Πανελλήνια Ποδηλατοδρομία, για καλύτερες πόλεις

Συντάκτης: Αλέξανδρος Αλεκίδης

Πανελλήνια Ποδηλατοδρομία έχουν προγραμματίσει οι φίλοι του ποδηλάτου στις περισσότερες μεγάλες πόλεις της χώρας την Κυριακή 8 Μαϊου. Πρόκειται για την κορυφαία συλλογική πράξη διεκδίκησης της ποδηλατικής κοινότητας για μια αξιοπρεπή ποιότητα ζωής στις πόλεις της Ελλάδας, που θα βασίζεται στην αλλαγή του τρόπου με τον οποίο βλέπουμε τις μετακινήσεις.

Το ποδήλατο, σε συνδυασμό με τις συγκοινωνίες, μπορεί να συμβάλλει στην κατεύθυνση αυτή. Η σημερινή κατάχρηση του αυτοκινήτου είναι αποδεδειγμένα καταστροφική τόσο για τον άνθρωπο όσο και για το περιβάλλον. Ως εκ τούτου κάθε πολιτική που συμβάλλει ή διατηρεί την κατάχρηση αυτή μας βρίσκει τους φίλους τους ποδηλάτου αντίθετους και για αυτό η κίνηση τους έχει χαρακτηριστικά ποδηλατο-πορείας. Διεκδικούν: α) ανθρώπινες πόλεις με αναβάθμιση συγκοινωνιών (που θα δέχονται τη μεταφορά ποδηλάτων), β) κατασκευή ποδηλατόδρομων και γ) πεζοδρομήσεις.

Ορισμένες από τις πόλεις και νομούς που έχουν δηλώσει συμμετοχή είναι: Αίγιο, Αθήνα, Άργος, Βόλος, Δράμα, Ζάκυνθος, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Καλαμάτα, Καμένα Βούρλα, Κατερίνη, Κέρκυρα, Κοζάνη, Κομοτηνή, Κόρινθος, Λαμία, Λάρισα, Λήμνος, Μυτιλήνη, Ναύπλιο, Πάτρα, Πρέβεζα, Ρέθυμνο, Σπάρτη, Τρίκαλα, Χανιά, Χίος.

Προσυγκεντρώσεις για την Αθήνα

Οι προσυγκεντρώσεις είναι απαραίτητες για την ασφαλή μετάβαση προς το Πεδίο του Άρεως κι επιστροφή, ιδίως για τους λιγότερο έμπειρους ποδηλάτες. Επίσης είναι κι αυτές μικρές πορείες, που περνάνε το μήνυμα.

  • Εκάλη – 10:15 – Αγία Μαρίνα
  • Kηφισιά – 10:30 – σταθμός ΗΣΑΠ Κηφισιάς
  • Μαρούσι – 10:45 – σταθμός ΗΣΑΠ Αμαρουσίου
  • Χαλάνδρι – 10:45 – πλατεία Χαλανδρίου μπροστά από την παιδική χαρά
  • Άνω Πατήσια – 11:15 – σταθμός ΗΣΑΠ Α. Πατησίων, στην εκκλησία
  • Κάτω Πατήσια – 11:30 – σταθμός ΗΣΑΠ Κ. Πατησίων, πάνω στην πλατεία
  • Κυψέλη – 11:00 – πλατεία Κυψέλης, στην παιδική χαρά
  • Παπάγου & Χολαργός – 11:30 – σταθμός μετρό Εθνική Άμυνα, Λ. Μεσογείων & Λ. Κύπρου
  • Ιλίσια – 11:30 – είσοδος Πανεπιστημιόπολης, Ουλωφ Παλμε
  • Παγκράτι – 11:30 – άλσος Παγκρατίου (Σπ. Μερκούρη & Ευτυχίδου)
  • Ηλιούπολη – 10:30 – πλατεία Φλεμινγκ (Λ. Ειρήνης)
  • Άγιος Δημήτριος – 11:00 – σταθμός μετρό Αγ. Δημητρίου (Αλ. Παναγούλη)
  • Άλιμος – 10:30 – είσοδος Μαρίνας, στη Shell
  • Αργυρούπολη – 10:30 – πλατεία Βάρναλη
  • Νέα Σμύρνη – 11:15 – κεντρική πλατεία, στον οβελίσκο
  • Παλαιό Φάληρο – 10:45 – Ταε κβο ντο
  • Πειραιάς – 10:45 – πλατεία Κοράη
  • Μοσχάτο – 11:00 – σταθμός ΗΣΑΠ Μοσχάτου
  • Καλλιθέα – 11:15 – σταθμός ΗΣΑΠ Καλλιθέας
  • Αιγάλεω – 10:30 – Ιερά οδός & Θηβών
  • Πετρούπολη – 10:30 – Θηβών 471, μπροστά στου Λακιώτη
  • Περιστέρι – 10:30 – άλσος Δ. Περιστερίου, είσοδος από Αγίου Βασιλείου
  • Σεπόλια – 11:15 – σταθμός μετρό Σεπολίων
  • Άγιοι Ανάργυροι – 11:15 – κεντρική πλατεία, άγαλμα Βενιζέλου

Απόσπασμα της επιστολής και των επιχειρημάτων που είχαν στείλει πρόσφατα οι Φίλοι του Ποδηλάτου στον δήμαρχο της Αθήνας με προτάσεις για την αναβάθμιση της χρήσης ποδηλάτου στην πρωτεύουσα είναι η ακόλουθη:

«Οι Ποδηλάτ-ισσ-ες και οι ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ διεκδικούν με επιμονή το αυτονόητο δικαίωμα να χρησιμοποιεί κάθε Αθηναίος το ποδήλατο στην Πόλη με ασφάλεια, συμβάλλοντας παράλληλα στη βελτίωση του περιβάλλοντος και της υγείας του. Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να προχωρήσει ο Δήμος της Αθήνας άμεσα σε εκείνες τις ενέργειες που θα αλλάξουν την κατάσταση.
Σ’ αυτά τα πλαίσια προτείνουμε και διεκδικούμε:

Α. Ποδηλατόδρομοι
1. Υλοποίηση της μελέτης του Δ.Α., που έχει γίνει εδώ και καιρό στα πλαίσια των 17 πόλεων.
2. Παρακολούθηση από τον Δ.Α. της υλοποίησης των μελετών των ποδηλατόδρομων Γουδί-Ιλίσια και Κηφισιά-Φάληρο για τα τμήματα που τον αφορούν (υπεύθυνοι φορείς Υπ. Υποδομών και ΥΠΕΚΑ)
3. Παρακολούθηση και συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς της υλοποιήσης του Μητροπολιτικού Δικτύου Ποδηλάτου που αφορά το Δήμο Αθήνας. Σημειώνεται ότι η μελέτη του Μητοπολιτικού Δικτύου Ποδηλάτου έχει κατατεθεί στον Ο.Ρ.Σ.Α. από την Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του Ε.Μ.Π. και θα ενταχθεί στο Ρυθμιστικό του Λεκανοπεδίου Αθηνών.
4. Χάραξη ποδηλατολωρίδων με διαγράμμιση σε βασικές οδικές αρτηρίες του Δ.Α.
5. Μετατροπή δευτερευόντων οδών σε πεζόδρομους με πρόβλεψη ποδηλατόδρομου και πρόσβασης αυτοκινήτων μόνο για τους κατοίκους και επαγγελματικούς λόγους.
Β. Χώροι στάθμευσης
Είναι απαραίτητο να δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης για ποδήλατα με κατάλληλες δέστρες (πχ. όπως αυτές του ΗΣΑΠ), όχι σε βάρος των πέζων.
Γ. Προβολή του ποδηλάτου
Μετά την έναρξη της υλοποίησης των παραπάνω χρειάζεται να προβληθεί το ποδήλατο σαν μέσο μετακίνησης κατάλληλο για την πόλη».

Τα ποδήλατα στο Μετρό

Είναι σημαντικό να αναφερθεί η επιτυχής εφαρμογή της Ά φάσης του πιλοτικού προγράμματος μεταφοράς ποδηλάτων με συρμούς του Μετρό. Από την 1η Μαΐου 2011 ξεκήνησε η Β’ φάση της πιλοτικής εφαρμογής κατά την οποία θα επιτρέπονται μέχρι 4 ποδήλατα (αντί για 2 που ίσχυε έως σήμερα) στο τελευταίο βαγόνι κάθε συρμού. Το νέο μέτρο θα ισχύει Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή από τις 18.00 έως τη λήξη της βάρδιας και όλο το 24ωρο τις Κυριακές και τις αργίες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συλλέχθηκαν από την ΑΜΕΛ, αλλά και τους ίδιους τους ποδηλάτες, κατά τη διάρκεια της Α’ φάσης, εκατοντάδες ποδήλατα μεταφέρθηκαν με τους συρμούς του μετρό τις ημέρες ελεύθερης μεταφοράς χωρίς να παρουσιαστεί κανένα πρόβλημα στους τομείς της λειτουργίας του μέσου ή της ασφάλειας των επιβατών. Νέα αξιολόγηση του μέτρου, τόσο για τη μόνιμη εφαρμογή του, όσο και για την πιθανή περαιτέρω επέκτασή του, θα γίνει τον Σεπτέμβριο.

Συντάκτης: Αλέξανδρος Αλεκίδης,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.