Πόσο και πού μας επηρεάζουν τα social media και οι τάσεις τις εποχής; Στο άρθρο αυτό θα δούμε μαζί δύο …
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η κουλτούρα της επιτυχίας
Ένα συνηθισμένο πρωινό ξύπνημα για τους περισσότερους από εμάς αποτελεί πέρα από το καθιερωμένο γεύμα ή καφέ μας και μία εξίσου καθιερωμένη περιήγηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν ξεκινήσουμε τη μέρα μας. Η οποία περιήγηση τι να περιλαμβάνει άραγε; Ιστορίες αποτυχίας στο Facebook, του γείτονα που έχει ανακοινώσει πως μόλις απολύθηκε από τη δουλειά του ή μήπως μία φωτογραφία στο Instagram μίας φίλης ή ενός φίλου φορώντας μαγιό που έχει κοινοποιηθεί με σκοπό να δείξει τα 10 κιλά που πήρε πριν τις διακοπές; Μάλλον όχι. Γιατί; Επειδή η αλήθεια είναι ότι εκτός αν κάποιος αναζητά την παρηγοριά και τις ευχές των διαδικτυακών του φίλων, ο κύριος λόγος που έχει στο κινητό του τις εφαρμογές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι για να ικανοποιήσει την τάση αυτοπροβολής του και τον ναρκισσισμό που τον καταβάλει.
Για αυτόν τον λόγο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πλέον το σπίτι των ιστοριών επιτυχίας. Όπως αυτής του γείτονα, ο οποίος μόλις αγόρασε ένα καινούργιο πανάκριβο αμάξι ή του γνωστού που πήγε διακοπές σε ένα νησί της Καραϊβικής.
Βέβαια, εφόσον κάποιος νιώθει περήφανος για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων του, και επιθυμεί να το μοιραστεί με τον κόσμο στο διαδίκτυο δε θα έπρεπε να θεωρείται κατακριτέο, αν επιλέξει να το κάνει. Άλλωστε η τάση αυτοπροβολής είναι ένα έμφυτο ανθρώπινο χαρακτηριστικό, το οποίο μάλιστα σύμφωνα με την ψυχολογία χρησιμοποιείται από τον άνθρωπο με στόχο την επίτευξη της επικοινωνίας. Αυτός ο συνδυασμός αυτοπροβολής-επικοινωνίας επιτυγχάνεται μέσω μίας ιδεατής παρουσίασης του εαυτού μας σε γνωστούς και αγνώστους, με αποτέλεσμα μέσω της ανάδειξης κοινώς αποδεκτών χαρακτηριστικών και συμπεριφορών να φαντάζουμε πιο ελκυστικοί στον καθένα με τον οποίο τύχει να συναναστραφούμε.
Όπως και στην πραγματική ζωή, λοιπόν, έτσι και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η προβολή της εξιδανικευμένης εκδοχής του εαυτού μας θα μπορούσαμε να πούμε πως αποτελεί έναν τρόπο προσέλκυσης νέων ανθρώπων στη ζωή μας. Εξάλλου, και ποιος δε θα ήθελε να κάνει νέες γνωριμίες; Ειδικά, σε μία εποχή όπου οι νέες κοινωνικές συναναστροφές, οι κυβερνητικοί περιορισμοί και ο φόβος της πανδημίας δεν είναι ακριβώς συνώνυμα.
Ωστόσο, δεν συνειδητοποιούμε πως το πρότυπο του επιτυχημένου και τέλειου ανθρώπου που αποτελεί πλέον σήμα κατατεθέν των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όσο ελκυστικό και αν παρουσιάζει τον καθένα μας, στην πραγματικότητα καταστρέφει σταδιακά πέρα από την θέληση μας για αυτοβελτίωση και την ψυχική μας υγεία. Γιατί, ταξιδεύοντας από το ένα προφίλ στο άλλο, ανταγωνιζόμαστε έναν άνθρωπο ο οποίος δεν αποτελεί παρά μία ψευδαίσθηση. Καθώς δεν συνειδητοποιούμε πως προκειμένου να αγοράσει κανείς ένα πανάκριβο αμάξι ή να πραγματοποιήσει ένα ταξίδι στην άλλη άκρη του κόσμου, θα χρειαστεί να αναλώνει μεγάλο μέρος του χρόνου του στη δουλειά και ίσως πέρα από απλώς αποταμίευση να χρειαστεί να κάνει και υπερωρίες.
Θα χρειαστεί προκειμένου να πετύχει να αφιερώσει πολύτιμο χρόνο και κόπο, να καταβάλει προσπάθεια. Βέβαια, αυτή είναι και μία πλευρά της ανθρώπινης ζωής που δεν είναι ούτε πολυτελής ούτε ξέγνοιαστη. Για αυτό το λόγο εξάλλου, κανείς επιλέγει να την παρουσιάσει. Απεικονίζει ένα μέρος της ζωής το οποίο είναι συνηθισμένο και για πολλούς οικείο, όποτε και το πιθανότερο είναι να μην εντυπωσιάσει και φυσικά να μη ζωγραφήσει την τέλεια εικόνα. Του γυμνασμένου, επιτυχημένου και ακούραστου ανθρώπου, αυτού που δεν έχει ψεγάδια. Το ΄΄λογότυπο΄΄ του Facebook και του Instagram.
Η λεγόμενη αυτή διαδικτυακή επιτυχία, είτε αυτό είναι το τέλειο σώμα είτε ένα πολυπόθητο ταξίδι είτε ένα υλικό αγαθό πολυτελείας όμως δεν συμβαίνει μαγικά μέσα σε ένα εικοσιτετράωρο. Και εφόσον η πραγματικότητα πέρα από την εικονική και αψεγάδιαστη που παρουσιάζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι δύσκολη, οφείλουμε να θυμίζουμε στον εαυτό μας για να επιβιώσουμε στον διαδικτυακό αυτό κόσμο που αγγίζει τα όρια της οφθαλμαπάτης, πως είμαστε άνθρωποι.
Το να είσαι άνθρωπος, σημαίνει και να αποτυγχάνεις αλλά και να μάθεις να το αποδέχεσαι αυτό ως φυσικό ΄΄πλεονέκτημα΄΄ της ανθρώπινης ζωής. Γιατί ΄΄πλεονέκτημα΄΄; Επειδή, αν δεν αποτύχεις και λίγο και η επιτυχία σου δοθεί απλόχερα σαν ένα χρηματικό έπαθλο σε ένα τυχερό παιχνίδι, δεν θα την εκτιμήσεις πραγματικά. Ωστόσο, κανείς δεν είπε πως δεν μπορείς να απογοητεύεσαι. Απλώς, μην αφήσεις τα likes, τις καρδούλες και τα repost να είναι η αιτία. Γιατί, θυμήσου, πως η άθικτη εικόνα του ανθρώπου που επιβραβεύουν, χρειάστηκε να τσαλακωθεί, να αποτύχει. Στην πραγματική ζωή όμως, όχι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Και εφόσον τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. τουλάχιστον τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, έχουν εδραιωθεί ως ένα είδος τέταρτης εξουσίας και ταυτόχρονα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας το οποίο έχουμε καλωσορίσει, είναι ο λόγος και για τον οποίο για να επιβιώσουμε, οφείλουμε με τον ίδιο τρόπο να καλωσορίσουμε και αυτά που μας καθιστούν ανθρώπινα όντα. Την αποτυχία.