Η δυσλεξία είναι μία δυσκολία νευροβιολογικής και νευροαναπτυξιακής φύσεως, με κληρονομική προδιάθεση. Επηρεάζει κατά κύριο λόγο τις γνωστικές διαδικασίες του …
Πως η δυσλεξία συνδέεται με τη δημιουργικότητα
Μέχρι τώρα νομίζαμε ότι η δυσλεξία είναι ανασταλτικός παράγοντας για τη σχολικές επιδόσεις και τη γενικότερη επιτυχία του ατόμου. Ωστόσο, έρευνες δείχνουν ότι άτομα με δυσλεξία αναπτύσσουν άλλες δεξιότητες που αντισταθμίζουν τις δυσκολίες στον λόγο.
Πολλοί ισχυρίζονται ότι η δυσλεξία συνδέεται με τη δημιουργικότητα. Δεν είναι λίγα τα ονόματα καλλιτεχνών με δυσλεξία που έχουν δημιουργήσει μεγάλα έργα. Ο Πάμπλο Πικάσο, ο Αϊνστάιν, ο Τζον Κένεντι, η Αγκάθα Κρίστι, ο Γουόλτ Ντίσνεϊ, ο Τόμας Τζέφερσον, ο Τζορτζ Ουάσινγκτον είχαν δυσλεξία, αλλά, παρόλα αυτά, διέπρεψαν ο καθένας στον τομέα του.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι δημιουργικοί, επειδή είχαν δυσλεξία. Απλώς η δυσλεξία αυτή τους ανάγκασε στην ανάπτυξη άλλων δεξιοτήτων, ώστε να ξεχωρίσουν. Σε αυτήν την περίπτωση, αποδείχθηκε σύμμαχός τους.
Δυσλεξία και δημιουργία
Τα δυσλεκτικά άτομα, συχνά, έχουν μαθησιακές δυσκολίες και χαμηλές σχολικές επιδόσεις, παρόλο που είναι έξυπνα. Η δυσλεξία, όμως, δεν είναι αρρώστια, είναι απλά ένας διαφορετικός τρόπος με τον οποίο λειτουργεί ο εγκέφαλος. Δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη θεραπεία, ωστόσο, τα άτομα με δυσλεξία μπορούν να μάθουν στρατηγικές για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους. Αναπτύσσουν εναλλακτικές μεθόδους ανάγνωσης και γραφής. Ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου για ανάγνωση και γραφή, οι δυσλεκτικοί χρησιμοποιούν το αριστερό.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Δυσλεξία, μια μαθησιακή δυσκολία για χαρισματικά παιδιά
Επειδή τα δυσλεκτικά άτομα πρέπει να δουλέψουν πιο σκληρά για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους, μαθαίνουν, από νωρίς, να έχουν υπομονή και να μην τα παρατάνε. Βλέπουν τα πράγματα από διαφορετικές οπτικές γωνίες και βρίσκουν δημιουργικές λύσεις σε προβλήματα. Αναπτύσσουν, έτσι, έναν αντισυμβατικό και καινοτόμο τρόπο σκέψης.
Η δυσλεξία, πολλές, μπορεί να κάνει κάποιον να γράφει καλά, αντί να τον εμποδίζει. Η διάσημη συγγραφέας αστυνομικών βιβλίων Αγκάθα Κρίστι, παρόλο που είχε δυσλεξία, κατάφερε να γράψει πρωτότυπα και μοναδικά έργα που την ξεχώρισαν από άλλους συγγραφείς της εποχής της. Η ίδια είχε αναφέρει ότι η συγγραφή και η σωστή ορθογραφία ήταν πάντα, εξαιρετικά, δύσκολα για εκείνη. Αυτό, όμως, ίσως να τη βοήθησε να γράψει τα αριστουργήματά της. Επειδή ο εγκέφαλός της λειτουργούσε διαφορετικά, αυτό έβγαινε στα έργα της, καθώς δημιουργούσε περίπλοκες ιστορίες, με ασυνήθιστα μεγάλο αριθμό χαρακτήρων, τα οποία συνέδεε με δεξιοτεχνία, χωρίς να είναι χαοτικά.
Έπρεπε να διαβάζει, ξανά και ξανά, αυτά που έγραφε και της έπαιρνε πολύ χρόνο για να τελειώσει το κάθε βιβλίο. Αυτός, όμως, ήταν ο λόγος που δημιούργησε εξαιρετικές ιστορίες, με πολύ καλογραμμένους και σωστά ανεπτυγμένους χαρακτήρες.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Αστυνομικά μυθιστορήματα της Αγκάθα Κρίστι
Η καθηγήτρια των μαθησιακών δυσκολιών του Πανεπιστημίου του Γέιλ, Sally Shaywitz, υποστηρίζει ότι η δυσλεξία πρέπει να θεωρείται όφελος και όχι μειονέκτημα. Λέει χαρακτηριστικά: «Θέλω οι άνθρωποι να εύχονται να ήταν δυσλεκτικοί».
Πράγματι, είναι εκπληκτικό το γεγονός ότι οι περισσότεροι δημιουργικοί καλλιτέχνες δεν είχαν υψηλές επιδόσεις στο σχολείο. Οι καλοί μαθητές, ενθαρρύνονται να τελειοποιήσουν κάτι στο οποίο είναι, ήδη, καλοί και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να περιορίζεται η δημιουργικότητά τους.
Επομένως, ακόμα κι αν έχετε δυσλεξία, μην τη θεωρήσετε εμπόδιο για την επίτευξη μεγάλων έργων και υψηλής δημιουργίας. Μερικές φορές, μπορεί να ωφελήσει στο μέγιστο και να είναι ένας ισχυρός σύμμαχος που θα σας βοηθήσει να ξεχωρίσετε.