Ποιο χέρι προτιμάει το παιδί μου;

Συντάκτης: Δέσποινα Κατσούλα, Εργοθεραπεύτρια

Ποιο χέρι προτιμάει το παιδί μου;Πλευρίωση είναι η κυριαρχία της μίας πλευράς του σώματος έναντι της άλλης. Όλοι μας έχουμε προτίμηση σε μια πλευρά σώματος αν και οι περισσότεροι μπορούμε να χειριστούμε αντικείμενα και με τα δυο χέρια. Υπάρχουν όμως και κάποια άτομα που μπορούν να γράψουν το ίδιο καλά είτε με το δεξί είτε με το αριστερό χέρι. Συνήθως αυτά τα άτομα είναι όσα έχουν καταπιεστεί σε νεαρή ηλικία να γράψουν με το δεξί και όχι με το αριστερό στο οποίο είχαν δείξει προτίμηση.

Η πλευρίωση σχετίζεται με το ποιο από τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου έχει αποκτήσει λειτουργική υπεροχή. Αν το ισχυρότερο είναι το αριστερό ημισφαίριο, τότε το άτομο αυτό θα είναι δεξιόχειρας, ενώ αν υπερισχύει το δεξί, θα είναι αριστερόχειρας.

Συνήθως, στην ηλικία των 2-3 ετών, στην οποία τα παιδιά γίνονται πιο επιδέξια, δείχνουν να κατασταλάζουν στην προτίμησή τους για την κυρίαρχη πλευρά του σώματος, οπότε και εδραιώνεται η πλευρίωση. Σε πολλά παιδάκια, όμως, αυτό συμβαίνει στην ηλικία των 5-6 ετών όταν αρχίζουν να γράφουν. Επειδή κάποια παιδάκια, όμως, μέχρι να κατασταλάξουν σε πλευρά και χέρι, μία χρησιμοποιούν το ένα και μία χρησιμοποιούν το άλλο. Στο σημείο αυτό μπορούμε να κάνουμε ένα μικρό πείραμα να δούμε ποια πλευρά επικρατεί μέσο του εγκεφάλου και έτσι να μπορέσουμε να βοηθήσουμε το παιδί μας ενισχύοντας αυτή τη πλευρά.

1. Δίνουμε το μολύβι στο κέντρο του τραπεζιού-χαρτιού και καταγράφουμε με ποιο χέρι το παιδί θα πάρει το μολύβι αυθόρμητα.

2. Αφήνουμε ένα ξεσκονόπανο πάνω σε ένα σημείο που φτάνει και ζητάμε από το παιδί να ξεσκονίσει μια επιφάνεια. Πάλι ελέγχουμε με ποιο χέρι θα πιάσει αυθόρμητα το πανί.

3. Τοποθετούμε μια μπάλα στο κέντρο του δωματίου και του ζητάμε να βάλει γκολ.

4. Τοποθετούμε πάλι μια μπάλα και του ζητάμε να τρέξει και να βάλει γκολ.

5. Ρίχνουμε εμείς την μπάλα προς το μέρος του με αργό ρυθμό και του ζητάμε να την κλωτσήσει, ενώ κινείται.

6. Τέλος, αφήνουμε με τον ίδιο τρόπο αντικείμενα της καθημερινότητας όπως κουτάλι, οδοντόβουρτσα, ένα ψαλίδι στον χώρο και παρατηρούμε με ποιο χέρι θα τα πιάσει αυθόρμητα.

Ποιο χέρι προτιμάει το παιδί μου;Όταν βγάλουμε έναν μέσο όρο επικρατέστερης πλευράς τότε αποφασίζουμε ποιο χέρι και ποιο πόδι θα ενισχύσουμε. Για να ενισχύσουμε την επικρατέστερη πλευρά κάνουμε μερικά από τα παρακάτω:

1. Δίνουμε όλα τα αντικείμενα από την επικρατέστερη πλευρά.

2. Όταν το παιδί κουράζεται με το μολύβι ή το ψαλίδι και αλλάζει χέρι, προτιμούμε να κάνουμε ένα διάλειμμα.

3. Παίζουμε παιχνίδια με μεγάλες αδρές κινήσεις, να πετάξει τη μπάλα στις κορύνες ή στο καλάθι.

4. Βάζουμε το παιδί να βοηθάει σηκώνοντας μικρά βάρη όπως μια σακούλα από το σούπερ μάρκετ.

5. Να μετράει κέρματα τοποθετώντας τα στη παλάμη με το ένα χέρι μόνο και άλλα πολλά.

Μερικές από αυτές τις καθημερινές δραστηριότητες θα βοηθήσουν το παιδί μας να καταλήξει σε μια πλευρά σώματος και να την εξασκήσει. Έτσι θα αναπτύξει μεγαλύτερη ακρίβεια, και οι συλλήψεις του θα είναι ώριμες και σωστές.

«Το κείμενο αποτελεί μια συνεργασία του flowmagazine.gr με την κα Κατσούλα. Για περισσότερα κείμενα της συγκεκριμένης αρθρογράφου πατήστε εδώ

Συντάκτης: Δέσποινα Κατσούλα, Εργοθεραπεύτρια

Influence:

Είμαι απόφοιτος του τμήματος Εργοθεραπείας ΣΕΥΠ Αθηνών. Έχω εκπαιδευτεί εκτενώς στην Αισθητηριακή Ολοκλήρωση…