Τα Οικολογικά Εστιατόρια
Τα φιλικά, προς το περιβάλλον, εστιατόρια θεωρούνται αναγκαία στη καθημερινότητά μας και ζητούν τη «ψήφο εμπιστοσύνη μας» προκειμένου να περιοριστούν δραστικά οι αρνητικές επιπτώσεις στη φύση. Στις μέρες μας, πολλά εστιατόρια αλλάζουν τις επιχειρηματικές τους ανάγκες προσαρμόζοντάς τες σε ένα οικολογικό περιβάλλον με πολλαπλό όφελος τόσο για εμάς – με χαμηλές τιμές και βελτίωση στο περιβάλλον των εστιατορίων- αλλά και για τους ίδιους τους ιδιοκτήτες –με μείωση των επιχειρηματικών εξόδων και αύξηση της πελατείας τους.
Δεν απαιτείται να γκρεμιστούν τα υπάρχοντα εστιατόρια και στη θέση τους να κατασκευαστούν καινούργια «πράσινα». Τα υπάρχοντα μαγαζιά μπορούν να «πρασινίσουν» αλλάζοντας τον τρόπο λειτουργίας τους και προωθώντας έναν οικολογικό τρόπο μαγειρέματος.
Τα νέου τύπου οικολογικά καθαριστικά (πχ. με ειδικές μικροκυψέλες εξουδετέρωσης βρωμιάς και μικροβίων), που κυκλοφορούν στο εξωτερικό βοηθούν στην επαναχρησιμοποίηση του νερού για καθάρισμα εξασφαλίζοντας έως και 75% μείωση στη κατανάλωση νερού. Η χρήση αντικειμένων από ανακυκλωμένα υλικά (πχ. γυαλί, πλαστικό), η ενεργό συμμετοχή του κάθε εστιατορίου στην ανακύκλωση, η κομποστοποίηση ανόργανων υλικών (πχ. αποφάγια) για τη δημιουργία οργανικού χώματος για τα φυτά και η διαμόρφωση του εσωτερικού χώρου των εστιατορίων από αλλαγή φωτισμού με λάμπες οικολογικές μέχρι το βάψιμο με ανοικτά χρώματα για την ελαχιστοποίηση απορρόφησης της θερμοκρασίας (αλλαγή στην αίσθηση δροσιάς ή ζεστασιάς αναλόγως με τη θερμοκρασία του εξωτερικού περιβάλλοντος)
αποτελούν σημαντικά βήματα εξοικονόμησης των λειτουργικών επιχειρηματικών εξόδων και κάνουν τους καταναλωτές να «κλείνουν θετικά το μάτι τους » σε αυτά τα μέτρα.
Οι καταναλωτές από τη μεριά τους βλέποντας ένα πράσινο εστιατόριο μπορούν να το βοηθήσουν με την από «στόμα-σε-στόμα» διαφήμισή τους φέρνοντας επιπλέον πελάτες. Η υποστήριξη αυτών των εστιατορίων ενισχύεται εάν διαφημιστούν στο διαδίκτυο αναφέροντας τα οικολογικά μέσα που χρησιμοποιούν. Ο πελάτης θα νιώσει πολύ ευχάριστα όταν διαπιστώσει πως θα έχει μείωση στη τιμή του φαγητού του καθώς η επιχείρηση θα έχει μειώσει τα λειτουργικά της έξοδα με την αγορά ανακυκλώσιμων – βιοδιασπώμενων πρώτων υλών αλλά θα διαπιστώσει και αλλαγές στο εσωτερικό χώρο των εστιατορίων (πχ. φιλικές προς το περιβάλλον τουαλέτες).
Όλα τα παραπάνω μέτρα μπορούν να γίνουν άμεσα χωρίς σχετικό κόστος σε χρόνο ή σε χρήμα. Υπάρχουν, όμως, και άλλα μέτρα… Μπορεί να αλλαχτεί η φιλοσοφία των γευμάτων αποτυπώνοντας τη ταυτότητα του κάθε γεύματος στους καταλόγους των εστιατορίων. Μπορεί δίπλα σε κάθε γεύμα να αποτυπώνονται οι πληροφορίες προέλευσης των συστατικών που χρησιμοποιούνται αλλά και το περιβάλλον ανάπτυξής τους (πχ. φάρμες για τα κρεατικά, θαλάσσιες περιοχές υπό αυστηρή οικολογική επιτήρηση για τα θαλασσινά). Οικολογικές πιστοποιήσεις από εθνικούς ή διεθνής οργανισμούς αποτελούν σημαντικές αναγνωρίσεις και εξαιρετική διαφήμιση για τα πράσινα εστιατόρια απέναντι στο καταναλωτικό κοινό. Η ενεργή συμμετοχή των εστιατορίων σε διάφορες οικολογικές εκδηλώσεις των περιοχών όπου ανήκουν, τα κάνουν περισσότερο οικολογικός αποδεκτά από το κοινωνικό περίγυρο.
Στο εξωτερικό ύπάρχουν αρκετά πράσινα εστιατόρια. Το εστιατόριο «Pizza Fusion» στην Ατλάντα των ΗΠΑ πιστοποιήθηκε για τον οικολογικό του φωτισμό και το πράσινο μενού του. Το «Acorn House» στο Λονδίνο της Αγγλίας ακολουθεί εποχικό μενού, χρησιμοποιώντας μέσα από ανακυκλώσιμα υλικά και εκπαιδεύει νέους σεφ να μαγειρεύουν οικολογικά. Το «Burger King» στη Γερμανία είναι εντελώς αυτάρκης σε ηλεκτρισμό καθώς χρησιμοποιεί ηλιοσυσσωρευτές και ανεμογεννήτριες.
Οι διαρκώς αυξανόμενες καθημερινές καταναλωτικές μας ανάγκες, και κυρίως, στη διατροφή μας, οδηγούν στην ανάγκη για περισσότερα πράσινα εστιατόρια. Χρειάζεται η αλλαγή της νοοτροπίας του κοινού στην αλόγιστη χρήση των προϊόντων της φύσης. Δεν είναι απεριόριστα. Η εποχή αλλάζει και μας δίνονται ευκαιρίες να κάνουμε τις ζωές μας καλύτερες, πιο βιώσιμες και οικολογικές. Ας το εκμεταλλευτούμε λοιπόν …