Συχνά ο μισθός δεν έρχεται πρώτος σε αξιολογήσεις εργαζομένων που αφορούν τα κίνητρα εργασίας. Υπάρχουν και άλλοι, μη οικονομικοί, παράγοντες, …
Πώς πρέπει να λειτουργεί ένας καλός manager
Ένα από τα δυσκολότερα και σημαντικότερα αντικείμενα των managers, που διοικούν ομάδες, είναι η παρακίνηση τους με τρόπο τέτοιον, ώστε να είναι ενεργοποιημένες σε υψηλό βαθμό και να αποδίδουν τα μέγιστα. Υπάρχει κάποια μυστική συνταγή για αυτό;
Εξατομίκευση παρακίνησης για μέγιστα αποτελέσματα
Στον εργασιακό χώρο δεν υπάρχουν μυστικές συνταγές· υπάρχουν βασικοί κανόνες, που, εάν κάποιος τους ακολουθήσει, αυξάνει την πιθανότητα επιτυχίας. Το ίδιο συμβαίνει και με τον τρόπο παρακίνησης μίας ομάδας εργαζομένων. Αρχικά, ο manager πρέπει να αντιληφθεί ότι διοικεί διαφορετικούς ανθρώπους, με διαφορετικά αισθήματα, συναισθήματα, στόχους, προτεραιότητες, ανάγκες και κίνητρα. Αυτό θα τον κάνει να εξατομικεύσει τον τρόπο προσέγγισης του κάθε εργαζομένου, να στοχεύσει σωστά και, άρα, να εφαρμόσει τον αποτελεσματικότερο τρόπο παρακίνησής του.
Η αναγνώριση και η επιβράβευση δεν είναι μόνο οικονομική
Όταν μιλάμε για παρακίνηση, ίσως, η πρώτη μας σκέψη να πηγαίνει στον οικονομικό παράγοντα. Σίγουρα, ο άνθρωπος εργάζεται για να έχει τις οικονομικές απολαβές που πιστεύει ότι ανταποκρίνονται στην εργασία που προσφέρει. Άρα, το βασικό που πρέπει να δημιουργήσει ο manager, εάν δεν υπάρχει, είναι ένα δίκαιο σύστημα αμοιβών, bonus και προαγωγών. Ένα σύστημα που να στηρίζεται στη διαφάνεια, την αξιοκρατία και την ειλικρίνεια. Ένα σύστημα που βασικό κριτήριο του θα είναι η απόδοση του κάθε εργαζομένου. Αυτή η απόδοση, με τη σειρά της, θα αξιολογείται βάσει ενός άλλου, δομημένου συστήματος, που θα περιλαμβάνει ξεκάθαρους και συμφωνημένους στόχους από την αρχή της εκάστοτε χρονιάς ή της νέας συνεργασίας. Ταυτόχρονα, ο κάθε manager οφείλει να δίνει σωστές και έγκαιρες κατευθύνσεις στην ομάδα του, τέτοιες που δεν θα έρχονται σε σύγκρουση με τους προκαθορισμένους, εξατομικευμένους στόχους, αλλά, αντίθετα, θα βοηθούν και θα διευκολύνουν στην υλοποίησή τους.
Καθώς, όμως, «το χρήμα πολλοί εμίσησαν, τη δόξα ουδείς», το οικονομικό κίνητρο μπορεί να μην είναι ο μοναδικός τρόπος αναγνώρισης και επιβράβευσης. Έτσι, εάν κάποιο μέλος της ομάδας, κατά τη διάρκεια της ημέρας, της εβδομάδας ή του μήνα, πετυχαίνει κάτι ξεχωριστό, εάν ολοκληρώνει με επιτυχία κάτι που του έχει ανατεθεί, εάν πετυχαίνει τους στόχους του, τότε αυτό πρέπει να αναγνωρίζεται και να επιβραβεύεται. Ένα προσωπικό «μπράβο», μία δημόσια αναφορά στο επίτευγμα, ένα μη χρηματικό έπαθλο είναι αρκετά. Τέτοιες ενέργειες, αποτελούν ξεκάθαρο σήμα ότι η προσπάθειά του αναγνωρίζεται και επιβραβεύεται, δίνοντας του επιπλέον κίνητρο για να συνεχίσει την προσπάθεια με μεγαλύτερη διάθεση.
Ο σεβασμός, η ασφάλεια και η εμπιστοσύνη ως παράγοντες παρακίνησης
Η αναγνώριση και η επιβράβευση, χάνουν τη δυναμική τους όταν δεν συνοδεύονται από ένα κλίμα ασφάλειας και σεβασμού. Πώς ένα μέλος της ομάδας μπορεί να έχει υψηλά κίνητρα όταν ανησυχεί για το μέλλον του, καθώς ο manager, στην προσπάθεια να το κινητοποιήσει, του δημιουργεί εργασιακή ανασφάλεια; Αυτό μπορεί να συμβεί, για παράδειγμα, όταν δεν τον σέβεται, αλλά τον μειώνει αντιμετωπίζοντας τον με αγένεια. Αντίθετα, πρέπει να του δείχνει ότι τον εμπιστεύεται απεριόριστα και ότι σέβεται την άποψή του. Στην περίπτωση αυτή, αυτό που οφείλει να κάνει είναι να ρωτάει τη γνώμη του για θέματα που γνωρίζει και να τον κάνει συμμέτοχο και συνυπεύθυνο στη λήψη κάποιων αποφάσεων, καθώς και να τον ενθαρρύνει, ώστε να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, χωρίς να φοβάται το λάθος. Άλλωστε, θα βρίσκεται εκεί, διακριτικά, για να τον βοηθήσει να το αποφύγει. Ταυτόχρονα, χρειάζεται να του αναθέτει projects, που θα τον αναπτύξουν και θα δώσουν ώθηση στα επαγγελματικά του σχέδια. Τόσο σε αυτά τα projects αλλά και στην υπόλοιπη καθημερινότητα, ο manager πρέπει να είναι μαζί με το κάθε μέλος, αξιοποιώντας τα εργαλεία του coaching και του feedback. Με αυτόν τον τρόπο, θα τον κάνει να μη νιώθει αβοήθητος στα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζει, ενώ ταυτόχρονα θα τον εκπαιδεύει, αναπτύσσοντας και βελτιώνοντας τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την επαγγελματική του πρόοδο.
Πρώτα ο άνθρωπος
Στη προσπάθεια διοίκησης και παρακίνησης της ομάδας του, ο manager δεν πρέπει να ξεχνάει ότι απευθύνεται σε ανθρώπους και όχι σε μηχανές. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι οφείλει να ενδιαφέρεται για τη ζωή τους και εκτός εργασίας, τα προβλήματά τους, τα ενδιαφέροντά τους και τις ανησυχίες τους· όχι υποκριτικά, αλλά από πραγματικό ενδιαφέρον. Οφείλει να γνωρίσει και τον άνθρωπο, όχι μόνο τον εργαζόμενο. Έτσι, το κάθε μέλος θα νιώσει πιο άνετα και πιο κοντά μαζί του, οπότε θα είναι και διατεθειμένο να εργαστεί και να δώσει τον καλύτερό του εαυτό.
Η παρακίνηση της ομάδας από τον manager είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις και ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια του ρόλου του. Σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση και χρειάζεται να χρησιμοποιήσει την αναγνώριση, την επιβράβευση, τον σεβασμό, την ειλικρίνεια, την αξιοκρατία, την ανάθεση και την ξεκάθαρη στοχοθέτηση για να την καταφέρει. ‘Όταν, όμως, συμβεί αυτό, θα νιώσει τεράστια ικανοποίηση, αντιλαμβανόμενος ότι περιστοιχίζεται από ευχαριστημένους ανθρώπους. Πώς θα το καταλάβει; Σίγουρα δεν θα του το πούνε· θα το δει στα μάτια τους και στην απόδοσή τους.