Ποιοι είναι τελικά οι μύθοι που σχετίζονται με τις μαθησιακές δυσκολίες και δυσχεραίνουν την κατανόηση αυτών; Για να μπορέσουμε να …
Ποιός είναι ο τύπος μάθησης του παιδιού σας;
Γιατί άραγε το παιδί σας οργανώνει και επεξεργάζεται τις πληροφορίες με έναν συγκεκριμένο τρόπο; Ξέρετε τον μαθησιακό τύπο του παιδιού σας για να το βοηθήσετε να μαθαίνει πιο εύκολα;
Οι «τύποι» και η μάθηση
Κάτι που ενδεχομένως έχετε αναφέρει κι εσείς οι ίδιοι ή έχετε ακούσει από άλλους στο κοινωνικό σας περιβάλλον είναι ο χαρακτηρισμός, «είμαι ακουστικός τύπος» ή «είμαι οπτικός τύπος», επιδιώκοντας με αυτόν τον τρόπο να διευκρινιστεί ο τρόπος με τον οποίο θυμάται κάποιος κάτι.
Ο χαρακτηρισμός αυτός, περιγράφει τη διαφορετική μέθοδο με την οποία καταγράφει τις πληροφορίες ο καθένας από εμάς. Άλλος μαθαίνει καλύτερα βλέποντας, άλλος ακούγοντας κ.λ.π. Επίσης, κάποιοι προτιμούν να επεξεργάζονται την πληροφορία σε διάφορα κομμάτια, ενώ άλλοι την χρειάζονται ολόκληρη.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι δεν υπάρχει σωστός και λάθος τρόπος μάθησης. Ένας από τους λόγους, λοιπόν, που ένα παιδί μαθαίνει εύκολα και ευχάριστα ή δυσκολεύεται να μάθει έχει να κάνει με τον τρόπο που φτάνει σε αυτό η πληροφορία και αν ο συγκεκριμένος τρόπος ταιριάζει με τον «μαθησιακό του τύπο». Όταν ένας μαθητής γνωρίζει πώς μαθαίνει -δηλαδή, τι μαθησιακός τύπος είναι- μαθαίνει να διαβάζει πιο εύκολα, πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά.
Οπτικός τύπος
Μερικά παιδιά είναι οπτικοί τύποι· τους αρέσει δηλαδή να διαβάζουν, να βλέπουν εικόνες και διαγράμματα, να χρησιμοποιούν τη φαντασία τους, και να θυμούνται κάτι που έχουν δει, προσπαθώντας να το αποτυπώσουν. Έτσι, καταγράφουν και μαθαίνουν καλύτερα μέσω της οπτικής αναπαράστασης. Πολλές φορές οι οπτικοί τύποι χρησιμοποιούν τη φαντασία τους για να οτικοποιήσουν την πληροφορία και συνήθως είναι καλοί στις τέχνες, καθώς έχουν μια δημιουργική ικανότητα.
Ακουστικός Τύπος
Άλλα παιδιά είναι ακουστικοί τύποι, δηλαδή μαθαίνουν πιο εύκολα όταν ακούνε κάτι. Γι αυτό, λοιπόν, τους αρέσει να ακούνε ομιλίες, CDs, podcasts και διηγήσεις. Είναι αυτό που συχνά λέγεται «μαθαίνει το μάθημα μόλις το ακούσει από τη δασκάλα». Ένας ακουστικός τύπος επεξεργάζεται ευκολότερα και αποτελεσματικότερα την πληροφορία, όταν έχει ακουστικά ερεθίσματα. Συνήθως, του αρέσει να μιλά και αυτός. Οι ακουστικοί τύποι είναι καλοί στις ξένες γλώσσες και στη μουσική και έχουν αίσθηση του ρυθμού.
Κιναισθητικός τύπος
Άλλα παιδιά έχουν την ανάγκη να χρησιμοποιούν το σώμα τους όταν μαθαίνουν, δηλαδή μαθαίνουν πιο αποτελεσματικά, όποτε χρησιμοποιούν τα χέρια τους, κινούνται, φτιάχνουν μοντέλα, μιμούνται ή αντιγράφουν πράξεις. Χρησιμοποιούν την κίνηση για να αντιληφθούν κανόνες και έννοιες. Τους αρέσει να αγγίζουν πράγματα, να συμμετέχουν σε θεατρικές ή χορευτικές παραστάσεις. Οι κιναισθητικοί τύποι είναι συνήθως καλοί στα σπορ, στο χορό ή στις χειροτεχνίες.
Γλωσσικός – Λεκτικός τύπος
Σε αυτήν την κατηγορία συγκαταλέγονται τα παιδιά που είναι καλοί με τις λέξεις, που τους αρέσει ιδιαίτερα να γράφουν και να διαβάζουν. Καταγράφουν τις πληροφορίες καλύτερα μέσω του γραπτού λόγου και καταφέρνουν να συγκρατήσουν καλύτερα στη μνήμη τους μια πληροφορία, όταν αυτή επεξηγείται λεκτικά. Τους αρέσουν ιδιαίτερα οι λέξεις και γενικά να γράφουν και να διαβάζουν.
Διαπροσωπικός τύπος
Μήπως το παιδί σας μαθαίνει καλύτερα όταν συμμετέχει σε συζητήσεις μικρών ομάδων; Μήπως του αρέσει να συμμετέχει σε ομαδικές συζητήσεις για την επίλυση προβλημάτων; Τότε, μάλλον είναι διαπροσωπικός τύπος, δηλαδή μαθαίνει καλύτερα μέσα από την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων μιας ομάδας από το να μαθαίνει μόνος του. Λογικά θα αποδίδει καλύτερα όταν συνεργάζεται με άλλους. Οι διαπροσωπικοί τύποι είναι συνήθως καλοί στο να πείθουν, να πωλούν ή να διδάσκουν άλλους.
Ενδοπροσωπικός τύπος
Αν πάλι το παιδί σας προτιμά να μαθαίνει καλύτερα μόνος του μην ανησυχείτε. Είναι ενδοπροσωπικός τύπος. Μαθαίνει καλύτερα σε συνθήκες όπου μόνος του μπορεί να συλλέξει και να επεξεργαστεί τις πληροφορίες που χρειάζεται. Σκέφτεται τη λύση ενός προβλήματος μόνο του και βγάζει συμπεράσματα μέσα από την εμπειρία του.
Φυσικά, όσες περισσότερες αισθήσεις συνδυάζουμε και χρησιμοποιούμε όταν μαθαίνουμε τόσο πιο αποτελεσματικοί είμαστε και εμείς και τα παιδιά.