Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον αυτισμό

Συντάκτης: Μαρία Τατιάνα Πινακούλα

Στις μέρες μας, ολοένα και περισσότερο εμφανίζονται περιπτώσεις παιδιών με μία διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή που εμπίπτει στο φάσμα του λεγόμενου «Αυτισμού».

Χαρακτηριστικά γνωρίσματα του αυτισμού

Τα άτομα αυτά παρουσιάζουν συνήθως τρία βασικά ελλείμματα, ως προς την κοινωνικοποίηση, την επικοινωνία και την δημιουργική φαντασία. Η διάγνωσή τους γύρω στην ηλικία των 2,5 – 3 ετών έχει ήδη ολοκληρωθεί, εξου και ο όρος «νηπιακός αυτισμός» και τείνουν να απομονώνονται από τον περίγυρό τους, εστιάζοντας την προσοχή τους σε λεπτά αντικείμενα, όπως ένα καλαμάκι ή ένα μολύβι, τα οποία τα περιεργάζονται για ώρες κάνοντας επαναλαμβανόμενες κινήσεις.

Δεν έχουν μεγάλη ανάπτυξη στο λόγο τους και υπολείπονται σε περαιτέρω δεξιότητες, συχνά μάλιστα αυτή η διαταραχή συνοδεύεται από νοητική υστέρηση, βαριάς ή μέτριας μορφής. Ακόμα, έχουν εμμονή στην διατήρηση της ομοιότητας, με άλλα λόγια, ενοχλούνται όταν επέρχονται αλλαγές στην καθημερινή τους ζωή ή στον ιδιωτικό τους  χώρο, καθώς δεν είναι σε θέση να αντιληφθούν κάποια πράγματα και να τα κατανοήσουν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ξεσπούν και να έχουν επιθετική συμπεριφορά. 

Σημερινή κατάσταση

Για όλους τους παραπάνω λόγους, λοιπόν, συχνά αυτά τα παιδιά καθίστανται «θύματα» bullying στην σχολική κοινότητα, καθώς η συμπεριφορά τους είναι περίεργη έως και ενοχλητική για τους συμμαθητές τους τυπικής ανάπτυξης. 

Τρόποι αντιμετώπισης

Για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, απαιτείται ο σχεδιασμός κάποιου εξειδικευμένου προγράμματος  που θα παρέχει συμβουλές στους γονείς σχετικά με την διαχείριση των εν λόγω παιδιών μέσα στο σπίτι. Όπως, επίσης,  πρέπει να εφαρμόζεται και ένα αντίστοιχο στο σχολείο, όπου η εκπαίδευση θα χαρακτηρίζεται από υπομονή και θα στρέφεται στην ψυχολογική στήριξη του μαθητή, βοηθώντας τον να τροποποιήσει τον τρόπο που φέρεται μέσα στο σχολικό σύνολο, αλλά και γενικότερα.

Επιπλέον, αξιοποιώντας τις κατάλληλες μεθόδους μπορεί να επέλθει βελτίωση στην ομιλία, την επικοινωνία και την κοινωνική του προσαρμογή. Σε αυτό συμβάλλει σημαντικά το επονομαζόμενο σύστημα «PECS», μέσα από το οποίο ο ιδιαίτερος φίλος μας μαθαίνει να ανταλλάσσει με άλλους εικόνες ή σύμβολα, εκφράζοντας έτσι τις κρυφές σκέψεις και τις επιθυμίες του, χωρίς να καταφεύγει στην βλεμματική επαφή, αφού τα άτομα αυτά δεν εκδηλώνουν εύκολα τα συναισθήματά τους και δεν έχουν ενσυναίσθηση.

Μόνο αν υπάρχει αγάπη, λύνονται όλα!

Κλείνοντας, πρωτίστως, η βάση, για μια αποτελεσματική θεραπευτική παρέμβαση, είναι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να δείχνουν την αμέριστη αγάπη τους  προς τα παιδιά αυτά, με κατανόηση και φροντίδα, ενώ οι υπόλοιποι μαθητές που τα πλαισιώνουν, να μάθουν να σέβονται, να μπαίνουν στην θέση του συνανθρώπου τους,  αντιλαμβανόμενοι την δεινή του κατάσταση και να δέχονται το γεγονός πως παντού υπάρχει η ετερότητα και πρέπει να την αγκαλιάζουμε, όχι να την λοιδορούμε. 

Συντάκτης: Μαρία Τατιάνα Πινακούλα,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.