Κι όμως υπάρχουν ποδηλατουπόλεις στην Ελλάδα! Το flowmagazine.gr σε μια εκτενή έρευνα προσπαθεί να τις αναδείξει και μιλάει με όλους …
Ποδηλατόδρομοι και πεζόδρομοι στο κέντρο η νέα τάση στις μεγαλουπόλεις
Σε όλο και περισσότερες χώρες ανά τον κόσμο, με στόχο την αποσυμφόρηση του κέντρου, λεωφόροι δίνουν τη θέση τους σε ποδηλατόδρομους και πεζοδρόμια.
Με βάση τoν νέο πολιτικό σχεδιασμό, που έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή, η Αθήνα, ακολουθώντας τα χνάρια αρκετών πόλεων του εξωτερικού, αλλάζει ριζικά το κέντρο, δίνοντας νέα πνοή στην πόλη. Σε έναν από τους κεντρικότερους δρόμους, την Πανεπιστημίου, θα δημιουργηθεί ένας σύγχρονος ποδηλατόδρομος, συνολικού μήκους 900 μ.
Η κατασκευή αυτή θα αλλάξει την όψη της πόλης, αλλά θα θέσει νέα δεδομένα, επηρεάζοντας την καθημερινότητα και το επίπεδο διαβίωσης των κατοίκων. Θα εξετάσουμε λοιπόν το φάσμα αυτής της μεταβολής και τις επιπτώσεις που αυτή θα προκαλέσει.
Τι αλλάζει
Μία από τις υφιστάμενες λωρίδες κυκλοφορίας της οδού Πανεπιστημίου, θα δώσει τη θέση της σε έναν υπερσύγχρονο ποδηλατόδρομο, κατασκευασμένο με υλικά τελευταίας τεχνολογίας, με πλήρη σήμανση σε όλο το μήκος της οδού.
Επίσης, διαμορφώνεται και ένας πεζόδρομος, που θα καλύπτει άλλες δύο λωρίδες της συγκεκριμένης οδού. Η έκτασή του θα φτάσει τα 7.000 τ.μ., χαρίζοντας μια πράσινη νότα με πολυάριθμα παγκάκια και φυτά.
Η οδός Πανεπιστημίου θα αποτελέσει τον συνδετικό κρίκο για μια από τις μεγαλύτερες ποδηλατικές διαδρομές της πρωτεύουσας. Φυσικά, η αλλαγή θα είναι σταδιακή, ενώ η δημοτική αστυνομία, με κατάλληλες οδηγίες και επισημάνσεις, θα βοηθήσει για την όσο το δυνατόν ομαλότερη προσαρμογή οδηγών και πεζών στα νέα σχέδια.
Οι αλλαγές που επιφέρουν οι ποδηλατόδρομοι
Η ύπαρξη ενός ποδηλατόδρομου σε μια πόλη, πόσο μάλλον όταν κατασκευάζεται για πρώτη φορά, επιφέρει πολλές αλλαγές. Επιβάλλει έναν νέο τρόπο ζωής και κυκλοφορίας. Φυσικά, χρειάζεται χρόνος για να αφομοιωθούν όλες αυτές οι μεταβολές, ώστε να αναδειχθούν τα οφέλη τους.
Οι οδηγοί πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Η μετακίνηση των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης δεν θα είναι δυνατόν να πραγματοποιείται με τους ίδιους ρυθμούς. Θα πρέπει οι κάτοικοι να αναζητούν νέους τρόπους για να προσεγγίσουν το κέντρο, αλλιώς πολυάριθμες ουρές αυτοκινήτων θα κατακλύζουν τους δρόμους, προκαλώντας κυκλοφοριακό χάος.
Τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα τα χρησιμοποιούν καθημερινά. Ίσως εικόνες από στριμωγμένους επιβάτες να επικρατήσουν το πρώτο διάστημα, συνοδευόμενες από αίσθημα δυσαρέσκειας.
Τι προσφέρει σε μια πόλη
Αν και κάθε αρχή επιφέρει κάποιες δυσκολίες, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τα θετικά οφέλη που θα προκύψουν σε βάθος χρόνου. Το κέντρο θα αναπνεύσει, καθώς οι εκπομπές ρύπων και η ηχορρύπανση θα μειωθούν σημαντικά.
Ο νέος σχεδιασμός μακροπρόθεσμα θα ανακουφίσει και τις αγορές, με τους πεζούς να κυκλοφορούν με μεγαλύτερη άνεση, χωρίς τον περιορισμό των λωρίδων κυκλοφορίας.
Οι ποδηλάτες θα αποκτήσουν και αυτοί δικαίωμα στο μεγάλους δρόμους, χωρίς να εμποδίζουν τους οδηγούς, αλλά και χωρίς να θέτουν τον εαυτό τους σε κίνδυνο. Το ποδήλατο θα αποτελεί ένα νέο μέσο μετακίνησης, παραμένοντας, εννοείται, και ένας από τους καλύτερους τρόπους άθλησης αλλά αυτήν τη φορά στο κέντρο της πόλης.
Όπως προαναφέρθηκε, θα επωφεληθούν και τα μέσα μεταφοράς, καθώς η εξυπηρέτηση των ολοένα αυξανόμενων επιβατών θα απαιτήσει νέα δρομολόγια και κατ’ επέκτασιν νέες θέσεις εργασίας.
Τέλος, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τους πεζούς, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν το κέντρο περπατώντας και να θαυμάζουν την ομορφιά του, χωρίς να παρεμποδίζουν την κυκλοφορία.
Οι ποδηλατόδρομοι κάνουν την πόλη πιο ζεστή, πιο όμορφη, πιο ανθρώπινη. Βελτιώνουν το βιοτικό επίπεδο και αναζωογονούν το κέντρο. Αποτελούν την ιδανική ευκαιρία για να αναβαθμιστεί η πόλη και η ποιότητα ζωής των κατοίκων. Για να μπορέσουμε, όμως, να απολαύσουμε τα οφέλη μιας τέτοιας πρωτοβουλίας, απαιτούνται αλλαγές σε όλους τους τομείς, ώστε το σύστημα να έχει τη δυνατότητα να υποστηρίξει ένα τέτοιο εγχείρημα.