Ψυχομετρικά εργαλεία για τη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών

Συντάκτης: Μαρία Τατιάνα Πινακούλα

Η Ψυχομετρία είναι ο κλάδος της ψυχολογίας, η οποία καθήκον έχει τη μέτρηση των ψυχολογικών χαρακτηριστικών ενός ατόμου, δηλαδή διερευνά τις ανθρώπινες συμπεριφορές με τη βοήθεια κατάλληλων οργάνων, ειδικά κατασκευασμένων για το σκοπό αυτόν. Μέσα από αυτήν, εντοπίζονται εξειδικευμένες μέθοδοι για την συναγωγή επιστημονικών συμπερασμάτων. Ανάμεσα σε αυτά τα συμπεράσματα μπορεί να βρεθεί και η διάγνωση για την ύπαρξη τυχόν μαθησιακών δυσκολιών. 

Η Μαθησιακή δυσκολία κατά βάση είναι μία νευρολογική διαταραχή, την οποία παιδιά που τη διαθέτουν δεν είναι νοητικά υστερούντες, αντιθέτως. Γι’ αυτό αν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας δεν είναι τόσο ενεργό στα σχολικά του μαθήματα, πρέπει να εξερευνήσετε ενδελεχώς την κατάσταση στην οποία βρίσκεται, καθώς μπορεί να κρύβεται ένας βαθύτερος λόγος και όχι επειδή αδιαφορεί ή δεν έχει κίνητρα για να προχωρήσει. 

Λειτουργία των ψυχομετρικών τεστ 

Η χρήση των εν λόγω εργαλείων είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τη ροή της καθημερινής ζωής. Πολλοί εργοδότες καταφεύγουν στην αξιοποίηση αυτών με σκοπό την πρόσληψη νέων εργαζομένων, ψυχολόγοι τα χρησιμοποιούν για την εξιχνίαση ψυχικών γνωρισμάτων, αλλά εξίσου σημαντικά είναι και στην εκπαιδευτική διαδικασία. 

Διαγνωστικά εργαλεία 

Ορισμένα διαγνωστικά εργαλεία είναι τα εξής: 

  • Εργαλείο Ανίχνευσης και Διερεύνησης των Αναγνωστικών Δυσκολιών στο Νηπιαγωγείο και Α’-Β’ Δημοτικού 
  • Εργαλείο Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής παιδιών Προσχολικής και σχολικής ηλικίας 
  • Εργαλείο Ανίχνευσης και Διερεύνησης των Επιτελικών Λειτουργιών στις Α’-Ε’ τάξεις του Δημοτικού 
  • Αθηνά Τεστ Διάγνωσης Δυσκολιών Διάγνωσης 
  • Πρώιμη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών 

Κλίμακα WISC 

 Η πιο διαδεδομένη κλίμακα νοητικής αξιολόγησης είναι η Wechsler Intelligence Scale for Children και εμπεριέχει τα εξής: 

  • Λεξιλόγιο για την αξιολόγηση του παιδιού ως προς την κατανόηση των εννοιών. 
  • Πολυαισθητηριακό σύστημα με τη χρήση διάφορων αντικειμένων για την αξιολόγηση της οπτικοχωρικής αντίληψης. 
  • Αριθμητική για την αξιολόγηση του ρέοντος συλλογισμού. 
  • Αξιολόγηση διατήρησης της πληροφορίας μέσω εικόνων και ψηφίων. 
  • Αξιολόγηση επεξεργασίας μέσω συμβόλων, τα οποία βρίσκονται μέσα σε εικόνες.  

Αποτελέσματα της κλίμακας WISC 

Κατόπιν διερεύνησης των παραπάνω προκύπτει ένας ψυχομετρικός δείκτης, επονομαζόμενος ως «Πηλίκο Γενικής Νοημοσύνης», ο οποίος προσδιορίζει το νοητικό δυναμικό του κάθε υποψήφιου.  

Να σημειωθεί πως το κάθε αποτέλεσμα πρέπει να συγκρίνεται με το μέσο όρο ηλικίας του εκάστοτε παιδιού, αφού το ηλικιακό όριο παίζει σημαντικότατο ρόλο ως προς την εξαγωγή των ανάλογων πορισμάτων.  

Συντάκτης: Μαρία Τατιάνα Πινακούλα,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.