Τα βιοκαύσιμα αποτελούν μία εναλλακτική πηγή ενέργειας με θετικά περιβαλλοντικά αποτελέσματα, ενώ έχουν υιοθετηθεί πολιτικές ενίσχυσης της παραγωγής και χρήσης …
Πώς ο άνεμος μπορεί να συμβάλλει ως πηγή ενέργειας στην ναυτιλία
Οι θαλάσσιες μεταφορές είναι ένας από τους ρυπογόνος κλάδους που αποτελούν πηγή μόλυνσης για το περιβάλλον. Ο άνεμος μπορεί να αναδειχθεί, ίσως, ο πιο άμεσος εναλλακτικός τρόπος ενεργειακής τροφοδοσίας της ναυτιλίας.
Μόλις πριν από λίγες βδομάδες, ένα φορτηγό πλοίο εξοπλισμένο με γιγαντιαία ιστία, ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι από την Κίνα στην Βραζιλία. Παρόλο που αρκετοί τίτλοι αναφέρθηκαν στην είδηση ως παγκόσμια πρωτοτυπία, μπορεί να αποδειχθεί πως η αιολική ενέργεια από την αρχαιότητα χρησιμοποιούταν ως «καύσιμο» για τα πλοία. Ωστόσο, η Pyxis Ocean, η σύγχρονη τριήρης που επιχείρησε αυτό το ταξίδι αποτελεί το πρώτο βήμα στην προσπάθεια να μελετηθεί αν αυτή η πανάρχαια τεχνολογία θα μπορούσε να φέρει την «πράσινη» επανάσταστη στον ενεργοβόρο και ρυπογόνο κλάδο της ναυτιλίας.
Αρχικά, η ιστορία της ναυτιλίας εκτείνεται στα βάθη της ιστορίας της ανθρωπότητας. Οι τριήρεις ήταν το πρώτο μέσο που χρησιμοποιούσαν και κινούνταν κατά κύριο λόγο χάρη στη μυϊκή δύναμη και στο σθένος των κωπηλατών τους. Στη συνέχεια οι γαλέρες, όφειλαν την κίνησή τους στην αιολική ενέργεια.
Βέβαια, η εμφάνιση της ατμομηχανής άλλαξε τα δεδομένα, καθώς προσέθεσε την καύση του άνθρακα στην ημερήσια διάταξη των ποντοπόρων μεταφορών. Τα δεδομένα, στο παρόν, έχουν αλλάξει πάρα πολύ, καθώς τα γιγαντιαία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία χρησιμοποιούν μαζούτ κατά πλειοψηφία, εκτιμάται ότι συνεισφέρουν στον 3% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Παρά τις μεγάλες αυτές οι εκπομπές, η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο. Έτσι, προκύπτουν προσπάθειες να μειωθούν τα εκατομμύρια τόνοι διοξειδίου του άνθρακα που παράγονται κάθε χρόνο. Σημαντικοί στελέχη του κλάδου θεωρούν ότι η αιολική ενέργεια είναι ένας πολλά υποσχόμενος τομέας προς διερεύνηση. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα λεγόμενα του Jan Dieleman, προέδρου του τομέα θαλάσσιων μεταφορών της εταιρίας Cargill για λογαριασμό της οποίας καθελκύστηκε το Pyxis Ocean, που αναφέρει ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται σε ένα ταξίδι για την απαλλαγή της από τον άνθρακα. Τονίζει πως αυτή η διαδικασία δεν είναι εύκολη, ωστόσο θα είναι συναρπαστική.
Η καινοτομία του πλοίου αυτού, του Pyxis Ocean, έχει τις ρίζες της στο παρελθόν. Είναι το πρώτο μηχανοκίνητο σκάφος που εξοπλίστηκε εκ των υστέρων με δύο μεγάλα ιστία ή πτερύγια ύψους έως και 37,5 μέτρων. Τα WindWings, όπως ονομάζονται από την κατασκευάστρια εταιρία Yara Marine Technologies, μπορούν να τοποθετηθούν στο κατάστρωμα φορτηγών πλοίων για να αξιοποιήσουν τη δύναμη του ανέμου αποφέροντας μέση εξοικονόμηση καυσίμου ως και 30%. Το ποσοστό μπορεί να αυξηθεί αν τα πτερύγια μπορούν να χρησιμοποιηθούν με εναλλακτικά καύσιμα.
Το έργο αυτό αποτελεί μέρος από ένα πιλοτικό έργο που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με στόχο τη διερεύνηση νέων τεχνολογιών που θα επιτρέψουν μια «πράσινη» ενεργειακή μετάβαση για υπάρχοντα πλοία. Είναι ενδεικτικό ότι ένα παρόμοιο project αναπτύσσεται και από την βρετανική κοινοπραξία Windship Technology, στο πλαίσιο διαγωνισμού για «πράσινες» ναυτιλιακές λύσεις που χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου.
Συνεπώς, η διεθνής ναυτιλία καλείται να διαδραματίσει τον δικό της ρόλο στην πορεία για ένα βιώσιμο μέλλον. Όπως φαίνεται, βάζει πλώρη για την απαλλαγή της από τον άνθρακα αναζητώντας έμπνευση στον παρελθόν της. Πέρα όμως από τη ναυτιλία, η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέχρι του 2050 βρίσκεται στα πρώτα στάδια υλοποίησής της.