“Το χώμα”, με μια ασυνήθιστη καλλιτεχνική φόρμα
Η βροχή, το νερό, είναι το συστατικό της αλλαγής. Το χώμα αν δε βραχεί «ξεθωριάζει», μένει στάσιμο. Έτσι κι ο άνθρωπος, μένει στάσιμος αν δε πιει το πικρό νερό της αυτογνωσίας. Από τις 24 Μαΐου στο εγκαταλελειμμένο κτίριο στην Γιατράκου 2 στο Μεταξουργείο, καθημερινά εκτός Τετάρτης στις 21:30, εκτυλίσσεται Το Χώμα, η παράσταση της Γιολάντας Μαρκοπούλου. Είναι ένα έργο «με μια ασυνήθιστη καλλιτεχνικά φόρμα, με έντονη αφηγηματικότητα, αλλά και δυνατούς διαλόγους», όπως ανέφερε η σκηνοθέτις της παράστασης στο flowmagazine.gr
Βρισκόμαστε στην Ανδαλουσία. Ακροβατούμε μεταξύ του «τώρα» και του «πριν από 9 χρόνια». Είναι μια γηραιά κυρία, η Πιλάρ (Όλγα Τουρνάκη). Μιλά στον νεκρό της άνδρα, πιο δίπλα, στην αυλή περιδιαβαίνουν τα παιδιά της, η Μαρία (Μαρία Αιγινίτου) και ο Μιγκέλ (Theo Alexander). Ο Μιγκέλ ονειρευόταν να γίνει ταυρομάχος. Έπαιζε στην αυλή με τον επιστάτη του σπιτιού, τον Πόθο (Μπουρκάτ Χουσείν), ο οποίος υποκρινόταν τον μανιασμένο ταύρο. Επίσης είναι η Μερσέδες, γυναίκα του Μιγκέλ και μάνα του παιδιού του, του Χουάν, που είναι 8 χρόνων, «τώρα».
Ξαφνικά, στο «πριν» κάτι συμβαίνει. Η οικογένεια το «θάβει». Κάποιος δεν είναι πια ανάμεσά τους, κρύβεται στο «χώμα». Έπειτα, κανείς δε μιλά γι’ αυτό, σα να μην έγινε ποτέ. Ωστόσο, «η φύση εκδικείται το χωριό και τους ανθρώπους του, με το να μη βρέχει», λέει ο Theo Alexander, στα παρασκήνια της παράστασης. Συνεχίζοντας μας λέει πως « αυτή η ιστορία έχει πολλούς παραλληλισμούς με το τι συμβαίνει στη χώρα μας αυτή τη στιγμή, θάβουμε πράγματα και δε παίρνουμε την ευθύνη των πράξεών μας..»
Η πολυπόθητη κάθαρση επέρχεται. Η βροχή κάνει ξανά το χώμα να κινείται, να «ανασαίνει». Υπάρχει η ελπίδα της άνοιξης, μέσα από το σκληρό και επίπονο ταξίδι της αυτογνωσίας. Το κυρίαρχο μήνυμα της παράστασης είναι η αέναη μάχη με το υποσυνείδητο, «τον ταύρο που έχουμε μέσα μας, και πρέπει να βρούμε τους τρόπους να αντιμετωπίσουμε, να κερδίσουμε», ήταν το εύστοχο σχόλιο του Theo Alexander, με το οποίο δεν έχουμε παρά να συμφωνήσουμε.
Αφορμή για την κάθαρση είναι η πρώτη μετάληψη του Χουαν, του γιου της Μερσέδες και του Μιγκελ. Τότε είναι που γυρίζει και η Μαρία από τη Μαδρίτη και που όλα αποκαλύπτονται..