Περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των παιδιών
Τα τελευταία χρόνια οι νέοι άνθρωποι δείχνουν όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την προστασία του περιβάλλοντος. Πάρα πολλοί εκπαιδευτικοί, αλλά και γονείς, κατευθύνουν πλέον τη νέα γενιά προς την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.
Ως Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε) σύμφωνα με τη διατύπωση των Hungerford, Peyton και Wilke, είναι η διαδικασία η οποία θα βοηθήσει τους πολίτες να αποκτήσουν γνώση του περιβάλλοντος και, πάνω από όλα, να γίνουν ικανοί και αποφασισμένοι, να έχουν διάθεση να εργαστούν, ατομικά και συλλογικά, για την επίτευξη και τη διατήρηση μιας δυναμικής ισορροπίας μεταξύ της ποιότητας ζωής και της ποιότητας του περιβάλλοντος.
Περιβάλλον βέβαια για την Π.Ε δεν είναι μόνο το φυσικό (χλωρίδα, πανίδα, βιότοποι, οικοσυστήματα κ.λ.π.). Είναι το δομημένο περιβάλλον (αρχιτεκτονική χωρών, οικισμοί, τεχνικά έργα κ.λ.π.), το πολιτιστικό περιβάλλον (μνημεία, τέχνες, τα έθιμα και οι λαϊκές παραδόσεις κ.λ.π.) και το κοινωνικό περιβάλλον (χωροταξική οργάνωση, οικονομία κ.λ.π.)
Συγκεκριμένα, οι στόχοι της Π.Ε. είναι:
- Ενημέρωση: τα άτομα και οι κοινωνικές ομάδες να ενημερωθούν για το περιβάλλον και τα προβλήματά του και να ευαισθητοποιηθούν.
- Γνώση: να κατανοήσουν μέσα από εμπειρίες τα προβλήματα του περιβάλλοντος και την αλληλεπίδραση ανθρώπου – περιβάλλοντος.
- Ευαισθητοποίηση: να διαμορφώσουν αξίες και να αναπτύξουν το ενδιαφέρον για το περιβάλλον και διάθεση για ενεργό συμμετοχή στη βελτίωση και προστασία του.
- Δεξιότητες: να αποκτήσουν τις απαραίτητες ικανότητες για τον προσδιορισμό και την επίλυση των περιβαλλοντικών προβλημάτων.
- Συμμετοχή: να δώσει ευκαιρίες για δράση και ενεργό συμμετοχή για την επίλυση περιβαλλοντικών προβλημάτων.
Μερικές ιδέες προς τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές
Μερικές ιδέες που θα βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τα παιδιά προς την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.
- Υιοθετήστε ως τάξη ή ως σχολείο περιοχές καμένων δασών. Μαζέψτε υπομονετικά ιστορικά στοιχεία και φωτογραφίες. Μελετήστε την παλιότερη, αλλά και τη σύγχρονη ιστορία τους.
- Σε συνεργασία με τις τοπικές Αρχές και τους αρμόδιους φορείς, όπου αυτό είναι δυνατό, επισκεφτείτε και φωτογραφίστε τα σημεία αυτά.
- Ζητήστε από τους αρμόδιους ενημέρωση για το τι πρόκειται να συμβεί άμεσα, αλλά και στο μέλλον, για την αποκατάσταση των περιοχών αυτών.
- Πιέστε να γίνουν με σωστό και επιστημονικό τρόπο οι αναδασώσεις και η μελλοντική προστασία των δασών.
- Προγραμματίστε ενημερωτικές εκδηλώσεις από τους αρμοδίους στο σχολείο. Αν αυτό δεν είναι δυνατό, ζητήστε να οργανωθούν δικές σας επισκέψεις σε δημαρχεία, νομαρχίες και υπουργεία για να σας ενημερώσουν.
- Στο αμέσως επόμενο διάστημα ξαναζητήστε να ενημερωθείτε για το τι πραγματοποιήθηκε από όλα αυτά που είχαν πει. Αν υπάρχει αδράνεια, καθυστέρηση ή αδιαφορία από τις Αρχές, ζητήστε πιεστικά να μάθετε τους λόγους.
- Στείλτε γράμματα με ερωτήσεις και τις γνώμες των μαθητών σε όλους τους αρμοδίους και στον Πρωθυπουργό.
- Όποτε ζητηθεί από τους υπεύθυνους επιστήμονες ή τις Αρχές η βοήθειά σας στην αναδάσωση, να είστε εκεί.
- Μην ξεχάσετε, αν βρεθείτε για έναν τέτοιο ιερό σκοπό στο καμένο δάσος, να αφήσετε φεύγοντας και λίγη τροφή για τα ταλαιπωρημένα ζώα που παλεύουν όπως και οι άνθρωποι να επιζήσουν.
Μερικές ιδέες για τα παιδιά
- Φτιάξε το περιβάλλον στο σπίτι σας
- Φυτέψτε λουλούδια στο μπαλκόνι σας. Βάλτε στο πρόγραμμά σας τη φροντίδα τους.
- Φυτέψτε και περιποιηθείτε τα λουλούδια στον κήπο του σπιτιού σας ή στον ακάλυπτο χώρο της πολυκατοικίας σας, μαζί με άλλα παιδιά.
- Απαιτήστε οι ελάχιστοι ελεύθεροι χώροι να μη χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για το παρκάρισμα των αυτοκινήτων. Ζητήστε χώρο για τα λουλούδια.
- Φτιάξε το περιβάλλον στη γειτονιά σας
- Αλλάξτε συνήθειες. Μην κάνετε αυτό που βλέπετε να κάνουν οι μεγάλοι. Μην πετάτε όπου να’ ναι τα σκουπίδια. Μη ρυπαίνετε το περιβάλλον. Δεν είναι απλό να αλλάξει κανείς συνήθειες. Χρειάζεται αγώνα. Μπορείτε όμως να τα καταφέρετε.
- Όταν βλέπετε κάποιον μεγάλο στη γειτονιά σας να πετάει σκουπίδια και να αδιαφορεί για τους άλλους, ρωτήστε τον για ποιο λόγο το κάνει αυτό.
- Απαιτήστε από τον Δήμαρχο να τοποθετήσει μαζί με τον κάδο των σκουπιδιών και κάδο ανακύκλωσης για τα ανακυκλούμενα υλικά.
- Διεκδικήστε να υπάρχει στη γειτονιά ασφαλής χώρος για να παίζετε με τους φίλους σας.
- Απαιτήστε τα δικαιώματά σας για μια πόλη ανθρώπινη, όπως εσείς την φαντάζεστε.
- Προτείνετε στα παιδιά της τάξης σας, στο δάσκαλό σσς, στο σχολείο και τη δημοτική Αρχή να υιοθετήσετε μια πλατεία, την οποία θα επισκέπτεστε συχνά και θα λαμβάνετε ενεργό μέρος στη συντήρηση και τη διαμόρφωσή της. Αφήστε το ευεργετικό σας αποτύπωμα εκεί που θα μπορούν ευχάριστα να το διαβάσουν όλοι όσοι προσπαθούν να αναπνεύσουν στο χώρο αυτό.
- Απαιτήστε από τις αρμόδιες αρχές να εξασφαλίσουν στο οδικό δίκτυο της πόλης χώρο για ασφαλή περιήγησή με το ποδήλατο.