Τι είναι η δυσλεξία και πώς θα την αναγνωρίσετε;

Συντάκτης: Χριστίνα Στογιαννίδη, Φιλόλογος

Το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στην επεξεργασία του γραπτού λόγου είναι η δυσκολία στην ανάγνωση. Τα παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση, καθώς και σε βασικές γνωστικές δεξιότητες της αντίληψης, της μνήμης (οπτικής και/ ή ακουστικής), της γλώσσας και της φωνολογικής επίγνωσης. Στα παιδιά με  ειδικές μαθησιακές δυσκολίες συγκαταλέγονται όσοι παρουσιάζουν διαταραχές όπως: η δυσλεξία, η δυσγραφία, η δυσαριθμησία,  η δυσαναγνωσία, η δυσορθογραφία, το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα και οι διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού).

Τι είναι η δυσλεξία;

Θα μπορούσαμε να πούμε με όσο πιο απλά λόγια γίνεται ότι η δυσλεξία είναι μια νευρολογική κατάσταση, στην οποία το δικτύωμα του εγκεφάλου είναι λίγο διαφορετικό από τα τυπικά άτομα και η οποία εκδηλώνεται συνήθως ως μια δυσκολία στην ανάγνωση (δυσαναγνωσία)και συνακόλουθα στη γραφή (δυσγραφία) και στην επίλυση προβλημάτων (δυσαριθμησία). Συνεπώς, η κατάσταση αυτή δεν θεραπεύεται, αλλά  βελτιώνεται σημαντικά. Αυτό  πετυχαίνεται διδάσκοντας  μεθόδους αντιμετώπισης και εκπαιδεύοντας το παιδί να λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο χρησιμοποιώντας άλλες δεξιότητες του εγκεφάλου του, οι οποίες λειτουργούν σε ανεπτυγμένο βαθμό. Τα αποτελέσματα είναι πραγματικά εντυπωσιακά!

 Βασικά συμπτώματα της δυσλεξίας ανά ηλικία:

Τα συμπτώματα της δυσλεξίας διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία. Εάν το παιδί σας έχει ένα ή δύο από τα σημάδια αυτά, αυτό δεν σημαίνει ότι έχει απαραίτητα δυσλεξία. Αλλά αν έχει πολλά από τα σημεία που αναφέρονται παρακάτω μπορεί να σημαίνει ότι πρέπει να κάνετε ειδικές εξετάσεις στο παιδί για να επιβεβαιώσετε ότι έχει δυσλεξία. Ο ορθός και επιστημονικός τρόπος είναι να γίνει μια αξιολόγηση – τεστ δυσλεξίας από έμπειρο και εξειδικευμένο Ειδικό Παιδαγωγό. Υπάρχουν σταθμισμένα στην Ελλάδα τεστ, βασισμένα σε πανεπιστημιακά αποδεκτά πρότυπα, όπως είναι κυρίως το WISC-III και σε ορισμένες περιπτώσεις το Αθηνά test, τα οποία μας δίνουν έγκυρα αποτελέσματα. яндекс

  • Προσχολική ηλικία

Ένα παιδί προσχολικής ηλικίας (3-4 ετών) μπορεί:

-Να αρχίσει να μιλάει αργότερα από ό,τι τα περισσότερα παιδιά.

-Να έχει μεγαλύτερη δυσκολία από ό,τι τα άλλα παιδιά στο να προφέρει λέξεις.

-Να μην εμπλουτίζει το ίδιο γρήγορα με νέες λέξεις το λεξιλόγιό του και να μην είναι σε θέση να θυμηθεί τη σωστή λέξη για κάθε σκοπό.

-Να έχει πρόβλημα να μάθει το αλφάβητο, τους αριθμούς, τις ημέρες της εβδομάδας, τα χρώματα, τα σχήματα, το πώς να συλλαβίσει και το πώς να γράψει το όνομά του.

-Να έχει δυσκολία απαγγελίας μικρών ποιημάτων ή να σκεφτεί λέξεις με ομοιοκαταληξία.

-Να αργήσει να αναπτύξει λεπτές κινητικές δεξιότητες. Για παράδειγμα, το παιδί σας μπορεί να χρειαστεί περισσότερο χρόνο από άτομα της ίδιας ηλικίας για να μάθει πώς να κρατήσει ένα μολύβι σε θέση γραφής, πώς να χρησιμοποιεί τα κουμπιά και το φερμουάρ και πώς να βουρτσίζει τα δόντια του.

  • Παιδιά από το νηπιαγωγείο έως την ηλικία των 9-10 ετών μπορεί:

-Να έχουν δυσκολία στην ανάγνωση σκέτων λέξεων, όταν δηλαδή αυτές δεν περιβάλλονται από άλλες λέξεις.

-Να καθυστερούν να μάθουν τη σύνδεση μεταξύ γραμμάτων και ήχων.

-Να συγχέουν μικρές λέξεις

. Να μπερδεύουν το αριστερό με το δεξί

-Να κάνουν διαρκώς λάθη στην ανάγνωση και την ορθογραφία

– Να διαβάζουν λάθος πολυψήφιους αριθμούς.

 -Να απεικονίζουν καθρεπτικά αριθμητικά ψηφία (π.χ. 6 αντί 9).

– Να μην  διακρίνουν σωστά τα νομίσματα.

– Να μην διακρίνουν σωστά τους δείκτες του ρολογιού.

-Δυσκολεύονται στη διάκριση μεγεθών και σχημάτων

-Δυσκολεύονται στην επίλυση απλών μαθηματικών προβλημάτων

(διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στην επόμενη σελίδα)

Σελίδες: 1 2

Συντάκτης: Χριστίνα Στογιαννίδη, Φιλόλογος

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr