Τα αεροπλάνα είναι το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς

Συντάκτης: Εύα Αρβανίτη

Δεν είναι λίγοι οι άνθρωποι που έχουν έναν εξουθενωτικό φόβο για τα αεροπλάνα. Έρευνες όμως έχουν επανειλημμένα αποδείξει ότι η μετακίνηση με αεροπλάνο είναι στην πραγματικότητα ο ασφαλέστερος τρόπος να ταξιδέψει κανείς, στατιστικά μιλώντας.

Μπορεί να είναι δύσκολο να το φανταστεί κανείς, δεδομένου του αριθμού των αεροπορικών ατυχημάτων τα τελευταία χρόνια. Τον Απρίλιο του 2018, μια γυναίκα πέθανε σε μια πτήση της Southwest Airlines, όταν ο ένας κινητήρας ανατίναξε και συνέτριψε το παράθυρο δίπλα στο κάθισμά της, εκτοξεύοντάς τη από το αεροπλάνο.

Ωστόσο, οι ειδήσεις για τη συντριβή αεροσκαφών είναι τόσο δυσάρεστες, επειδή ακριβώς είναι τόσο σπάνιες. Κατά μέσο όρο 3.287 άτομα σε όλο τον κόσμο, πεθαίνουν κάθε μέρα σε αυτοκινητιστικά ατυχήματα. Εκτός από τα 1,3 εκατομμύρια άτομα που πεθαίνουν σε τροχαία ατυχήματα κάθε χρόνο, η Ένωση Ασφαλών Διεθνών Οδικών Ταξιδιών (Association for Safe International Road Travel) εκτιμά ότι 20 έως 50 εκατομμύρια περισσότερα άτομα τραυματίζονται ή έχουν αναπηρία.

Οι ολλανδοί σύμβουλοι αεροπορίας της εταιρείας To70 εκτιμούν ότι τα εμπορικά επιβατικά αεροπλάνα έχουν μόνο ένα θανατηφόρο ατύχημα για κάθε 16 εκατομμύρια πτήσεις. Σύμφωνα με άλλη μελέτη, για κάθε 1 δισεκατομμύριο επιβατηγά μίλια που γίνονται με αυτοκίνητο, 7.2 άνθρωποι πεθαίνουν· με το αεροπλάνο, είναι 0,07 άτομα.

Το 2017, υπήρξαν μηδενικοί θάνατοι από ατυχήματα εμπορικών επιβατικών αεροπλάνων σε όλο τον κόσμο. Το περιστατικό που προαναφέρθηκε ήταν το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα επιβατικής αεροπορικής εταιρείας των ΗΠΑ, από το 2009. (Σημειώθηκαν θανάσιμα ατυχήματα σε διεθνείς μεταφορές κατά την περίοδο αυτή, συμπεριλαμβανομένων τριών ανθρώπων που πέθαναν μετά από πτώση ασιατικού αεροπλάνου στο Σαν Φρανσίσκο το 2013).

Ωστόσο, τα ιδιωτικά αεροπλάνα δεν είναι τόσο ασφαλή όσο τα εμπορικά. Από τους 646 θανάτους από αμερικανικά αεροπλάνα που καταγράφηκαν μεταξύ του 2000 και του 2009, 549 ήταν ιδιωτικοί επιβάτες και πλήρωμα. Τα ιδιωτικά αεροσκάφη έχουν λιγότερα χαρακτηριστικά ασφαλείας από τα εμπορικά, ενώ οι ιδιωτικοί πιλότοι έχουν πολύ λιγότερες απαιτήσεις εκπαίδευσης. Κι όμως, υπάρχουν πολύ λιγότερα ατυχήματα ιδιωτικών αεροσκαφών σε σχέση με θανατηφόρα ατυχήματα άλλων μεταφορικών μέσων.

Άλλος λόγος που καθιστά ασφαλές το αεροπλάνο, είναι ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας. Ο έλεγχος γίνεται όλο το εικοσιτετράωρο, με τη χρήση ραντάρ για την παρακολούθηση των αεροσκαφών στον ουρανό και τη μετάδοση οδηγιών, κατευθύνσεων και πληροφοριών σχετικά με τις συνθήκες πτήσης.

Επιπλέον, η τεχνολογία στα αεροπλάνα ελέγχει σχεδόν ολόκληρη την πτήση. Τα αεροπλάνα διαθέτουν προγραμματισμό ανίχνευσης αναταράξεων που μπορεί να προβλέψει την ένταση, το ύψος και την κίνηση τους. Επιπλέον, η τεχνολογία ασφάλειας αεροδιαδρόμων προειδοποιεί τους πιλότους να σταματήσουν αν έρχεται κάποιο άλλο αεροπλάνο ή όχημα. Αυτές οι τεχνολογικές βελτιώσεις ελέγχουν όλες τις πτυχές της πτήσης, από τη διαδρομή στον αεροδιάδρομο έως το πιλοτήριο.

Ακόμα, είναι γνωστό πως σφάλματα όπως η απουσία ζώνης ασφαλείας, η ομιλία στο τηλέφωνο κατά την οδήγηση ή απλά η μη χρήση της ένδειξης φλας προκαλούν θανατηφόρα ατυχήματα. Από την άλλη πλευρά, ο κλάδος των αερομεταφορών διαθέτει εξαιρετικά προσεκτικά συστήματα ασφαλείας και ελέγχου, ώστε να μη γίνονται λάθη.

Σύμφωνα με τους New York Times, το σύνολο των πιλότων, των ρυθμιστικών αρχών και του πληρώματος των αεροπορικών εταιρειών διαθέτουν εκτεταμένες πληροφορίες σχετικά με τους κινδύνους των πτήσεων, με στόχο την πρόληψη ατυχημάτων, αντί για την απλή αντίδραση σε αυτά. Ο πιλότος δεν θα αναλάβει πτήση αν δεν είναι πανέτοιμος και αν δεν έχει δοθεί άδεια στο αεροπλάνο να πετάξει.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία θνησιμότητας μεταφορών, το επόμενο ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς είναι το λεωφορείο, έπειτα το τρένο, το πλοίο και τελευταίο το αυτοκίνητο.

Συντάκτης: Εύα Αρβανίτη,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.