Το Μetabook και η «μεταχείριση» του βιβλίου

Συντάκτης: Άννα Βεκρή

Μία συνέντευξη για την ηλεκτρονική πλατφόρμα metabook με τον Δημήτρη Σαββόπουλο και τον Γιάννο Κατσιριντάκη.

Το metabook, για όσους και όσες δεν γνωρίζουν, είναι μια πλατφόρμα για την αγοραπωλησία μεταχειρισμένων βιβλίων μεταξύ ιδιωτών, σε ένα πολύ ασφαλές πλαίσιο ηλεκτρονικών συναλλαγών. Ιδρύθηκε από τον Δημήτρη Σαββόπουλο, ο οποίος συνέλαβε και την αρχική ιδέα, και τον Γιάννο Κατσιριντάκη, δύο προγραμματιστές και βιβλιόφιλους που ένωσαν τις δυνάμεις τους και την αγάπη τους για τα βιβλία το 2017 και συνεχίζουν μέχρι σήμερα με την ίδια δύναμη και αγάπη να αναπτύσσουν το αρχικό τους όραμα: τα βιβλία να διαβάζονται ξανά και ξανά. Προσωπικά, αξιοποιώ  τις ευκαιρίες που μου προσφέρονται μέσα από το metabook και δηλώνω πιστή metabooker, γι΄αυτό και είμαι πολύ χαρούμενη γι’  αυτήν τη συνέντευξη που μου χάρισαν οι δυο τους.

Ποια ήταν η αφορμή για τη δημιουργία του Metabook και πώς προέκυψε η συνεργασία σας; 

Δ.Σ.: Το metabook ως ιδέα γεννήθηκε μία περίοδο που είχα μια βαθιά επιθυμία να εργαστώ σε κάτι το οποίο κάνει τον πλανήτη μας λίγο καλύτερο για τα παιδιά μου. Σε μια εποχή που η κλιματική αλλαγή κάνει όλο και πιο έντονη την παρουσία της, θα ήμουν συνυπεύθυνος αν δεν έκανα κάτι. Το metabook, λοιπόν, ήταν η λύση και το στοίχημα. Αν το metabook ως επιχείρηση κατάφερνε να ήταν βιώσιμο, τότε θα είχε καταφέρει τα βιβλία να μην είναι προϊόντα μιας χρήσης, αλλά να διαβάζονται ξανά και ξανά.

Γ.Κ.: Γνωρίστηκα με τον Δημήτρη στο Athens laravel meetup, μία ανοιχτή ομάδα προγραμματιστών, στην οποία συναντιόμαστε για να ανταλλάξουμε εμπειρίες και γνώσεις σχετικά με το αντικείμενο της δουλειάς μας. Μου έκανε εξαιρετικά θετική εντύπωση από την πρώτη στιγμή και γνωρίζοντάς τον παραπάνω, είδα πως είχαμε πολλά κοινά, αλλά κυρίως πως είχαμε κοινή στάση απέναντι στο τρόπο ζωής και τον τρόπο που θα πρέπει να σεβόμαστε το φυσικό περιβάλλον που μας φιλοξενεί. 

Το Μetabook και η «μεταχείριση» του βιβλίου

Φωτογραφία του Δημήτρη Σαββόπουλου

Γιατί επιλέξατε το όνομα Metabook; 

Δ.Σ.: Στη διαδικασία αναζήτησης ονόματος βρέθηκαν πολλά και διάφορα υποψήφια ονόματα. Το metabook κέρδιζε με διαφορά από κάθε οπτική γωνία.

Για ποιο χαρακτηριστικό ή για ποια λειτουργία του Metabook αυτά τα 5 χρόνια είστε περισσότερο υπερήφανοι; 

Γ.Κ.: Θα ήταν κρίμα να πούμε ένα. Αλλά αν είναι υποχρεωτικό, αυτό θα ήταν ο τρόπος με τον οποίο έχουμε καταφέρει να συνδυάζουμε την ασφάλεια και την ευκολία στη χρήση της πλατφόρμας. Κάθε φορά που βάζουμε ένα νέο χαρακτηριστικό, το πρώτο που σκεφτόμαστε είναι ποιο είναι το πρόβλημα που θα λύσει, ώστε να διευκολύνει ακόμη περισσότερο τις συναλλαγές, αλλά και να προσφέρει παραπάνω ασφάλεια. Η λογική με την οποία αναπτύσσουμε το metabook είναι να παρεμβαίνουμε και να βελτιώνουμε σημεία στα οποία οι metabookers θα διευκολυνθούν. Πάντα ακούμε τις προτάσεις τους – άλλωστε και εμείς οι ίδιοι είμαστε metabookers – γιατί γνωρίζουμε ότι όσο λύνουμε προβλήματα, τόσο το metabook θα γίνεται καλύτερο. Να σας πω μάλιστα ότι ο όρος metabooker δημιουργήθηκε από μία βιβλιόφιλη της πλατφόρμας και μας άρεσε τόσο πολύ που τον υιοθετήσαμε αμέσως.

Ποιες δυσκολίες συναντήσατε στην πορεία σας μέχρι τώρα

Γ.Κ.: Σε ένα οικοσύστημα υπάρχουν πράγματα που άλλοτε μπορείς να ελέγξεις πλήρως, γιατί εξαρτώνται περισσότερο από εσένα, και άλλοτε λιγότερο επειδή εξαρτώνται και από εξωτερικούς παράγοντες. Μία πρόκληση για εμάς ήταν η ανάπτυξη του συστήματος πληρωμών με κάρτα. Με αυτές θέλουμε να προσφέρουμε αφενός ταχύτητα στην πληρωμή της παραγγελίας αλλά και ασφάλεια, αφού στις συναλλαγές αυτές τα χρήματα μένουν σε ειδικό λογαριασμό της τράπεζας μέχρι να ολοκληρωθεί η συναλλαγή και το metabook μπορεί σε περίπτωση προβλήματος, αν χρειαστεί, να επιστρέψει τα χρήματα στον αγοραστή. Εδώ η πρόκληση ήταν μεγάλη μιας και ανοίξαμε τον δρόμο για αυτόν τον τρόπο πληρωμής στην Ελλάδα που μέχρι πρότινος προσφερόταν μόνο από eshop – επιχειρήσεις και όχι από ιδιώτες πωλητές. Έπρεπε να προσέξουμε όλες τις παραμέτρους του νόμου. Πλέον, μπορεί κάποιος να πληρώσει με την κάρτα του έναν ιδιώτη πωλητή για να αγοράσει από αυτόν ένα μεταχειρισμένο βιβλίο. Ασφάλεια και ταχύτητα ήταν ένα πρόβλημα που λύθηκε από εμάς με επιτυχία και πλέον προστίθεται στη φαρέτρα των υπόλοιπων εργαλείων που προσφέρονται στην πλατφόρμα, όπως οι αξιολογήσεις και τα επιβεβαιωμένα προφίλ χρηστών.

Πώς είναι η στενή επαγγελματική συνεργασία από απόσταση; Αν δεν κάνω λάθος, ο κύριος Σαββόπουλος έμενε στην Γερμανία και τώρα στην Αθήνα και εσείς κύριε Κατσιριντάκη στη Συκιά Κορινθίας. 

Γ.Κ.: Είναι κάτι το οποίο έχουμε συνηθίσει γιατί ήταν έτσι από την πρώτη στιγμή το 2017 που ξεκινήσαμε και ο Δημήτρης τότε ήταν στην Γερμανία. Αξιοποιήσαμε βεβαίως σύγχρονα εργαλεία τηλεδιάσκεψης, αλλά και οργάνωσης, ώστε να μπορούμε να συνεργαζόμαστε και να προχωράμε με ταχύτητα. Η πανδημία που έφερε ένα μεγάλο μέρος των εργαζόμενων μπροστά σε αυτήν την πραγματικότητα δεν μας επηρέασε, αφού ήδη δουλεύαμε με τον τρόπο αυτό. Όταν αναπτύσσεις μία οντότητα εξαρχής με έναν τρόπο, σου φαίνεται πολύ φυσικός. Φροντίζουμε πάντως να συναντιόμαστε από κοντά όποτε υπάρχει ευκαιρία. Το αστείο είναι πως τελικά δεν συζητάμε τόσο για το metabook, γιατί προτιμούμε να περάσουμε λίγο χρόνο σαν φίλοι και την επόμενη μέρα που θα είμαστε από μακριά ξανά, αναφέρουμε και προχωράμε τα θέματα της δουλειας. Την τελευταία φορά που συναντηθήκαμε, πριν 1-2 Σαββατοκύριακα, ο Δημήτρης παρατήρησε πως τελικά για το metabook συζητάμε καλύτερα και πιο ουσιαστικά όταν είμαστε από απόσταση. Αυτό που αναζητώ όταν είμαστε μαζί είναι να δημιουργούμε κοινές εμπειρίες και αναμνήσεις.

Στο site μεταπωλούνται αρκετές σπάνιες και εξαντλημένες εκδόσεις. Θα σας ενδιέφερε αυτή η «αναβίωση» των βιβλίων με τη μορφή αφιερωμάτων, σε έργα και συγγραφείς, μέσω του Metabook; 

Γ.Κ.: Αυτό φαίνεται ενδιαφέρουσα σαν ιδέα. Γενικά αυτό που λέμε στο metabook είναι πως αναπτύσσουμε την υποδομή, ώστε οι metabookers με ευκολία να βάζουν το περιεχόμενο. Είμαι σίγουρος πως υπάρχουν metabookers οι οποίοι εκτός από το ότι αγαπάνε τα βιβλία, έχουν κι άλλες εξαιρετικές ικανότητες και πολλές φορές μας ζητούν και λένε ιδέες που δεν έχουν να κάνουν με την αγοραπωλησία. Η πλατφόρμα θα μπορούσε να αναπτυχθεί με διάφορους και ποικίλους τρόπους.

Έχετε κάποιες ενδείξεις για το προφίλ των πωλητών και των αγοραστών της ιστοσελίδας σας; 

Γ.Κ.: Βεβαίως. Στο metabook υπάρχει διαφάνεια πάντα με σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα. Σε κάθε προφίλ για παράδειγμα, ένας πωλητής αναφέρει τους τρόπους και τους όρους με τους οποίους θέλει να διαθέτει τα βιβλία του, όπως και πώς θέλει να πληρώνεται. Δεν επιβάλλουμε πολιτικές σε αυτές τις προτιμήσεις. Επίσης, προαιρετικά κάποιος metabooker μπορεί να περάσει από μία διαδικασία ταυτοποίησης του προφίλ του. Ακόμη, πολύ σημαντικό ρόλο στο metabook έχουν οι αξιολογήσεις, που είναι το αποτέλεσμα μιας συναλλαγής. Κάθε μέλος της πλατφόρμας μπορεί να κάνει αλλά και να δεχθεί μία αξιολόγηση ως αποτέλεσμα της εμπειρίας της συνεργασίας που είχε με το άλλο μέλος. Οι αξιολογήσεις έχουν σκοπό να χτίσουν το αίσθημα της εμπιστοσύνης ανάμεσα στα μέλη της πλατφόρμας μαζί με τα άλλα εργαλεία που προσφέρονται.

Θα έλεγε κανείς πως οι σχέσεις σας με τους χρήστες (πωλητές/αγοραστές) είναι απρόσωπες και ότι ενώ εξυπηρετείτε εμμέσως τόσον κόσμο, στερείστε την αλληλεπίδραση μαζί του, είναι έτσι; 

Γ.Κ.: Μιλάμε συνέχεια με τους χρήστες της πλατφόρμας και ανοίγουμε διάλογο μαζί τους για να σιγουρευτούμε πως όταν μας ζητάνε κάτι, έχουμε καταλάβει ποιο είναι το πρόβλημά τους και πως μπορούμε να τους το λύσουμε. Ίσως σε αυτό έχει βοηθήσει το γεγονός πως εμείς δουλεύουμε από απόσταση, οπότε έχουμε αναπτύξει τον τρόπο αυτό της συνεργασίας. Διαβάζουμε και απαντάμε οι ίδιοι σε όλα τα αιτήματα που μας αναφέρονται και είμαστε πάντα κοντά, αν τυχόν δημιουργηθεί κάποιο μεμονωμένο πρόβλημα. Η δια ζώσης επικοινωνία βέβαια έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά. Έχει την έκφραση του προσώπου, το συναίσθημα και την άμεση ανταπόκριση. Πολλές φορές έχω γνωρίσει τυχαία κάποιον βιβλιόφιλο και με χαροποιεί ιδιαίτερα να συζητήσω μαζί του για το metabook.

Το Μetabook και η «μεταχείριση» του βιβλίου

Φωτογραφία του Γιάννου Κατσιριντάκη

Θα μπορούσατε να μου αφήσετε ένα σύντομο σχόλιο για κάθε ένα απ΄ τα παρακάτω είδη βιβλίου: 

 1. Έντυπο (μη μεταχειρισμένο) βιβλίο. 

Γ.Κ.: Το πρωτογενές. Ένα έντυπο βιβλίο το πιάνεις, το ξεφυλλίζεις, το χαίρεσαι, το βλέπεις την επόμενη μέρα και λαχταράς να συνεχίσεις το διάβασμά του. Έχει μέσα φρέσκες ιδέες που δεν έχεις διαβάσει ποτέ ξανά.

 2. Μεταχειρισμένο βιβλίο

Γ.Κ.: Είναι κάτι μαγικό. Τώρα στις διακοπές μου, το επόμενο βιβλίο που θα διαβάσω είναι το κλασσικό «Ταξίδι στο κέντρο της γης» του Ιούλιου Βέρν, στην έκδοση που είχα διαβάσει ως μικρό παιδί -Αστηρ 1979-. Θα είναι για μένα ένα ταξίδι στο χρόνο.

Το Μetabook και η «μεταχείριση» του βιβλίου

 3. Ψηφιοποιημένο έντυπο βιβλίο

Γ.Κ.: Παλαιά βιβλία και αρχεία που περνούν στη αιωνιότητα. Χρειάζεται όμως και αυτή η μορφή εξίσου περιποίηση, γιατί και αυτά τα αρχεία μπορεί να χαθούν, αν δεν έχουν την πρέπουσα προσοχή. Παλαιότερα είχα βρεθεί στο καπνεργοστάσιο, όπου φυλάσσονται παλαιές εφημερίδες και το αρχείο της Βουλής. Το μέρος είναι επιβλητικό και είχες την αίσθηση, όχι άδικα, πως εδώ θα βρεις όλη την ιστορία της Ελλάδας και όχι μόνο.

 4. Ηλεκτρονικό βιβλίο

Γ.Κ.: Διαβάζω είτε και κυρίως ακούω βιβλία σε αυτή τη μορφή, που είναι περισσότερο για την επαγγελματική μου ανάπτυξη. Τέτοια βιβλία τα θεωρώ «πιο γρήγορα», δεν χρειάζεται να τα έχω στα χέρια μου και όταν τα διαβάσω δεν θα τα χρειαστώ ξανά. Δεν είχα ποτέ κάποια συσκευή όπως το kindle, γιατί φοβόμουν πως κάτι θα γίνει και κάποια στιγμή θα χάσω το περιεχόμενό μου. Αυτό το μέσο πάντως, ενώ εθεωρείτο πως θα αντικαταστήσει τα βιβλία, απλά πήρε μία θέση στο χώρο του βιβλίου και έμεινε εκεί.

 5. Μεταχειρισμένα, διαβασμένα ή ταξιδεμένα βιβλία; 

Γ.Κ.: Ο όρος «μεταχειρισμένο» είναι σίγουρα ο πιο σαφής για το ελληνικό κοινό και για τον λόγο αυτό δεν τον έχουμε αλλάξει σε κάτι από τους άλλους δύο που είναι όντως πιο δόκιμοι. Αναφέρω το «ελληνικό κοινό», γιατί σε άλλες χώρες της Ευρώπης η έννοια του να διαθέτεις ξανά πράγματα που έχεις χρησιμοποιήσει είναι πιο κοινή, οπότε είναι λογικό να υπάρχει και μεγαλύτερος πλούτος λέξεων αναφοράς στα «μεταχειρισμένα βιβλία», που να είναι από την πρώτη στιγμή κατανοητός σε όλους.

Ένα βιβλίο όμως δεν μπορεί να είναι μεταχειρισμένο με την έννοια που είναι ένα αυτοκίνητο ή ένα μεταχειρισμένο κινητό. Συντηρεί την υλική μορφή του για πολλά χρόνια, περισσότερα από ό,τι ζει ένας άνθρωπος και αυτό ήταν και η αρχική ιδέα: να μη μένει να σκονίζεται ή να κρύβεται, αλλά να βγει πάλι στο φως, να ταξιδέψει και να διαβαστεί ξανά και ξανά.

Για ποιον λόγο να προτιμήσει κάποιος ένα μεταχειρισμένο από ένα καινούργιο βιβλίο; 

Γ.Κ.: Για πολλούς λόγους. Θα μπορούσα να γράψω ένα βιβλίο για να τους αναφέρω. Υπάρχουν πρακτικοί λόγοι, όπως ότι τα περισσότερα βιβλία δεν υπάρχουν ως καινούργια. Είναι εξαντλημένα, είτε και σπάνια. Επίσης, υπάρχουν και συναισθηματικοί λόγοι. Ένα βιβλίο με το που πωλείται την πρώτη φορά, ξεκινά ένα ταξίδι, γίνεται πιο πλούσιο, αποκτά ψεγάδια, σημειώσεις, τσακίσματα. Αυτό σε πολλούς αρέσει (αν και όχι σε όλους). Επιπλέον, το ίδιο βιβλίο, αν λόγου χάρη είναι μεταφρασμένο, μπορεί κανείς να το βρει από έναν μεταφραστή που θέλει, μόνο σε παλιά έκδοση και να θέλει αυτό.

Ποιο είναι το αγαπημένο σας μεταχειρισμένο βιβλίο; 

Γ.Κ.: Δεν έχω ένα αγαπημένο βιβλίο. Κάθε βιβλίο που διαβάζω είναι μετά «μεταχειρισμένο» έτσι κι αλλιώς. Το τελευταίο που μόλις τελείωσα και νομίζω θα μπει στο δικό μου πάνθεον με τα αγαπημένα είναι το «Sapiens» του Noah Harari. Γενικά μου αρέσει πολύ η φιλοσοφία. Όταν τελείωνα την σχολή μου έψαχνα το ενδεχόμενο να συνεχίσω στο μεταπτυχιακό Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τελικά όμως αποφάσισα πως αυτό θα είναι ένα χόμπι και με κέρδισε ο κόσμος των επιχειρήσεων.


Διαβάστε επίσης: Sapiens – Μια σύντομη ιστορία του ανθρώπου


Κλείνοντας αυτή τη συνέντευξη, θα θέλατε να προσθέσετε κάτι άλλο; 

Γ.Κ.: Το metabook είναι κάτι μεγαλύτερο από την ιδέα που ξεκίνησε. Έχει πάρει σάρκα και οστά, είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Είναι οι άνθρωποι, οι βιβλιόφιλοι, που είναι μέλη σε αυτό, είναι ο θησαυρός των βιβλίων που υπήρχε και αναδείχθηκε ξανά. Πλέον λοιπόν δεν έχουμε μια ιδέα, έχουμε μία ευθύνη και μία υποχρέωση να βελτιώνουμε την πλατφόρμα και να την κάνουμε όλο και πιο εύκολη στη χρήση διατηρώντας το επίπεδο ασφάλειας που έχει ήδη σήμερα. Την επόμενη φορά που θα μας ρωτήσετε, το metabook θα έχει κάνει πολλά βήματα μπροστά.

Μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του Metabook εδώ.

Συντάκτης: Άννα Βεκρή,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.