Τι θα πρέπει να προσέξετε ως επιχειρηματίες
Το να γίνει κάποιος επιτυχημένος επιχειρηματίας δεν προϋποθέτει την ύπαρξη ταλέντου. Αυτό που απαιτείται, είναι να διαθέτει ένα σετ ικανοτήτων και δεξιοτήτων για να ανταπεξέλθει στους πολλαπλούς ρόλους που πρέπει να παίζει ως επιχειρηματίας. Να σχεδιάζει και να προγραμματίζει, να επιλέγει και να διοικεί τους κατάλληλους ανθρώπους, να πουλάει και να κλείνει συμφωνίες, να ασκεί οικονομική διαχείριση.
Αν κατέχετε MBA σίγουρα θα έχετε διδαχθεί αυτές τις έννοιες σε θεωρητικό επίπεδο. Επειδή η πράξη απέχει μακράν από τη θεωρία όμως, καλό είναι να προσέξετε να μην πέσετε σε κάποιες παγίδες. Όσοι από εσάς δεν διαθέτετε ούτε τη θεωρητική γνώση, θα σας συνιστούσα να προσέξετε διπλά και τριπλά.
Ευτυχώς η εμπειρική γνώση γίνεται κτήμα όλων μας, όταν κάποιοι που έπαθαν και έμαθαν πριν από εμάς μοιράζονται τη γνώση τους με όλο τον κόσμο. Τη γνώση αυτή μπορείτε να αντλήσετε μέσα από βιβλία επιχειρηματιών, σεμινάρια, DVD, βίντεο στο YouTube, ομιλίες σε TedX, συνεντεύξεις κ.ο.κ.
Ακολουθούν οκτώ βασικά σημεία που πρέπει να προσέξετε στην πορεία σας ως επιχειρηματίες:
- Εν αρχή είναι ο σχεδιασμός. Μην παραλείψετε το καθοριστικότερο βήμα στην ίδρυση της δικής σας επιχείρησης. Δυστυχώς δεν είναι στην κουλτούρα των Ελλήνων εν γένει ο σχεδιασμός και αυτό φαίνεται σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής τους—επιλογή σπουδών, καριέρας, διαχείριση χρήματος, στο γάμο, την οικογένεια και εννοείται και στην επιχειρηματικότητα. Η έλλειψη σχεδιασμού μπορεί να έχει ολέθριες συνέπειες όμως για εσάς, καθώς θα κληθείτε στην πορεία να διορθώσετε λάθη που ποτέ δεν προβλέψατε, γιατί δεν σχεδιάσατε. Το αποτέλεσμα είναι αυτό που λέει ο λαός «Όποιος δεν έχει μυαλό, έχει πόδια».
- Να προσλαμβάνετε εξυπνότερους και ικανότερους από εσάς για θέσεις-κλειδιά και στη συνέχεια να τους αναθέτετε αρμοδιότητες και να τους εμπιστεύεστε. Κανείς δεν μπορεί να βρίσκεται παντού. Το “one man show” θα σας οδηγήσει στην αποτυχία και κυρίως στην εξάντληση, με μαθηματική ακρίβεια. Το multitasking (εκτέλεση πολλών και διαφορετικών καθηκόντων ταυτόχρονα) που θεωρείται τόσο δημοφιλές ως εργασιακή πρακτική, δεν ε ίναι καθόλου αποδοτικό στην πράξη. Αυτό πλέον το ομολογούν επίσημα διάσημοι επιχειρηματίες και μάνατζερ (βλέπε Arianna Huffington- ιδιοκτήτρια της Huffington Post).
- Να μάθετε να κρατάτε το στόμα σας κλειστό. Μην αποκαλύπτετε τα μακροπρόθεσμα σχέδιά σας, ακόμα και στους πιο στενούς συνεργάτες σας. Είναι πολύ πιθανόν να τους ξεφύγει κάτι και εσείς να χάσετε μια μεγάλη ευκαιρία. Ακόμα κι αν το κάνουν από αμέλεια και όχι από κακή πρόθεση, το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο για εσάς. Δεν λένε τυχαία την έκφραση «Ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις».
- Καλλιεργήστε την αρετή να είστε ολιγόλογοι. Ο χρόνος είναι χρήμα. Δεν έχω γνωρίσει στη ζωή μου επιτυχημένο επιχειρηματία ή μάνατζερ που να είναι πολυλογάς. Για μένα αυτός που χρησιμοποιεί πολλά λόγια για να εκφραστεί, απλώς δεν ξέρει τι θέλει. Δεν είναι καθαρό στο μυαλό του αυτό που θέλει, γι’αυτό και ψάχνει εκείνη τη στιγμή τις λέξεις για να το εκφράσει. Όπως συνηθίζω να λέω στα σεμινάρια επικοινωνίας του Believe In You , «Αν δεν μπορείς να το πεις σε πέντε λέξεις, δεν μπορείς σε εκατό»!
- Να είστε πάντοτε ευθείς και ειλικρινείς. Να λέτε τη γνώμη σας, να διεκδικείτε και να ασκείτε κριτική ελεύθερα(εννοείται με σεβασμό ). Μην φοβάστε αν θα πληγώσετε τους άλλους. Η διεκδικητικότητα είναι η βάση της αυτοπεποίθησης. Οι περισσότεροι δεν εκφράζουν τα πραγματικά τους συναισθήματα από φόβο μην πάψουν να είναι αρεστοί στους άλλους. Αν δεν κατανικήσετε αυτό το φόβο, δεν θα γίνετε ποτέ επιτυχημένοι επιχειρηματίες. Οι άνθρωποι έχουν την ικανότητα να διαισθάνονται το φόβο σας και πολλοί επιτήδειοι θα τον εκμεταλλευτούν εναντίον σας.
- Αν χρειάζεται να επιπλήξετε τους υπαλλήλους σας, κάντε το χωρίς δισταγμό. Δεν θα πεθάνουν και ίσως βελτιωθούν από το feedback σας. Συν τοις άλλοις, θα σας εκτιμήσουν που αφενός είστε ειλικρινείς και αφετέρου αφιερώνετε χρόνο για να τους βελτιώσετε. Η χειρότερη λύση θα μπορούσε να είναι η απόλυση, χωρίς καμία εξήγηση. Ειδικά στην εποχή της κρίσης, αυτό έχει συμβεί σε εκατοντάδες ανθρώπους.
- Καλλιεργήστε την ικανότητα της υπομονής. Αν είστε ανυπόμονοι δεν θα είστε επιμελείς. Η σημασία στη λεπτομέρεια είναι αυτό που θα σας κάνει να διαφοροποιηθείτε από τον ανταγωνισμό σας. Για να χτίσετε το μοναδικό ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα (unique selling point), θα πρέπει να ξεχωρίσετε σε πολλά σημεία, ώστε να μην μπορούν να σας αντιγράψουν εύκολα. Αυτό όμως απαιτεί χρόνο και συστηματική ποιοτική δουλειά για να χτιστεί.
- Μην βιάζεστε να πλουτίσετε! «Όποιος βιάζεται σκοντάφτει». Εστιάστε στο σχέδιό σας και μην αγχώνεστε για τα χρήματα. Εφόσον η δουλειά σας καλύπτει ανθρώπινες ανάγκες, μοιραία θα έχει ζήτηση και τα χρήματα θα έρθουν. Εστιάστε στην ποιότητα του προϊόντος ή της υπηρεσίας και στο χτίσιμο της φήμης σας. Η φήμη μπορεί να αποδειχθεί το πολυτιμότερο περιουσιακό σας στοιχείο μακροπρόθεσμα. Γιατί αυτό που έχει σημασία είναι ότι «ο επιμένων νικά»!