Το παιδί ως υπεύθυνο ον

Συντάκτης: Άννα Κουτσοκώστα, Παιδαγωγός προσχολικής ηλικίας

Ένας ενήλικας γίνεται, κατ’ ανάγκη, υπεύθυνος, όταν απομακρύνεται από την οικογένεια του και ξεκινάει τη δική του ζωή. Οι ευθύνες των καταστάσεων βαραίνουν μόνο τον εαυτό του και κάνει τις δικές του επιλογές.

Το καλύτερο, βέβαια, θα ήταν να είμαστε υπεύθυνοι από μικρή ηλικία. Αυτό θα συμβάλλει και στην ανεξαρτητοποίηση μας. Οι γονείς οφείλουν να μάθουν στα παιδιά την αξία της υπευθυνότητας και τη σοβαρότητα που απαιτείται από τα ίδια, ώστε να μπορούν, με επιτυχία, να είναι αυτάρκη.

Η υπευθυνότητα οδηγεί στην αυτοπειθαρχία, μια σημαντική ιδιότητα για τη διαχείριση συμπεριφορών, ιδιαίτερα στα μικρά παιδιά που υστερούν στα λογικά επιχειρήματα, σε αυτήν την ευαίσθητη ηλικία. Το αίσθημα ευθύνης μαθαίνει στα παιδιά δεξιότητες που θα τους χρησιμεύουν ως ενήλικες.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ανεξάρτητα παιδιά, ανεξάρτητοι ενήλικες


Υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να δείξετε στο παιδί την έννοια της υπευθυνότητας:

– Αφήστε το παιδί να σας βοηθήσει. Αναθέστε του κάποιες εργασίες που αφορούν την τακτοποίηση του σπιτιού. Θα νιώσει σημαντικό και, ταυτόχρονα, θα έχει την ευθύνη για ένα μέρος του σπιτιού.

– Χαρίστε του την ευκαιρία να επιλέξει το ίδιο τα ρούχα που θα φορέσει. Έτσι, θα μάθει να κάνει τους σωστούς συνδυασμούς και επιλογές, ανάλογα με την περίσταση και τις καιρικές συνθήκες.

– Αναθέστε του μια εργασία, κατάλληλη για την ηλικία του και δώστε του ένα χρονικό περιορισμό. Με αυτόν τον τρόπο, θα πιεστεί και θα κατανοήσει ότι οι ευθύνες είναι πολύ σημαντικές και ρυθμίζουν τη ζωή μας.

– Να είστε συγκεκριμένοι και σταθεροί σε αυτό που ζητάτε. Για παράδειγμα, μην του φωνάζετε να μαζέψει το δωμάτιο και καταλήγετε, για άλλη μια φορά, να το συμμαζεύετε εσείς. Αφήστε το ακατάστατο, ώστε να μη μπορεί το παιδί να λειτουργήσει μέσα σε αυτό και να κατανοήσει ότι το να είσαι υπεύθυνος και να διατηρείς καθαρό το χώρο σε βοηθάει στην καθημερινότητά σου.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Διατήρηση της οργάνωσης του παιδικού δωματίου


– Φτιάξτε ένα πρόγραμμα εργασιών και δραστηριοτήτων για όλη την οικογένεια.
Ζητήστε κι εσείς από το παιδί να ετοιμάσει το δικό του πρόγραμμα. Αυτό θα  περιλαμβάνει από δραστηριότητες στο σπίτι, μέχρι και το καθημερινό σνακ που παίρνει στο σχολείο.

– Εξηγήστε, με ακρίβεια, την αξία της υπευθυνότητας και τα πλεονεκτήματά της. Ακόμα, τονίστε τις επιπτώσεις που έχει η ανευθυνότητα.

– Λέμε «ναι» στη ρουτίνα, όταν πρόκειται για παιδιά. Μέσα από τη ρουτίνα οργανώνουμε τη μέρα και είμαστε πιο ήρεμοι. Τα παιδιά γνωρίζουν, από πριν, ποια δραστηριότητα ακολουθεί κάθε φορά και, έτσι, έχουν τη δυνατότητα να προετοιμαστούν από μόνα τους.

Οι συνήθειες κατακτιούνται από μικρή ηλικία. Όλα αυτά διοχετεύστε τα από την προσχολική ηλικία, όπου θέτονται οι βάσεις για την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας.

Συντάκτης: Άννα Κουτσοκώστα, Παιδαγωγός προσχολικής ηλικίας

Influence:

Στόχος μου ως παιδαγωγός είναι να προσφέρω στα παιδιά τα κατάλληλα εφόδια για να διαμορφώσουν, με παιδεία, την προσωπικότητά τους…