Συστήματα ενοικίασης ποδηλάτων σε Δήμους της Ελλάδας
Στα βήματα του Άμστερνταμ και του Παρισιού φιλοδοξούν να βαδίσουν 18 δήμοι της Ελλάδας, με την τοποθέτηση σταθμών ενοικίασης ποδηλάτων. Πρόκειται για τη δράση «Αυτοματοποιημένο Σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων» απ’ το πρόγραμμα του ΥΠΕΚΑ «Αστική Αναζωογόνηση 2012 – 2015». Για το σύστημα αυτό μιλάνε στο flowmagazine.gr, ο δήμαρχος Αμαρουσίου κ. Γεώργιος Πατούλης, η υπεύθυνη προγράμματος από το δήμο Κερατσινίου – Δραπετσώνας, κ. Μαρίκα Νιώτη και η υπεύθυνη οικονομικών του δήμου Μαραθώνα, κ. Καλλιόπη Πατεράκη.
Το σύστημα προσφέρει τη δυνατότητα για βραχυχρόνιες ενοικιάσεις ποδηλάτων μέσα στην πόλη και επιστροφή τους σε αντίστοιχο σημείο-σταθμό. Στην Αττική, θα εφαρμοστεί στους δήμους Αμαρουσίου, Μοσχάτου, Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Νέας Σμύρνης και Μαραθώνα. Από την περιφέρεια, σκοπεύουν να ακολουθήσουν ίδια πολιτική άλλοι 13 δήμοι, μεταξύ των οποίων οι δήμοι αρχαίας Ολυμπίας, Διδυμοτείχου, Ζακύνθου, Καβάλας, Καρδίτσας, Κομοτηνής, Ναυπακτίας και Ναυπλιέων.
Αντίστοιχο σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων λειτουργεί ήδη στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, όπου φοιτητές και καθηγητές έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιούν τα ποδήλατα για τις μετακινήσεις τους. Δεν είναι τυχαία η απήχησή του, με 1.000 φοιτητές ήδη εγγεγραμμένους.
Σε παγκόσμια κλίμακα, υπάρχουν περισσότερες από 350 πόλεις, που εφαρμόζουν παρόμοια συστήματα. Είναι μια καλή λύση για προώθηση εναλλακτικών επιλογών μετακίνησης, που έχει θετικό αντίκτυπο στην περιβαλλοντική αλλά και την ηχητική ρύπανση των μεγάλων πόλεων.
Η διαδικασία του προγράμματος πρέπει να περάσει πρώτα απ’ το δημοτικό συμβούλιο του κάθε δήμου για να καθορισθεί ο τρόπος λειτουργίας τους. Στους δήμους Αμαρουσίου και Κερατσινίου-Δραπετσώνας, έχουν γίνει ήδη αρκετά βήματα και η πιλοτική λειτουργία του προγράμματος αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη Φεβρουαρίου. Αντίθετα, στο δήμο Μαραθώνα, η κ. Πατεράκη μας ενημερώνει πως θα ξεκινήσουν στα μέσα Μαρτίου με αρχές Απρίλη.
Μαρούσι
Στο δήμο Αμαρουσίου θα διατεθούν 40 ενοικιαζόμενα ποδήλατα για τις μετακινήσεις των δημοτών και των επισκεπτών. «Εκτός από τους σταθμούς για τα ενοικιαζόμενα θα τοποθετηθούν και θέσεις για τα ιδιωτικά ποδήλατα» αναφέρει στο flowmagazine.gr ο δήμαρχος, κ. Πατούλης. Τα ποδήλατα, θα τοποθετηθούν σε έξι στρατηγικά σημεία-σταθμούς. Συγκεκριμένα, θα βρίσκονται στο σταθμό του ΗΣΑΠ, στην πλατεία Ηρώων, πλατεία Αγίας Λάβρας, Δημαρχείο, την οδό Αγ. Κωνσταντίνου και στο σταθμό της Νερατζιώτισσας (The Mall Athens).
Επιθυμία των υπεύθυνων είναι να ξεκινήσουν οι δημότες, τόσο οι νεώτεροι όσο και οι αντίστοιχοι μέσων ηλικιών, να κάνουν το ποδήλατο τρόπο ζωής. «Το σύστημα ευνοεί και το σχεδιασμό του δήμου για το Μαρούσι, ως καλύτερη πόλη προς τον πεζό και τον επισκέπτη», προσθέτει ο κ. Πατούλης. Εκτός αυτού, έχουν προγραμματιστεί κι άλλες παρεμβάσεις από το δήμο, όπως η λειτουργία δημοτικής αστυνομίας με ηλεκτροκίνητα ποδήλατα αλλά και η επέκταση ποδηλατοδρόμου στο ανατολικό Μαρούσι.
Η χρέωση για το σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων στο Μαρούσι, «θα πραγματοποιείται με τη χρήση πιστωτικής κάρτας» εξηγεί στο flowmagazine.gr ο δήμαρχος. Η λογική αυτή βασίζεται στην απαραίτητη προϋπόθεση για τα ακριβή στοιχεία του ενοικιαστή. Το ποσό της ενοικίασης μάλιστα θα δεσμεύεται μέσω της κάρτας μέχρι να επιστραφεί το ποδήλατο.
«Θα διατίθενται 70 ποδήλατα, ελληνικής κατασκευής, ενώ έχουν ξεκινήσει συζητήσεις για να γίνουν ποδηλατόδρομοι» μας λέει η υπεύθυνη, κ. Νιώτη. Στο Κερατσίνι και τη Δραπετσώνα, υπάρχουν έξι σταθμοί για τοποθέτηση ενοικιαζόμενων ποδηλάτων: το Αθλητικό πάρκο Πρεσσόφ, το Πάρκο Σελεπίτσαρι, η πλατεία Λαού, η πλατεία Νίκης, η πλατεία Ευγενίας και η πλατεία Βάρναλη.
Ο δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας, αποδεικνύει πως δεν θα αρκεστεί μόνο στο συγκεκριμένο σύστημα. Πρόθεση του δημάρχου, είναι να συνδεθούν μέσω του συστήματος και με το δήμο Πειραιά, τοποθετώντας ενοικιαζόμενα ποδήλατα στο σταθμό του ΗΣΑΠ. Επίσης, «θα ξεκινήσουν προγράμματα μύησης στο ποδήλατο σε σχολεία, καθώς δεν έχουμε την παιδεία σαν λαός για να γνωρίζουμε τα δικαιώματα του αναβάτη», εξηγεί στο flowmagazine.gr η κ. Νιώτη.
Μάλιστα θα υπάρχουν όροι για το συγκεκριμένο σύστημα, όπως για παράδειγμα τη μη χρήση από ανήλικους χωρίς την άδεια των γονιών τους. Σχετικά με τον τρόπο πληρωμής, δεν έχει αποφασιστεί κάτι ακόμα λόγω εσωτερικών διαδικασιών. Όπως αναφέρει η υπεύθυνη του προγράμματος για το δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας, υπάρχει σημαντική οργάνωση από τις αρχές και για το λόγο αυτό θα πραγματοποιήσουν door to door ερωτηματολόγια στους δημότες για την άποψή τους.
Στο δήμο Μαραθώνα, αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή λίγο αργότερα συγκριτικά με τους άλλους δήμους. Οι σταθμοί θα είναι τέσσερις και θα βρίσκονται σε ιδιαίτερα «στρατηγικά» σημεία. Οι δύο από αυτούς θα βρίσκονται στην παραλία και το δημαρχείο Νέας Μάκρης και οι άλλοι δύο αντίστοιχα, στην παραλία και το δημαρχείο του Μαραθώνα.
Το ζήτημα του τρόπου ενοικίασης δεν έχει ρυθμιστεί ακόμα από τους υπεύθυνους. Ωστόσο, μέσα από συναντήσεις που πραγματοποιούνται, αναζητείται ένας λειτουργικός τρόπος. Πεποίθηση των υπευθύνων είναι πως θα έχει ανταπόκριση από τους δημότες, καθώς διαθέτουν όμορφους ποδηλατοδρόμους, που συνδέουν τις παραλίες Νέας Μάκρης και Μαραθώνα. «Είναι μια παραθαλάσσια διαδρομή επτά χιλιομέτρων, που ο αναβάτης θα εναρμονίζεται με το περιβάλλον» αναφέρει η κ. Πατεράκη.
Στο Μαραθώνα, ως προάστιο της Αθήνας, είναι πιθανό να γίνει τουριστική χρήση του συστήματος. «Μπορεί να ενοικιάσει κανείς το ποδήλατο για να κάνει τη βόλτα του σε αρχαιολογικούς χώρους ή να επισκεφθεί το Αρχαιολογικό Μουσείο του Μαραθώνα» εξηγεί στο flowmagazine.gr η Καλλιόπη Πατεράκη. Το ποδήλατο, είναι ένα σύγχρονο μέσο για να γνωρίσει κανείς την πόλη του Μαραθώνα χωρίς αυτοκίνητο.
Είναι φανερό ότι την τελευταία πενταετία, έστω και δειλά από την πλευρά της πολιτείας, γίνονται προσπάθειες για να ξαναμπεί, μετά από δεκαετίες, το ποδήλατο στη ζωή μας. Ας αγκαλιάσουμε, κι ας παρακινήσουμε όλοι μας αυτές τις προσπάθειες για λόγους καλύτερης υγείας και περιβάλλοντος.