Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε την αντίληψή μας για τα επαγγέλματα

Συντάκτης: Flowmagazine

Τα εργασιακά δεδομένα έπειτα από την πανδημία του κορωνοϊού έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό. Ποια είναι τα δεδομένα στη σύγχρονη αγορά εργασίας βάσει της τρέχουσας κατάστασης;

Ο κορωνοϊός έβαλε σε ένα τεράστιο σέικερ ό,τι ξέραμε σε σχέση με τα επαγγέλματα και άρχισε να χτυπάει με δύναμη. Η τράπουλα ανακατεύτηκε: η τηλεργασία πήρε προβάδισμα. Παραδοσιακά επαγγέλματα βιώνουν μία πρωτοφανή αναστάτωση. Επανακαθορίζονται οι προτεραιότητές μας. Οι μορφές εργασίας έγιναν πιο ευέλικτες (χωρίς αυτό να είναι πάντα καλό).

Όμως έγινε κάτι ακόμα: Ήλθαν στο προσκήνιο, στο φως, επαγγέλματα που θεωρούνταν επαγγέλματα «παρασκηνίου». Η αρχή έγινε με το χειροκρότημα στα μπαλκόνια για το ιατρικό προσωπικό. Ανεξαρτήτως του αν είστε από αυτούς που κοροϊδέψανε ή επικροτήσανε, ξέρετε ότι αυτό το μομέντουμ ήταν σημαντικό. Και δεν χειροκροτήθηκαν μόνο οι γιατροί (που, έτσι και αλλιώς, ανέκαθεν είχαν περίοπτη θέση στην άτυπη εργασιακή πυραμίδα που έχουμε όλοι στο μυαλό μας), αλλά και οι απλοί νοσηλευτές και οι τραυματιοφορείς και οι καθαριστές των νοσοκομείων και οι φαρμακοποιοί.

Και σειρά πήραν οι υπάλληλοι των σούπερ μάρκετ, που δούλεψαν σε πιο αντίξοες συνθήκες απ’ ό,τι συνήθως, οι ντελιβεράδες, οι άνθρωποι στα τηλεφωνικά κέντρα, που ξέραμε ότι το πιθανότερο είναι να μας εξυπηρετούν από το σπίτι τους μέσω τηλεργασίας, οι δημοσιογράφοι (σύμφωνα με έρευνα της διαΝΕΟσις, αυξήθηκε αυτήν την περίοδο η εμπιστοσύνη στα ΜΜΕ: τηλεόραση +13%, ραδιόφωνο +8%, εφημερίδες +5%) και οι υπάλληλοι ασφαλείας, που δεν άφησαν να γίνει η ερήμωση ευκαιρία για πλιάτσικο. Περιμέναμε τους κομμωτές μας στη γωνία να τελειώσει η καραντίνα. Σταθήκαμε στο πλευρό των καλλιτεχνών με το Support Art Workers, όταν περιφρονήθηκαν τα δικαιώματά τους για επανεκκίνηση. Επικαλεστήκαμε τη δύσκολη δουλειά των ανιματέρ και των παιδαγωγών, όσοι από εμάς έπρεπε να απασχολήσουμε παιδιά στο σπίτι. Επανεκτιμήσαμε τους τεχνικούς δικτύων, που μας σώσανε από ομαδικό ιντερνετικό/τηλεφωνικό breakdown.

Η μετά την καραντίνα εποχή μας βρήκε να έχουμε αφήσει πίσω τον θαυμασμό για τα λεγόμενα “ακαδημαϊκά επαγγέλματα κύρους” και να έχουμε αναπτύξει μια νέου είδους εκτίμηση για όσους φροντίζουν, ταΐζουν, εξυπηρετούν και ψυχαγωγούν.

Και, τελικά, τι θα πει “ήρωας”;

Αυτή είναι η νέα εποχή. Η εποχή της απομυθοποίησης όσων δεν μας χρειάζονται πια. Γιατί αυτήν την περίοδο χρειαστήκαμε λίγο περισσότερο αυτούς που στήριξαν την όποια υγεία-καθημερινότητα-οικονομία για όσο διάστημα όλα κατέρρεαν αυτούς τους δύο μήνες, και συνεχίζουν. Αν όλοι είχαμε βάλει λουκέτο και είχαμε κλειστεί σαν σαλιγκάρια στο κέλυφός μας, σήμερα δεν θα γραφόταν αυτό το κείμενο. Πολλά πράγματα σήμερα δεν θα λειτουργούσαν ή δεν θα υπήρχαν καν.

Η λέξη “ήρωας” παράγεται από τη λέξη “ώρα”. Είναι, λοιπόν, αυτός που δρα τη σωστή ώρα, την κατάλληλη στιγμή. Μια άλλη ετυμολογία της λέξης συνδέει τον ήρωα με τη θεά Ήρα, που θεωρούνταν η θεά της αλληλουχίας των εποχών και, γενικότερα, της πραγματοποίησης συμβάντων στην ανθρώπινη ζωή στην κατάλληλη ώρα. Η εποχή και η “ώρα” της πανδημίας αυτής επανέφερε στο προσκήνιο αρκετούς συναδέλφους/συνανθρώπους μας.

Το τέλος του σνομπ

Είναι η αρχή του τέλους για όσους περιφρονούσαν κάποια επαγγέλματα; Ίσως. Είναι σίγουρο, πάντως, ότι σταματήσαμε να θεωρούμε “δεδομένους” κάποιους επαγγελματίες δίπλα μας και είδαμε την αξία της δουλειάς τους υπό νέο πρίσμα. Είδαμε ότι ναι μεν χρειαζόμαστε δικηγόρους, πολιτικούς μηχανικούς και οικονομικούς αναλυτές, αλλά χρειαζόμαστε εξίσου ηλεκτρολόγους, νοσηλευτές, απολυμαντές (κυρίως αυτούς τώρα!), συντηρητές κλιματιστικών και τόσους άλλους. Αυτή η νέα θεώρηση για το τι επαγγέλματα υπάρχουν εκεί έξω και τι μπορεί να κάνει το καθένα από αυτά, αν επέμβει τη σωστή “ώρα”, είναι από τα πιο θετικά που μας προέκυψαν αυτές τις μέρες. Ποιος θα το φανταζόταν ότι μια τέτοια περίοδος, τελικά, θα μοίραζε την “εργασιακή αξία” πιο δίκαια και ισόποσα, ξανανοίγοντας τη μεγάλη βεντάλια των επαγγελματικών επιλογών στην έκταση που της αξίζει.

Συντάκτης: Flowmagazine,

Influence:

Ο στόχος του flowmagazine.gr είναι να προβάλλει τις θετικές ιδέες, δράσεις και πληροφορίες από την Ελλάδα και τον κόσμο…