Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει την δημοφιλέστατη Τραβιάτα του Βέρντι. Πασίγνωστες άριες και ντουέτα ντύνουν μία από τις πιο αγαπητές …
Συγκίνησε και άγγιξε η Ηλέκτρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Όντας λάτρης της όπερας, με συγκίνηση παρακολούθησα την όπερα Ηλέκτρα, του Ρίχαρντ Στράους, που ανέβασε η Εθνική Λυρική Σκηνή. Με συγκίνηση για τρεις λόγους:
- Ο πρώτος ήταν ότι για πρώτη φορά το έργο αυτό παρουσιάζεται από την ΕΛΣ.
- Ο δεύτερος, ότι εγκαινιάζει τη λειτουργία της όπερας στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ.
- Ο τρίτος ήταν να επισκεφθώ για πρώτη φορά και να γνωρίσω από κοντά το κτίριο της όπερας αλλά και όλο τον περιβάλλοντα χώρο. Η εντύπωση που μου δημιουργήθηκε ήταν ότι δεν βρίσκομαι στην Ελλάδα αλλά σε κάποια χώρα του εξωτερικού. Το ίδιο είχα αισθανθεί όταν είχα πάει για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής.
Η Ηλέκτρα χαρακτηρίζεται ως μια από τις πιο σημαντικές αλλά και απαιτητικές όπερες του 20ού αιώνα. Βασίζεται στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή, εμπνευσμένη από τον μύθο των Ατρειδών. Η Κλυταιμνήστρα με τον εραστή της Αίγισθο έχουν σκοτώσει με τσεκούρι στο μπάνιο τον σύζυγό της Αγαμέμνονα, όταν επέστρεψε από τον Τρωϊκό πόλεμο στις Μυκήνες. Η κόρη τους Ηλέκτρα ζει για να εκδικηθεί μόνη τους φονιάδες του πατέρα της, αφού η αδελφή της Χρυσόθεμις είναι απρόθυμη να την βοηθήσει. Η πράξη τελικά συντελείται από τον αδελφό της Ορέστη που, θεωρούμενος νεκρός, εμφανίζεται ξαφνικά.
Η γλώσσα της όπερας ήταν τα γερμανικά αλλά υπήρχε μετάφραση των διαλόγων στα ελληνικά σε μικρή οθόνη μπροστά στον κάθε θεατή, προσαρμοσμένη στην πλάτη του μπροστινού καθίσματος.
Η ορχήστρα, υπό την διεύθυνση του αρχιμουσικού Βασίλη Χριστόπουλου, με δυναμισμό παρακολουθούσε την δράση και τις ψυχολογικές μεταπτώσεις των ηρώων της όπερας, θαυμάσια σκηνοθετημένης από τον Γιάννη Κόκκο ο οποίος έκανε και τα επιβλητικά σκηνικά.
Στο ρόλο της Κλυταιμνήστρας η διεθνής Ελληνίδα μεσόφωνος Αγνή Μπάλτσα, η οποία προσφέρθηκε αφιλοκερδώς, για να έχει την τιμή να εγκαινιάσει την νέα όπερα. Ο θρυλικός αρχιμουσικός Χέρμπερτ φον Κάραγιαν θεωρούσε την Μπάλτσα «την σπουδαιότερη δραματική μεσόφωνο της εποχής μας».
Τον ρόλο της Ηλέκτρας η διακεκριμένη Γερμανίδα υψίφωνος Ζαμπίνε Χογκρέφε, η οποία έχει ερμηνεύσει τον ίδιο ρόλο σε διάφορες όπερες της Ευρώπης.
Αίγισθος, ο Ολλανδός τενόρος Φρανκ βαν Άκεν, Χρυσόθεμις η Γερμανίδα υψίφωνος Γκουν-Μπριτ Μπάρκμιν και Ορέστης ο σπουδαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός.
Όλοι απέδωσαν τους ρόλους τους με μοναδική ευαισθησία συγκινώντας τους θεατές της κατάμεστης αίθουσας. Δικαίως καταχειροκροτήθηκαν στο τέλος της παράστασης.
Το έργο παρουσιάσθηκε σε πέντε παραστάσεις στο δεύτερο μισό του Οκτωβρίου. Ο λόγος που το παρουσιάζω στη στήλη μου δεν είναι φυσικά να το συστήσω στους αναγνώστες για να το δουν, αφού πλέον είναι αργά. Είναι δύο άλλοι:
Ο πρώτος, να τους παροτρύνω να εξοικειωθούν με την όπερα και να την αγαπήσουν. Μπορούν να το κάνουν αυτό πολύ απλά παρακολουθώντας την κρατική τηλεόραση που προβάλλει δύο διεθνείς παραστάσεις κάθε εβδομάδα. Η μία είναι στο κανάλι της Βουλής, κάθε Κυριακή βράδυ με εισαγωγή του μουσικολόγου Κώστα Κακαβελάκη. Η άλλη είναι στο ΕΤ3 κάθε Δευτέρα βράδυ. Και οι δύο έχουν ελληνικούς υπότιτλους. Στην όπερα όμως επιφυλασσόμαστε να αφιερώσουμε στο μέλλον ένα ξεχωριστό άρθρο.
Ο δεύτερος λόγος είναι να παροτρύνω όσους δεν έχουν ακόμη επισκεφθεί τις καταπληκτικές εγκαταστάσεις του ΚΠΣΙΝ να το κάνουν το συντομότερο. Η πρόσβαση είναι εύκολη και μπορούν να παρκάρουν είτε στο πολυώροφο πάρκινγκ, είτε στους γύρω δρόμους. Θα ενθουσιαστούν!