Οι κοινωνικές τεχνολογίες όπως τα blogs, το facebook, το twitter επέτρεψαν στους επιχειρηματίες να γίνουν γνωστοί, να συνδεθούν απευθείας με …
Θέλετε ένα ξεχωριστό e-shop; Θέλετε branding!
Το καλό branding είναι συστατικό επιτυχίας για ένα e–shop στη σύγχρονη εποχή. Ποια είναι όμως τα μυστικά του σωστού branding;
Αυτό που δεν αντιγράφεται είναι ο χαρακτήρας και η προσωπικότητα της μάρκας σας. Εάν αναρωτιέστε αν οι εταιρείες και τα προϊόντα έχουν προσωπικότητα, η απάντηση είναι «φυσικά», αρκεί κάποιος να έχει φροντίσει να κτίσει, να καλλιεργήσει και να διαφημίσει αυτήν την προσωπικότητα. Και, ναι, σωστά μαντέψατε: Αυτή η διαδικασία είναι το branding.
Το αποτέλεσμα του branding
Πριν ξεκινήσουμε να μιλάμε για το τι είναι το branding, για να καταλάβετε το αποτέλεσμά του σας προτείνω να επισκεφτείτε τις ιστοσελίδες τριών ή τεσσάρων εταιρειών με το ίδιο αντικείμενο. Πάρτε, για παράδειγμα, παιδικά ρούχα. Θα παρατηρήσετε πως η εικόνα που προβάλλει η κάθε ιστοσελίδα είναι διαφορετική. Άλλη απευθύνεται στη μητέρα που θέλει value for money, άλλη στην μητέρα που θέλει να δει τα παιδιά της ντυμένα σαν πριγκιπόπουλα και άλλη σε εκείνη που τα θέλει σαν σταρ του Χόλλυγουντ.
Τα ίδια ισχύουν σε όλες τις αγορές και σε όλα τα προϊόντα, ακόμη και σε αυτά της λαϊκής, που κάποτε αποτελούσε το κλασικό παράδειγμα των αδιαφοροποίητων προϊόντων, όπου το αβγό στον πάγκο Α ήταν ίδιο με το αβγό στον πάγκο Β. Τώρα το αβγό Α είναι βιολογικό, οι κότες που το γεννούν ταΐζονται με συγκεκριμένες τροφές, είναι ελευθέρας βοσκής, τις κοιμίζουν με Μότσαρτ και έχουν και άλλα χαρακτηριστικά, που κάνουν το αβγό Α να διαφέρει από το αβγό Β.
Αλλά γιατί πρέπει να κάνουμε τη μάρκα μας να φαίνεται διαφορετική; Δεν αρκεί να είμαστε απλώς ένα καλό προϊόν;
Η απάντηση έχει δοθεί σε προηγούμενο άρθρο μου. Aν προσπαθήσετε να ανταγωνιστείτε με βάση τα χαρακτηριστικά, αργά ή γρήγορα αυτά είτε θα πάψουν να είναι τόσο σημαντικά, γιατί θα τα προσφέρουν όλοι (π.χ. ηλεκτρικά παράθυρα στα αυτοκίνητα), είτε θα βρεθεί κάποιος ανταγωνιστής που θα τα προσφέρει φθηνότερα, οπότε θα πρέπει να δημιουργήσετε νέα χαρακτηριστικά ή να πέσετε στην παγίδα του ανταγωνισμού με βάση την τιμή. Αυτό όμως που δεν μπορεί να αντιγράψει ο ανταγωνισμός είναι το πώς κάνετε τον καταναλωτή να αισθάνεται για το προϊόν σας και όταν χρησιμοποιεί το προϊόν σας.
Τι είναι, λοιπόν, το branding;
Είναι η διαδικασία με την οποία δημιουργούμε την ιστορία και την εικόνα μιας μάρκας, έτσι ώστε ο καταναλωτής να την αντιληφθεί με τρόπο που θα την κάνει ξεχωριστή στο μυαλό του σε σχέση με τις μάρκες του ανταγωνισμού και θα τον κάνει να καταλάβει πως η χρήση της συγκεκριμένης μάρκας θα τον ωφελήσει όχι μόνο χρηστικά αλλά και συναισθηματικά, που σχετίζεται με το πώς θα αισθανθεί όταν χρησιμοποιεί το προϊόν.
Πώς όμως δημιουργούμε αυτήν την εικόνα, αυτήν την ιστορία;
Όπως και κάθε ιστορία, έτσι και η ιστορία της μάρκας μας έχει κάποια συστατικά. Αυτά είναι τα εξής:
• Οφέλη, πρακτικά ΚΑΙ συναισθηματικά
• Αξίες, με τις οποίες θα ταυτιστεί ο καταναλωτής, γιατί θέλει να τις μοιραστεί ή τις μοιράζεται ήδη με τη μάρκα μας
• Προσωπικότητα, στην οποία ο καταναλωτής βλέπει την δική του προσωπικότητα ή αυτή που θέλει να προβάλει
• Συγκεκριμένο κοινό στο οποίο απευθύνεται
Έχει, επίσης, τα συστατικά του προϊόντος: το όνομα, το λογότυπο και τα χαρακτηριστικά του. Αν πρόκειται για υπηρεσίες, έχουμε ακόμη τις διαδικασίες, το προσωπικό, το περιβάλλον στο οποίο θα «καταναλώσει» ο πελάτης την υπηρεσία. Και, φυσικά, εμπεριέχει τις επιλογές του marketing manager για την τιμή, τα κανάλια διανομής, το ύφος, το δημιουργικό και τα μέσα της διαφήμισης.
Και πώς όλα αυτά «κολλάνε» με το site και το e–shop;
Το site και το e–shop που «στεγάζει» τη μάρκα σας θα πρέπει να κάνει δύο πράγματα για αυτήν: να επιβεβαιώνει και να ενδυναμώνει την ιστορία και την εικόνα της στο μυαλό του επισκέπτη. Καλύτερα, ακόμη, θα πρέπει να «λέει» την ίδια ιστορία. Για να οπτικοποιήσω τι θέλω να πω, φανταστείτε το IKEA και τους ανταγωνιστές του όπως ήταν πριν από μερικά χρόνια, γιατί τώρα έχουν καταλάβει πώς παίζεται το παιχνίδι στο μυαλό του καταναλωτή.
Το ΙΚΕΑ είχε πάντα χώρους, στους οποίους τα προϊόντα «έκτιζαν» μια εικόνα: την εικόνα ενός δωματίου του σπιτιού. Οι ανταγωνιστές του ΙΚΕΑ είχαν τα προϊόντα στα ράφια ή σε παράταξη και δεν δημιουργούσαν συναισθήματα. Το ίδιο γίνεται και με ένα e–shop. Ποιο από τα δυο θέλετε να έχετε; Αυτό που δημιουργεί συναισθήματα και σας ξεχωρίζει στο μυαλό του επισκέπτη ή αυτό που παραθέτει προϊόντα και μοιραία οδηγεί τον επισκέπτη στο να σας αγοράσει ή όχι με βάση την τιμή;
Τα οφέλη του branding
Αν επιλέξετε τη «λύση ΙΚΕΑ», τα οφέλη για τη μάρκα σας είναι πολλά:
• Ο καταναλωτής σας ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό.
• Όταν ψάχνει για τα προϊόντα που πουλάτε, ψάχνει μαζί με το όνομά σας, π.χ. δεν ψάχνει «συνταγή μαρμελάδα πορτοκάλι», αλλά «μαρμελάδα πορτοκάλι Πετρετζίκης».
• Δεν σας συγκρίνει πάντα με βάση την τιμή και έτσι έρχεται πρώτα στο δικό σας e–shop και δεν «περνάει» από το Skroutz ή το Best Price.
• Αυξάνονται οι πωλήσεις και τα κέρδη σας, γιατί μπορείτε να πουλήσετε σε υψηλότερες τιμές, μια και είστε ξεχωριστοί για τον καταναλωτή.
• Αυξάνονται οι πιστοί σας πελάτες, οι οποίοι αυξάνουν τις πωλήσεις σας, αλλά και σας συγχωρούν τυχόν λάθη.
• Μπορείτε να κάνετε brand extensions: Έχετε ένα e–shop με φωτιστικά και δυνατό brand; Μπορείτε να συμπεριλάβετε και άλλα είδη διακόσμησης σπιτιού (π.χ. χαλιά, μικροέπιπλα).
Πηγή: justonline.gr – Αρσένης Πασχόπουλος