Πώς να καλλιεργήσουμε στα παιδιά τη νοοτροπία του προγράμματος

Συντάκτης: Ελένη Παπαστεργίου

Η οργάνωση και η τακτοποίηση των αρμοδιοτήτων στην καθημερινότητά μας αποτελεί μια πολύ σημαντική προϋπόθεση για να μπορούμε να διαχειριστούμε επαγγελματικές και προσωπικές υποχρεώσεις με υπευθυνότητα και ηρεμία. Η εισαγωγή προγράμματος στη ζωή μας δεν είναι μία ξαφνική διαδικασία· οι βάσεις τίθενται νωρίς, ήδη από τη σχολική ηλικία.

Ως γονείς, μπορούμε σιγά-σιγά να καλλιεργήσουμε στα παιδιά την ευθύνη και τη συνέπεια, ώστε να εμπεδώσουν τη σημασία τους στην αποτελεσματικότητα των σχολικών τους υποχρεώσεων, πράγμα που θα τα βοηθήσει και μετέπειτα στην πορεία της καριέρας τους. Η διαχείριση του χρόνου είναι κάτι στο οποίο θα χρειαστεί να δώσουμε έμφαση από την αρχή. Μπορούμε να συζητήσουμε μαζί τους και να τους δώσουμε να καταλάβουν με επιχειρήματα ότι, αν καθημερινά οργανώνουν το πρόγραμμα της μελέτης και των εξωσχολικών τους δραστηριοτήτων, πάντα θα μένει χρόνος για παιχνίδι και ξεκούραση.

Στα παιδιά είναι πάντα πιο εύκολο να ανακαλύψουν και να αποκτήσουν γνώσεις για ένα θέμα μέσα από πραγματικά παραδείγματα και πρακτικές εφαρμογές. Ποιες τεχνικές όμως είναι χρήσιμες, ώστε να τους δείξουμε χειροπιαστά να ακολουθούν και να εκτελούν το πρόγραμμα της κάθε ημέρας; Σε ποια στοιχεία είναι ανάγκη να εστιάσουμε και ποια χρειάζεται να τους εξηγήσουμε περισσότερο; Παρακάτω θα δούμε σημαντικές καθημερινές «ασκήσεις» που θα ενισχύσουν δραστικά τις οργανωτικές ικανότητες των παιδιών.

Δημιουργούμε λίστες

Μπορούμε να δείξουμε αρχικά στα παιδιά μας τη σημασία της λίστας ελέγχου και της λίστας με τις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει. Τα βοηθάμε να κατανοήσουν τα απαραίτητα βήματα, για να εκτελέσουν την κάθε εργασία. Στη συνέχεια, τους δείχνουμε πώς να την προσθέσουν σε μια συνολική λίστα υποχρεώσεων. Στα παιδιά αρέσει να έχουν χρώματα αυτά που κάνουν, διότι δίνουν έμφαση στην εικόνα. Γι’ αυτό, μπορούν να χρησιμοποιούν ένα ειδικό μαρκαδοράκι, όπως ένα φωσφοριζέ με πράσινο χρώμα, για να κάνουν το γνωστό «τικ» δίπλα σε κάθε εργασία που ολοκληρώνουν μέσα στην ημέρα.

Σε αυτές τις υποχρεώσεις μπορούμε να προσθέσουμε, εκτός από τα τακτικά μαθήματα και τις εργασίες του σχολείου για το σπίτι, και μικροεργασίες του σπιτιού. Είναι πολύ σημαντικό αυτές τις λίστες οργάνωσης να τις έχουν σε σημείο όπου μπορούν να έχουν άμεση οπτική επαφή, ώστε να ελέγχουν εύκολα τι έχουν κάνει και τι τους απομένει ως εκκρεμότητα. Μπορούν να τις έχουν καταγεγραμμένες σε ημερολόγιο ή σημειωματάριο, ώστε να τις μεταφέρουν μαζί τους καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, ή να τις έχουν εκτυπωμένες. Ακόμη μπορούν να τις καταγράψουν σε έναν μαυροπίνακα στο δωμάτιό τους, ώστε να μπορούν να σημειώνουν, να προσθέτουν ή να σβήνουν.

Ορίζουμε ενδιάμεσες χρονικές προθεσμίες

Όταν χρειάζεται να ασχοληθούν με μακροπρόθεσμες εργασίες, καλό είναι να συζητήσουμε με τα παιδιά και να τα βοηθήσουμε να θέσουν μια ενδιάμεση χρονική προθεσμία, εντός της οποίας θα πρέπει να έχουν εκτελέσει ένα ικανοποιητικό ποσοστό της εργασίας τους. Βλέπουμε, αρχικά, την ημερομηνία λήξης της συγκεκριμένης υποχρέωσης. Εν συνεχεία, προσπαθούμε από κοινού να θέσουμε ένα μέσο σημείο μεταξύ της σημερινής ημερομηνίας και της ημερομηνίας λήξης. Ξεκινάμε να σημειώνουμε πότε θα ξεκινήσουν την έρευνα και τη μελέτη και τι μπορούν να καλύψουν μέχρι την ενδιάμεση προθεσμία. Έτσι, τα παιδιά μπορούν να διαχειριστούν τον χρόνο ήρεμα και ψύχραιμα, χωρίς το άγχος της τελευταίας στιγμής.

Διασκεδαστικά βοηθήματα μνήμης

Στην επαγγελματική μου μέχρι στιγμής επαφή με τα παιδιά, έχω ανακαλύψει πόσο αποτελεσματική είναι η συγκεκριμένη τακτική στο να μάθουν πιο εύκολα. Η διαδικασία της ανάκλησης με διασκεδαστικό και χιουμοριστικό τρόπο πάντα αποτελεί τον καλύτερο σύμμαχο των παιδιών. Ένα τραγουδάκι, ένας στίχος από ένα ποίημα που έμαθαν στο σχολείο, μια λέξη που τη συνδέουν πάντα με μία εικόνα είναι στοιχεία τα οποία ενισχύουν τη συγκέντρωση των παιδιών, τα βοηθούν να θυμούνται πιο εύκολα πληροφορίες και καλλιεργούν την οργανωτικότητά τους. Πρόκειται για μια μέθοδο που σημειώνει μεγάλη επιτυχία, ειδικά στα παιδιά μικρότερων ηλικιών, που θέλουμε να τα διδάξουμε τι σημαίνει να έχουμε ένα καθημερινό πρόγραμμα και να το εκτελούμε αποδοτικά.

Συντάκτης: Ελένη Παπαστεργίου,

Influence:

Είμαι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και σπουδάστρια του τμήματος ‘Δημοσιογραφίας-Συντακτών και Ρεπόρτερ’…