Πώς επηρεάζουν οι διαφημίσεις τις αγορές μας

Συντάκτης: Ειρήνη Αρβανίτη

Πόσες φορές ζηλέψαμε ένα προϊόν που είδαμε στην τηλεόραση ή πόσες φορές αγοράσαμε κάτι με θεαματικές λειτουργίες και αποτελέσματα, μόνο και μόνο επειδή το διαφήμισε ένας διάσημος; Αναρωτηθήκαμε ποτέ αν το έχουμε πραγματικά ανάγκη; Το μόνο σίγουρο είναι πάντως, πως -είτε με θεμιτά ή αθέμιτα μεσά- η διαφήμιση πέτυχε το σκοπό της, που δεν είναι άλλος, από την αγορά του προϊόντος.

Η διαφήμιση αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα μέσα εμπορευματοποίησης αγαθών. Προωθεί την αύξηση των πωλήσεων που ευνοεί τον καταναλωτισμό και οδηγεί σε αύξηση των κερδών. Είναι συνυφασμένη με τον σύγχρονο τρόπο ζωής, καθώς και με την καταναλωτική μανία που την χαρακτηρίζει. Αν και συχνά παραβιάζει ηθικά όρια, αυτό δε σημαίνει πως δεν αποτελεί έναν σημαντικό φορέα ανάπτυξης και ενημέρωσης.

Ποιοί είναι οι τρόποι διαφήμισης

Ο σχεδιασμός μιας διαφήμισης δεν είναι τυχαίος! Η πιο πετυχημένη και αποδοτική μάλιστα είναι αυτή που συνδυάζει την εικόνα με τον ήχο, γιατί έτσι το επικοινωνικό πλαίσιο είναι πιο άμεσο και πιο ελκυστικό. Τα χρώματα, καθώς και τα πρόσωπα επιλέγονται προσεκτικά, ενώ αντλεί θεματικές από επίκαιρες καταστάσεις, προκειμένου να ευαισθητοποιήσει τους καταναλωτές.

Τονίζονται τα ιδιαίτερα και ξεχωριστά χαρακτηριστικά του προϊόντος, που ασφαλώς προσδίδουν ή ταιριάζουν με ανάλογου επιπέδου άτομα, «το καλύτερο για τον καλύτερο»! Η επίκληση συναισθημάτων και λογικής φυσικά αποτελούν βασικοί παράμετροι, ενώ αυτό που πραγματικά ενισχύει τη δύναμή της, είναι ο επαναληπτικός χαρακτήρας της.

Τα αποτελέσματα της διαφήμισης

Αρνητικά: Η συνεχής ανάδειξη υλικών αγαθών, περιορίζει την πνευματική ανάπτυξη του ανθρώπου. Μέσω της πειθούς επηρεάζει το υποσυνείδητο, δημιουργώντας ανούσιες ανάγκες. Αυτό φυσικά προκαλεί σπατάλη χρημάτων και άγχος, καθώς ο μέσος καταναλωτής προσπαθεί να ανταποκριθεί σε αυτές τις συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις. Επιπλέον, διαφοροποιεί τους μη έχοντες από τους εν δυνάμει αγοραστές, αλλά και τις μικρές επιχειρήσεις από τις εταιρείες-κολοσσούς, όπου δεν μπορούν να υποστηρίξουν μια διαφημιστική εκστρατεία και έτσι περιθωριοποιούνται.

Θετικά: Το κάθε ζήτημα όμως, έχει δύο όψεις! Μέσω αυτού του επαγγελματικού χώρου, δίνονται ευκαιρίες απασχόλησης σε πλήθος ατόμων, μειώνοντας την ανεργία. Ο καταναλωτής ακόμη, έχει την ευκαιρία να επιλέξει μέσα από μία ευρεία γκάμα αγαθών, αυτό που πραγματικά του ταιριάζει και φυσικά, λόγω ανταγωνισμού, στη χαμηλότερη τιμή. Έτσι, αναπτύσσεται η οικονομία και εμείς απολαμβάνουμε τα αγαπημένα μας προϊόντα, σε τιμή ευκαιρίας. Τέλος, πληροφορεί για τρέχοντα κοινωνικά ζητήματα, αφυπνίζοντας τους πολίτες.

Τι στάση πρέπει να υοθετήσουμε

Όπως είναι λογικό, δεν πρέπει να γινόμαστε υποχείρια των διαφημίσεων. Είναι εκεί για να μας ενημερώνουν και να μας εξυπηρετούν και όχι να μας καθοδηγούν. Η ποιότητα ζωής δεν καθορίζεται από υλικά κριτήρια και πρέπει να το έχουμε μονίμως στο μυαλό μας.

Με κριτική και λογική σκέψη, θα συγκρίνουμε και θα αγοράζουμε αυτά που πραγματικά χρειαζόμαστε και όχι απλώς επιθυμούμε.

Συντάκτης: Ειρήνη Αρβανίτη,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.