Πολυεπίπεδο μάρκετινγκ (MLM): αξίζει να δοκιμάσω;
Το διαδικτυακό ή δικτυακό μάρκετινγκ ήρθε στη ζωή μας πριν από αρκετά χρόνια. Ωστόσο, καθώς όσοι ασχολούνται με αυτό δεν είναι πάρα πολλοί και λόγω του ότι οι πηγές πληροφόρησης γύρω από το είδος αυτό των πωλήσεων είναι λιγοστές, μπορούμε ακόμη να το χαρακτηρίσουμε ως μία νέα ευκαιρία. Το διαδικτυακό μάρκετινγκ έχει πολλά παρακλάδια, από το μάρκετινγκ που γίνεται σε μηχανές αναζήτησης και μέσω παρακολούθησης βίντεο (οι διαφημίσεις στο YouTube που «παίζουν» πριν από κάποιο βίντεο ή στο κάτω μέρος της οθόνης αναπαραγωγής), μέχρι τη διαφήμιση μέσω ιστολογίων, το προφορικό μάρκετινγκ, κλπ.
Το πολυεπίπεδο μάρκετινγκ
Το πολυεπίπεδο μάρκετιγνκ (ο αντίστοιχος όρος στα αγγλικά είναι MLM marketing) αναφέρεται στις πωλήσεις που γίνονται με δομή πυραμίδας, χωρίς όμως να συγχέεται με ανάλογα συστήματα (τα οποία είναι παράνομα στην Ελλάδα): πρόκειται για μια στρατηγική μάρκετινγκ με πολλά επίπεδα. Οι πωλητές δεν πληρώνονται μόνο για τις πωλήσεις που οι ίδιοι επιτυγχάνουν, αλλά και για τις πωλήσεις που ολοκληρώνουν οι κατώτεροι (στην ιεραρχία) από αυτούς, δηλαδή τα άτομα που οι ίδιοι έχουν «προσλάβει». Οι πωλήσεις είναι λιανικές (τα προϊόντα προς πώληση προωθούνται και πωλούνται από ανεξάρτητους συνεργάτες και δεν υπάρχει σταθερό σημείο πώλησης).
Πολυεπίπεδο μάρκετινγκ και διαδίκτυο
Όταν το πολυεπίπεδο μάρκετινγκ γίνεται μέσω του διαδικτύου κυρίως, τότε αποκτά και τα ακόλουθα πλεονεκτήματα του διαδικτυακού μάρκετινγκ: είναι οικονομικό, γρήγορο, απαιτεί ενέργειες που αυτοματοποιούνται μέσω της τεχνολογίας, δίνει τη δυνατότητα προσέγγισης περισσότερου κόσμου (δηλαδή, πιθανών συνεργατών και πελατών) και παρέχει τη δυνατότητα άμεσης παρακολούθησης των αποτελεσμάτων.
Οι προκλήσεις του είδους
Στην πραγματικότητα, ωστόσο, οι προκλήσεις του πολυεπίπεδου μάρκετινγκ στην Ελλάδα είναι εδώ και αρκετό καιρό παρόμοιες και η οικονομική κρίση δε βοηθά να ξεπεραστούν. Η κρίση δεν έχει ξεπεραστεί και οι Έλληνες δεν παρακάμπτουν εύκολα τις παραδοσιακές μεθόδους απόκτησης αγαθών (καταστήματα), ενώ παραλείπουν αγορές που δεν τους είναι απόλυτα απαραίτητες. Επίσης, η ανεργία, η οικονομική δυσπραγία και το αίσθημα της ανασφάλειας δεν επιτρέπουν ακόμη και σε αυτούς που θα το ήθελαν να ασχοληθούν ενεργότερα με τις πωλήσεις μέσω διαδικτύου. Τέλος, πολλοί δυσαρεστούνται με το είδος αυτό των πωλήσεων μόνο και μόνο από το «ψεύτικο» φιλικό ύφος που υιοθετούν οι πωλητές και από τη λάθος τακτική στην επικοινωνία τους με τους γύρω τους (υπάρχει η αίσθηση πως «μια φορά πωλητής, για πάντα πωλητής»: πολλοί πωλητές μοιάζουν να ενδιαφέρονται μόνο για υποψήφιους νέους συνεργάτες).
Θέλετε να δοκιμάσετε;
Όσοι ενδιαφέρεστε να δοκιμάσετε τις δυνάμεις σας, θα πρέπει να αξιολογήσετε τα εξής:
- Σας συμφέρει η είσοδός σας στο σύστημα πωλήσεων μιας MLM εταιρείας;
- Είναι χαμηλό το κόστος που απαιτείται για την εισαγωγή σας στο σύστημα πωλητών;
- Υπάρχει η δυνατότητα επιστροφής των προϊόντων που δε θα πουλήσετε;
- Υπάρχει η δυνατότητα πώλησης προϊόντων σε καταναλωτές εκτός της πυραμίδας;
- Έχετε αρκετό χρόνο ώστε να εκπαιδευθείτε και να εκπαιδεύσετε άλλους;
Η πρόκληση δε χρειάζεται να σας φοβίζει, αλλά χρειάζεται προσεκτικούς υπολογισμούς. Σκεφτείτε ότι οι ώρες ενασχόλησης θα χρειαστεί να είναι αρκετές για την ορθή εκπαίδευση τη δική σας, αλλά και της ομάδας σας και για την απόδοση κερδών και πως οι τεχνικές που θα χρειαστεί να γνωρίζετε δε θα αφορούν τόσο σε μάρκετινγκ, αλλά σε πωλήσεις.