Τι σημαίνει είμαι διεκδικητικός/ή; Και πώς συνδέεται η έλλειψη διεκδικητικότητας με τις συγκρούσεις και τα αρνητικά συναισθήματα; Η διεκδικητικότητα (adsbygoogle …
Τεχνικές διεκδικητικής επικοινωνίας
Έχετε ευχηθεί ποτέ να είχατε χειριστεί διαφορετικά μία κατάσταση από την οποία έχετε πλέον απομακρυνθεί; Υπήρξε στιγμή που χάσατε τον έλεγχο και δεν μεταφέρατε την άποψή σας με αποτελεσματικό τρόπο; Αν ναι, τότε ίσως αυτό είναι αφορμή να βελτιώσετε την διεκδικητική σας επικοινωνία.
Η διεκδικητικότητα είναι η ικανότητα να παρουσιάζει κανείς τις σκέψεις και τα συναισθήματά του δείχνοντας παράλληλα σεβασμό τόσο προς τον εαυτό του όσο και προς τους άλλους. Αυτό προϋποθέτει να αναγνωρίζουμε ότι οι δικές μας ανάγκες και επιθυμίες είναι το ίδιο σημαντικές με εκείνες των άλλων. Στο άρθρο αυτό θα διερευνήσουμε κάποιες τεχνικές διεκδικητικής επικοινωνίας.
Δηλώσεις “εγώ”.
Χρησιμοποιήστε τα «θέλω», «χρειάζομαι» ή «αισθάνομαι» για να μεταφέρετε βασικούς ισχυρισμούς και να μεταφέρετε σταθερά την άποψή σας. Για παράδειγμα, «αισθάνομαι έντονα ότι πρέπει να φέρουμε ένα τρίτο άτομο για να μεσολαβήσει σε αυτή τη διαφωνία».
Ενσυναίσθηση
Προσπαθήστε πάντα να αναγνωρίζετε και να κατανοείτε πώς βλέπει το άλλο άτομο την κατάσταση. Στη συνέχεια, αφού λάβετε υπόψη την άποψή του, εκφράστε τι χρειάζεστε.
Κλιμάκωση
Εάν οι πρώτες σας προσπάθειες να διεκδικήσετε κάτι ήταν ανεπιτυχείς, τότε ίσως χρειαστεί να κλιμακώσετε περαιτέρω το θέμα. Αυτό σημαίνει να γίνετε πιο σταθεροί (αν και ακόμα ευγενικοί και με σεβασμό) με το άτομο από το οποίο ζητάτε βοήθεια, και μπορεί να καταλήξετε στο να του πείτε τι θα κάνετε στη συνέχεια αν δεν είστε ακόμα ικανοποιημένοι, όπως να ξεκινήσετε την πειθαρχική διαδικασία.
Ωστόσο, να θυμάστε ότι, ανεξάρτητα από την επικοινωνία με το εν λόγω άτομο, μπορεί να μην πάρετε αυτό που θέλετε τελικά. Εάν συμβαίνει αυτό, μπορεί να χρειαστεί να προβείτε σε περαιτέρω ενέργειες οργανώνοντας μια επίσημη συνάντηση για να μιλήσετε για το πρόβλημα ή αναφέροντας τις ανησυχίες σας στο υπεύθυνο ανθρώπινου δυναμικού ή στο αφεντικό σας.
Αλλάξτε τα ρήματα σας
Προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε ρήματα που είναι πιο οριστικά και εμφατικά όταν επικοινωνείτε. Αυτό θα σας βοηθήσει να στείλετε ένα σαφές μήνυμα και να αποφύγετε να «επικαλύψετε» το μήνυμά σας, ώστε να μην μπερδεύονται οι γύρω σας σχετικά με το τι θέλετε από αυτούς.
Για να το κάνετε αυτό, χρησιμοποιήστε ρήματα όπως “θα” αντί για “θα μπορούσε” ή “θα έπρεπε”, “θέλω” αντί για “χρειάζομαι” ή “επιλέγω να” αντί για “πρέπει να”.
Για παράδειγμα:
«Θα πάω διακοπές την επόμενη εβδομάδα, οπότε θα χρειαστώ κάποιον να αναλάβει την εργασία μου».
«Θέλω να πάω σε αυτό το σεμινάριο εκπαίδευσης, γιατί πιστεύω ότι θα με βοηθήσει να εξελιχθώ στην καριέρα μου».
«Κάνω αυτή την επιλογή, γιατί πιστεύω ότι θα αποδειχθεί πιο επιτυχημένη από τις άλλες».
Γίνετε ένας σπασμένος δίσκος
Προετοιμάστε το μήνυμα που θέλετε να μεταδώσετε.
Αν, για παράδειγμα, δεν μπορείτε να αναλάβετε άλλη δουλειά, να είστε ευθείς και να πείτε: «Δεν μπορώ να αναλάβω άλλες αρμοδιότητες αυτή τη στιγμή». Αν οι άνθρωποι εξακολουθούν να μην καταλαβαίνουν το μήνυμα, τότε συνεχίστε να επαναλαμβάνετε το μήνυμά σας χρησιμοποιώντας την ίδια γλώσσα και μην υποχωρείτε. Τελικά, θα συνειδητοποιήσουν ότι πραγματικά εννοείτε αυτό που λέτε.
Συμβουλή: Να είστε προσεκτικοί με την τεχνική του σπασμένου δίσκου. Αν τη χρησιμοποιείτε για να προστατεύσετε τον εαυτό σας από την εκμετάλλευση, αυτό είναι καλό. Αλλά αν τη χρησιμοποιείτε για να εκφοβίσετε κάποιον ώστε να προβεί σε ενέργειες που είναι αντίθετες με τα συμφέροντά του, μπορεί να είναι χειριστικό και ανέντιμο.
Σενάριο
Συχνά μπορεί να είναι δύσκολο να εκφράσετε τα συναισθήματά σας ξεκάθαρα και με σιγουριά σε κάποιον όταν χρειάζεται να επιβληθείτε. Η τεχνική του σεναρίου μπορεί να βοηθήσει εδώ. Σας επιτρέπει να προετοιμάσετε αυτό που θέλετε να πείτε εκ των προτέρων, χρησιμοποιώντας μια προσέγγιση τεσσάρων αξόνων που περιγράφει:
Το γεγονός. Πείτε στο άλλο άτομο πώς ακριβώς βλέπετε την κατάσταση ή το πρόβλημα.
Τα αισθήματά σας. Περιγράψτε πώς νιώθετε για την κατάσταση και εκφράστε τα συναισθήματά σας ξεκάθαρα. Π.χ. «Αυτό με απογοητεύει και με κάνει να νιώθω ότι δεν καταλαβαίνεις ή δεν εκτιμάς πόσο σημαντικοί είναι οι οικονομικοί έλεγχοι στην εταιρεία».
Οι ανάγκες σας. Πείτε στο άλλο άτομο τι ακριβώς χρειάζεστε για να μην χρειάζεται να μαντέψει. Π.χ. «Χρειάζομαι να είσαι ειλικρινής μαζί μου και να με ενημερώσεις όταν αρχίσουμε να ξεπερνάμε σημαντικά τον προϋπολογισμό σε οτιδήποτε».
Οι συνέπειες. Περιγράψτε τον θετικό αντίκτυπο που θα έχει το αίτημά σας για το άλλο άτομο ή την εταιρεία εάν οι ανάγκες σας ικανοποιηθούν με επιτυχία. Π.χ.«Αν το κάνετε αυτό, θα μπορέσουμε πιο εύκολα να πετύχουμε τους στόχους μας και μπορεί να λάβουμε καλύτερο μπόνους στο τέλος του έτους».
Μπορείτε να μάθετε να είστε πιο διεκδικητικοί με την πάροδο του χρόνου, προσδιορίζοντας τις ανάγκες και τα θέλω σας, εκφράζοντάς τα με θετικό τρόπο και μαθαίνοντας να λέτε «όχι» όταν χρειάζεται.
Δωρεάν σεμινάριο από το Believe in You: «Μαθαίνω να διεκδικώ» τη Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου
Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε δυναμικές τεχνικές επικοινωνίας για να σας βοηθήσουν να επικοινωνήσετε σταθερά και άμεσα τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας. Δεν θα συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά, εξασκώντας αυτές τις τεχνικές τακτικά, θα χτίσετε σιγά σιγά την αυτοπεποίθηση που χρειάζεστε για να γίνετε διεκδικητικοί. Ως αποτέλεσμα διαπιστώσετε ότι γίνεστε πιο παραγωγικοί, αποδοτικοί και σεβαστοί.