Τι μας δίδαξε η κρίση του COVID-19

Συντάκτης: Κώστας Σταματόπουλος

“Ουδέν κακόν αμιγές καλού”. Ακόμη και μια δυσάρεστη συνθήκη, είναι δυνατό να οδηγήσει σε θετικές αλλαγές, αρκεί να έχουμε τα μάτια ανοικτά για να τις δούμε και τη διάθεση να τις υιοθετήσουμε. Αλήθεια, ποια θετικά μας δίδαξε η κρίση του COVID-19; Είμαστε έτοιμοι να τα δεχθούμε;

Ανακαλύψτε τη θετική πλευρά και βελτιώστε τη ζωή σας

Σίγουρα, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει κάποιος να παραγνωρίσει ή να υποβαθμίσει τις συνέπειες της υγειονομικής κρίσης. Πώς θα μπορούσε, άλλωστε, να γίνει αυτό, αφού υπάρχει υψηλός αριθμός θανάτων, εφαρμόστηκε κατ’ οίκον περιορισμός για μεγάλο χρονικό διάστημα και επήλθε οικονομική ανασφάλεια λόγω της αναστολής της οικονομικής δραστηριότητας σε πολλές επιχειρήσεις. Από τη στιγμή, όμως, που αυτά είτε ήταν αναπόφευκτα είτε δεν εξαρτιόνταν από εμάς, το μόνο που απομένει να κάνουμε είναι να βρούμε τη θετική πλευρά και να αποκομίσουμε διδάγματα. Ταυτόχρονα, οφείλουμε να υιοθετήσουμε τις απαιτούμενες αλλαγές,  με σκοπό να βελτιώσουμε τη ζωή μας.

Ζήστε το “τώρα” και προνοήστε για το απρόβλεπτο

Το πρώτο και σημαντικότερο δίδαγμα που μπορούμε να αποκομίσουμε από την κρίση είναι ότι πρέπει να ζούμε το “τώρα”. Με αυτό, δεν εννοώ να μη σκεφτόμαστε το μέλλον και να μην κάνουμε σχέδια για αυτό. Σε καμία περίπτωση, όμως, αυτό δεν πρέπει να μας απορροφά σε βαθμό που να μη χαιρόμαστε την κάθε ημέρα και την κάθε στιγμή. Οφείλουμε να δίνουμε σημασία σε απλά πράγματα, που το άγχος της επόμενης ημέρας μας κάνει να προσπερνούμε, παρ΄ όλο που είναι πολύ σημαντικά για την ποιότητα της ζωής μας. Θέματα όπως η υγεία, οι σχέσεις με την οικογένεια και το οικείο περιβάλλον, η ενασχόληση με ξεχασμένα ή νέα χόμπι ξαναβγήκαν στη επιφάνεια· αρκεί να παραμείνουν εκεί και να μην κρυφτούν ξανά, παρασυρμένα από τη λήθη της καθημερινότητας και της ματαιοδοξίας.

Η πρόβλεψη και ο σχεδιασμός ως τα καλύτερα εργαλεία αντιμετώπισης της κρίσης

Το δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι τίποτα στη ζωή δεν είναι δεδομένο και όλα μπορούν να αλλάξουν άρδην. Ως συνέπεια, ο καθένας πρέπει να είναι έτοιμος για το αναπάντεχο. Για τον λόγο αυτόν, οφείλουμε να αναπτύξουμε την ικανότητα της πρόβλεψης και του σχεδιασμού, ώστε να μπορούμε να προλαμβάνουμε δυσάρεστες καταστάσεις, στο μέτρο του δυνατού. Επιπλέον, χρειάζεται να καταστρώνουμε εναλλακτικά σχέδια, που είτε θα μας βοηθήσουν να είμαστε “ετοιμοπόλεμοι” σε καταστάσεις κρίσεων είτε θα μας καταστήσουν ικανούς να αντιδράσουμε γρηγορότερα. Έτσι, θα είμαστε σε θέση να αντιμετωπίζουμε την εκάστοτε κρίση με το λιγότερο δυνατό κόστος.

Εδώ, θα ήθελα να σημειώσω, ότι δεν είναι απαραίτητο οι κρίσεις να είναι τεράστιου μεγέθους και να έχουν παγκόσμιο χαρακτήρα· μπορεί να έχουν εθνικό χαρακτήρα, όπως η οικονομική κρίση της χώρας μας, μπορεί να έχουν και ατομικό χαρακτήρα, όπως η απώλεια της εργασίας. Άρα, αυτά που οφείλει κάποιος να εφαρμόσει σε μία παγκόσμια κρίση έχουν εφαρμογή και σε μία κρίση μικρότερου βεληνεκούς.

Η κρίση ως ευκαιρία προσωπικής επανεκκίνησης

Ένας υποχρεωτικός και δυσάρεστος, για τους περισσότερους, τρόπος αντιμετώπισης της κρίσης ήταν και η απαγόρευση κυκλοφορίας (lockdown) που επιβλήθηκε από τις κυβερνήσεις. Ήταν ένα μέτρο αναγκαστικό που δεν μπορούσε κάποιος να το αρνηθεί. Μπορούσε, όμως, να αρνηθεί το προσωπικό απαγορευτικό. Αυτό είναι και το τρίτο συμπέρασμα. Μία κρίση δεν είναι ευκαιρία για αδράνεια αλλά για επανεκκίνηση, ευκαιρία να στοχαστεί κανείς, να προβληματιστεί, να διορθώσει την προσωπική και επαγγελματική του ζωή, να πάρει αποφάσεις, να καλύψει κενά, να αποκτήσει νέες δεξιότητες ή νέα ενδιαφέροντα. Έτσι, όταν η κρίση θα αποτελεί πλέον παρελθόν, θα είναι πιο έτοιμος και δυνατός απέναντι στις νέες προκλήσεις ή τις καταστάσεις που έως τότε αδυνατούσε να αντιμετωπίσει.

Μέσα από τις στάχτες που θα αφήσει η κάθε κρίση πρέπει να ξεπηδήσει ένα νέο μοντέλο ανθρώπου. Αυτό θα είναι και το μεγάλο κέρδος: Ένας άνθρωπος που θα έχει διδαχθεί από την κρίση και θα την έχει αξιοποιήσει για να βελτιωθεί· ένας άνθρωπος δυνατότερος, ανθεκτικότερος και σοφότερος, καλύτερα προετοιμασμένος να αντιμετωπίσει τις επόμενες κρίσεις, όποιες και αν είναι και σε όποιον τομέα και αν εκδηλωθούν.

Συντάκτης: Κώστας Σταματόπουλος,

Influence:

Ο χώρος των επιχειρήσεων, στον οποίο συμπληρώνω περίπου 20 έτη παρουσίας σε θέσεις πωλήσεων και οικονομικών τμημάτων, έχει καταφέρει να γίνει και χόμπι…