησιμοποιήθηκε ως μέσο τέλεσης αδικήματος, γεγονός που οδηγεί σε ιδιαίτερη ποινική αντιμετώπιση του οδηγού, με σαφώς πιο αυστηρές ποινές.

Να έχετε πάντοτε υπόψη σας ότι σε περίπτωση ατυχήματος θα πρέπει να απευθύνεστε σε εξειδικευμένους επαγγελματίες, ώστε να λάβετε τις σωστές κατευθύνσεις, ακόμη και όταν η υπόθεσή σας φαντάζει απλή.

ΠΗΓΗ: https://roadexperts.gr/

Συντάκτης: Δημήτρης Γκέγκας, Σύμβουλος τροχαίων ατυχημάτων

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.