Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μας συντροφεύει καλλιτεχνικά στις ημέρες του εγκλεισμού

Συντάκτης: Ελένη Παπαστεργίου

Οι ημέρες του εγκλεισμού συνεχίζουν να κυριαρχούν στην καθημερινότητά μας, όμως δεν μπορούν να περιορίσουν τη δημιουργικότητα και την ανάγκη των καλλιτεχνών για εξωτερίκευση ανησυχιών, σκέψεων και ιδεών. Αυτό αποδεικνύεται έμπρακτα από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης!

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το καλλιτεχνικό του ιστορικό εκδηλώνει σε κάθε ευκαιρία τη δημιουργική του διάθεση και ενεργητικότητα, στοιχεία που το τελευταίο διάστημα του εγκλεισμού έχουν φτάσει στο ζενίθ! Εδώ κι έναν μήνα, λοιπόν, καλλιτέχνες από διαφορετικά μέρη της γης οργανώνουν δράσεις που προβάλλονται διαδικτυακά. Η τέχνη ενώνει τους ανθρώπους και αυτό το μήνυμα φαίνεται εμπράκτως από τα ποικίλα έργα και concepts του Φεστιβάλ, τα οποία μας κάνουν παρέα στο σπίτι σε καθημερινή βάση.

Εδώ και λίγο καιρό, μέσω των social media, έβρισκα ενημερώσεις και posts ταινιών μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ, καθώς και διαλέξεων, τα οποία μου έκαναν πολύ θετική εντύπωση. Θυμάμαι ότι η πρώτη ταινία μικρού μήκους που παρακολούθησα στο Youtube κανάλι του Φεστιβάλ, κατά τη διάρκεια της καραντίνας, ήταν η Washingtonia της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη. Μου κέντρισε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον, και λόγω του τίτλου, αλλά και από άποψη αισθητικής. Η ταινία αυτή κυκλοφόρησε τον Φεβρουάριο του 2014 στο Βερολίνο και κατάφερε να αποσπάσει το Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, έχοντας και υποψηφιότητα για το Βραβείο Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.

Η μια ταινία έφερνε την άλλη, μέχρι να αρχίσω να μυούμαι ακόμη πιο βαθιά στην ποιότητα διαφορετικών καλλιτεχνικών προσεγγίσεων κι αυτός είναι και ένας από τους βασικούς λόγους που γράφω το συγκεκριμένο άρθρο. Γίνονται πολύ σημαντικές προσπάθειες, ακόμη και σε αυτές τις δύσκολες και πρωτόγνωρες συνθήκες, να «κρατηθεί ψηλά» η καλλιτεχνική και πνευματική ποιότητα και χαίρομαι ιδιαίτερα για αυτό.

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου δημιούργησε μια ολόκληρη ενότητα με τίτλο ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ, η οποία περιλαμβάνει ενδιαφέρουσες προτάσεις για όλα τα γούστα και για όλες τις ηλικίες. Προσφέρει απλόχερα κίνητρο για γνώση, προβληματισμό, καθώς και χαρούμενο έναυσμα για συμμετοχή και δημιουργικότητα από την πλευρά όλων μας! Πάμε, λοιπόν, να δούμε μερικές από αυτές τις σημαντικές ευκαιρίες για προβολή που μας χαρίζει το Φεστιβάλ.

Διαγωνισμοί

Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η κίνηση του Φεστιβάλ να δημιουργούνται τέτοιου είδους δράσεις, οι οποίες απευθύνονται αποκλειστικά σε παιδιά, εφήβους και νέους. Οι διαγωνισμοί αυτοί αφορούν τρεις μεγάλες κατηγορίες:

#1

Ο διαγωνισμός Πάθη-Πλανήτης-Άγγιγμα που πραγματοποιείται σε συνεργασία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Στόχος του συγκεκριμένου δημιουργικού διαγωνισμού είναι οι σπουδαστές κινηματογραφικών και θεατρικών να δημιουργήσουν ένα μικρό σενάριο, το οποίο θα ντυθεί στη συνέχεια μουσικά από μαθητές του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και θα μετατραπεί σε μια μικρού μήκους ταινία 3 λεπτών από 7 γνωστούς Έλληνες σκηνοθέτες.

#2

Ο διαγωνισμός Γράφουμε Σπίτι, ο οποίος απευθύνεται αποκλειστικά σε εφήβους ηλικίας 14-18 χρονών. Δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά που ενδιαφέρονται για τη συγγραφή και το σενάριο να αποτυπώσουν τη δική τους ιστορία και να δημιουργήσουν μια μικρού μήκους ταινία μυθοπλασίας. Τα θέματα που προσφέρονται είναι δύο: «Απίστευτες μέρες» και «Μεγαλώνοντας». Για όσα παιδιά δυσκολεύονται πρακτικά στην καταγραφή, το Φεστιβάλ τους παρέχει ένα μικρό online σεμινάριο.

#3

Τελευταίος διαγωνισμός Γυρίζουμε Σπίτι, ο οποίος απευθύνεται σε παιδιά μικρότερης ηλικίας από 6-13 ετών. Τους δίνεται η δυνατότητα να αφήσουν ελεύθερη τη φαντασία τους και να δημιουργήσουν τη δική τους ταινία μικρού μήκους όπως εκείνα επιθυμούν, χρησιμοποιώντας ερεθίσματα αντικειμένων και καταστάσεων του σπιτιού κατά τη διάρκεια του lock down. Ακόμη μια δελεαστική πρόταση να αφήσουν οι γονείς ελεύθερα τα παιδιά τους να εκφραστούν καλλιτεχνικά!

Διάβασμα

Μέσα από την ιστοσελίδα www.myfestival.gr του Φεστιβάλ που μας παρέχει στις ανακοινώσεις της επίσημης σελίδας του, έχουμε τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε έναν καινούργιο κόσμο γεμάτο γνώση, πνευματικά μυστικά μέσω σπάνιων εκδόσεων, βιβλίων και περιοδικών. Ακόμη, μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στην σπάνια συλλογή HELLAFFI, η οποία χαρακτηρίστηκε «μνημείο» από τη Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Ενότητα Masterclasses Online

Η συγκεκριμένη ενότητα, η οποία μας υποδέχεται στο Youtube κανάλι του Φεστιβάλ, περιλαμβάνει σημαντικές συζητήσεις, συνεντεύξεις τύπου και άλλα πολλά, μαζί με masterclasses που έχουν πνευματική υπογραφή και αξία.

Δύο πολύ σημαντικά Masterclasses είναι αυτά του παγκοσμίου φήμης Αμερικανού σκηνοθέτη John Waters και του διάσημου Ελληνοαμερικανού illustrator John Mavroudis. Μην τα χάσετε, αξίζουν!

Χώροι #1, Χώροι #2

Στο concept Χώροι#1 έχουμε μια ταινία μικρού μήκους, η οποία όμως περιλαμβάνει 8 διαφορετικές ιστορίες Ελλήνων σκηνοθετών οι οποίες φτιάχτηκαν από το σπίτι κατά τη διάρκεια του lock down.

Στο concept Χώροι #2, έχουμε την ίδια επιρροή και με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, 7 πολυβραβευμένοι σκηνοθέτες από διαφορετικά σημεία της γης μας παρουσιάζουν ταινίες μικρού μήκους.

Πρόγραμμα Meet the Future

Μια σειρά από ταινίες μικρού μήκους που μας περιμένουν να τις ανακαλύψουμε! Όλες τους αποτελούν δημιουργήματα αξιόλογων και διακριτών καλλιτεχνών, οι οποίοι συμμετείχαν στην δράση Meet the Future του 60ού Φεστιβάλ, τον Νοέμβριο του 2019, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση.

Είναι πολύ ενδιαφέρον και γόνιμο να ερχόμαστε σε επαφή με τη δουλειά βραβευμένων καλλιτεχνών ιστορικό, οι οποίοι μας προσφέρουν ελεύθερα τις δημιουργίες τους, αλλά και να καλούμαστε κι εμείς οι ίδιοι να δημιουργήσουμε τα δικά μας «έργα»!

Συντάκτης: Ελένη Παπαστεργίου,

Influence:

Είμαι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και σπουδάστρια του τμήματος ‘Δημοσιογραφίας-Συντακτών και Ρεπόρτερ’…