Προκλήσεις για τους ηγέτες των επιχειρήσεων
O οργανισμός The Conference Board σε συνεργασία με την ΕΕΔΕ (Ελληνική Εταιρεία Διοίκησης Επιχειρήσεων) παρουσίασε πριν λίγες ημέρες, στις 19 Μαρτίου, σε εκδήλωση του τομέα Ηγεσίας της ΕΕΔΕ (The CEO Challenge® 2015 Athens Event) τα συμπεράσματά του για τις προκλήσεις που απασχολούν σήμερα τα διευθυντικά στελέχη των επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
Από ό, τι φαίνεται, οι CEOs στην εποχή της κρίσης εστιάζονται σε παραμέτρους που μπορούν να ελέγξουν, όπως οι σχέσεις με τους πελάτες, το ανθρώπινο κεφάλαιο, το ρυθμιστικό πλαίσιο, η επιχειρησιακή αριστεία, η καινοτομία, ο παγκόσμιος πολιτικός και οικονομικός κίνδυνος, το εταιρικό brand και η φήμη, αλλά και η ανάπτυξη σε διεθνές ή/και παγκόσμιο επίπεδο, η βιωσιμότητα και η εμπιστοσύνη στην επιχειρηματικότητα. Επίσης, στην εκδήλωση αναφέρθηκε πως οι μεταβολές στη συμπεριφορά των καταναλωτών και η εμφάνιση νέων ανταγωνιστών σε παγκόσμιο επίπεδο είναι τα καυτά θέματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επικεφαλής των επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
Η διαφορά μεταξύ διευθυντή και ηγέτη
Γενικά, τα τελευταία χρόνια υπάρχει διαρκής ενημέρωση γύρω από θέματα ηγεσίας στον επιχειρηματικό κόσμο και συνεχής πληροφόρηση για νέες τάσεις στην επικοινωνία μεταξύ των στελεχών μιας επιχείρησης, αλλά και σχετικά με την καλή συνεργασία και την επιθυμητή στάση για ένα ανώτερο στέλεχος, ώστε να αποπνέει την αύρα του ηγέτη και όχι του διευθυντή.
Ο διευθυντής, ένας ρόλος που ανήκε κυρίως στο παρελθόν, εστιάζει περισσότερο στις λειτουργικές διαδικασίες και την ολοκλήρωσή τους, προσπαθεί να επιτύχει ισορροπίες. Είναι εξαιρετικός στη διαχείριση της δύναμης και επιλύει προβλήματα, ενώ κρατά μια απρόσωπη και απόμακρη στάση. Ο ηγέτης, από την άλλη, μοιάζει με τον αγαπημένο μας καθηγητή πανεπιστημίου: άνετος, έχει υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη, παίρνει ρίσκα και δέχεται νέες ιδέες. Αντιμετωπίζει τα προβλήματα ως προκλήσεις και έχει μακροπρόθεσμους στόχους, οραματίζεται το μέλλον και καλωσορίζει την αλλαγή.
Στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, η κρίση έχει αλλάξει την ατμόσφαιρα στις επιχειρήσεις. Οι συμμετέχοντες της έρευνας δήλωσαν πως τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν σχετίζονται με τη ρευστότητα, τη χρηματοπιστωτική αστάθεια και τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Λόγω της κρίσης, βέβαια, υπάρχει και έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού.
Οι Έλληνες μάνατζερ θεωρούν πως για την ανάκαμψη των επιχειρήσεων στη χώρα μας χρειάζεται εστίαση στον πελάτη και τις ανάγκες του, εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού και διατήρηση των ταλέντων, καινοτομία που επικεντρώνεται στην τεχνολογία αλλά και κουλτούρα καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, δέσμευση του ανθρώπινου δυναμικού που οδηγεί σε παραγωγικότητα και επιχειρηματική αριστεία, αλλά και ευελιξία και προσαρμοστικότητα έναντι της παραδοσιακής διαχείρισης κινδύνων.
Οι μάνατζερ παραδέχονται πως δυσκολεύονται να ισορροπήσουν ανάμεσα στον ρόλο τους ως ηγέτες και σε μια πιο παραδοσιακή/ορθολογική αντιμετώπιση των προβλημάτων.
Ηγέτες σε κρίση
Γενικότερα, σε μια περίοδο κρίσης οι CEO-ηγέτες πρέπει να βρίσκουν το θάρρος να αντιμετωπίζουν την πραγματικότητα με ξεκάθαρη ματιά, ώστε να ανταποκριθούν στις προκλήσεις. Θα πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι όσο δύσκολα και να είναι τα πράγματα, μπορούν να γίνουν χειρότερα. Σε κάθε περίπτωση είναι εκείνοι που οφείλουν να δώσουν το παράδειγμα και να θυσιαστούν πρώτοι, εάν πρέπει να γίνουν θυσίες, ενώ θα πρέπει να έχουν την υποστήριξη των συνεργατών τους: διαφορετικά, μιλάμε για στείρα συμπεριφορά διευθυντικών στελεχών και όχι για ηγέτες. Για να γίνει αυτό, οφείλουν να συζητούν με τους συνεργάτες τους και να ζητούν ιδέες και λύσεις από αυτούς αντί να απομονώνονται. Τα στελέχη που έχουν καλλιεργήσει την ηγετική τους φύση γνωρίζουν πως οι κρίσεις είναι ευκαιρίες για αλλαγές και τομές και τις εκμεταλλεύονται κατάλληλα!
Ευχαριστούμε τον οργανισμό The Conference Board και την Ελληνική Εταιρεία Διοικήσεως Επιχειρήσεων για την Ελλάδα (ΕΕΔΕ) για το ενημερωτικό υλικό το οποίο αποτέλεσε αφορμή και πηγή για το παραπάνω άρθρο.