Οι “Πέρσες” από το ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κουντούρη
Παρά την υπερβολική ζέστη που επικρατούσε το Σάββατο 16 Αυγούστου, το κοινό σχεδόν γέμισε το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου για να παρακολουθήσει τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κουντούρη.
Η τραγωδία αυτή που γράφτηκε το 472 πχ από τον Αισχύλο, είναι το πρώτο από τα σωζόμενα έργα του και το μοναδικό σωζόμενο δράμα με βάση ιστορικό θέμα (ναυμαχία της Σαλαμίνας).
Η σκηνοθέτης τήρησε πιστά το αρχαίο κείμενο διατηρώντας μάλιστα αυτούσια κομμάτια του σε κάποια χορικά. Μοναδική προσθήκη το σχετικό ποίημα «Ναυμαχία» του Καβάφη με το οποίο έκλεισε και η παράσταση.
Η εντυπωσιακή η είσοδος του χορού στο θέατρο, ακολουθήθηκε από μία εξαιρετική παρουσία του, που χαρακτήρισε έναν από τους καλύτερους αντρικούς χορούς που έχουμε δει στην Επίδαυρο τα τελευταία χρόνια. Πολύ καλή η ερμηνεία τους σε όλα τα επίπεδα, σε ένα έργο που εξ’ ορισμού η παρουσία του χορού είναι έντονη και καταλυτική.
Τα σκηνικά ήταν λιτά και λειτουργικά μεταφέροντας το βάρος στο κείμενο, και τα κοστούμια μαζί με το μακιγιάζ ήταν ακριβώς αυτό που αρμόζει σε μία αρχαία τραγωδία. Καλοί οι φωτισμοί, καθώς και η μουσική, τόσο στο ηχογραφημένο μέρος της, όσο και στην ζωντανή συνοδεία από το τσέλο επί σκηνής (Θ. Παπαδημητρίου).
Ως προς τους κεντρικούς ρόλους, είδαμε έναν πολύ καλό Λ. Γεωργακόπουλο στο ρόλο του Αγγελιοφόρου και μία «δωρική» ερμηνεία από τον Γ. Φέρτη στο ρόλο του Δαρείου.
Στην περίπτωση της Άτοσσας, η Ν. Κουντούρη επέλεξε να δημιουργήσει μία «καρικατούρα» της τραγικής βασίλισσας. Κάτι που δεν είχε να κάνει με την επιλογή ενός άντρα (Α. Σακελλαρίου) στο σχετικό ρόλο, αλλά με τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποίησε. Πολύ καλός ο τρόπος που ο Σακελαρίου χρησιμοποίησε το σώμα του αναδεικνύοντας το ταλέντο του όχι στα μέρη της απαγγελίας αλλά κατά την σιωπή.
Από τον Γ. Κολοβό στον ρόλο του Ξέρξη θα κρατήσουμε την δυναμική προσέγγιση (με εξαιρετική φωνή) που ανέδειξε έναν «αμετανόητο», αν και ηττημένο, βασιλιά.
Δεν θα ήθελα να σχολιάσω την επιλογή της σκηνοθέτιδας να εμφανίσει τον Ξέρξη γυμνό σε όλη την διάρκεια της επί σκηνής παρουσίας του, θα ήταν χρήσιμο όμως να κάνω την παρακάτω υπενθύμιση. Τις παραστάσεις στην Επίδαυρο παρακολουθούν και πάρα πολλά παιδιά, καλό λοιπόν θα ήταν να υπάρχει μία προειδοποίηση ότι υπάρχει γυμνό έτσι ώστε να δώσει την δυνατότητα στους γονείς να αποφασίσουν οι ίδιοι για την παρουσία των παιδιών τους.
Επόμενες παραστάσεις:
Πάτρα, Ρωμαϊκό Ωδείο (21/08/2014 – 22/08/2014)
Αθήνα, Βύρωνας, Θέατρο Βράχων “Μελίνα Μερκούρη” (25/08/2014)
Ελευσίνα (28/08/2014)
Αθήνα, Παπάγου, Κηποθέατρο (30/08/2014)
Νέα Σμύρνη Αττικης (01/09/2014)
Λάρισα, Θέατρο ‘Αλκαζάρ’ (03/09/2014)
Ιωάννινα, Υπαίθριο Θέατρο ΕΗΜ-ΦΡΟΝΤΖΟΥ (05/09/2014)
Θεσσαλονίκη, Θέατρο Δάσους (12/09/2014 – 13/09/2014)
Μετάφραση: Μουλλάς, Πάνος
Σκηνοθεσία: Κοντούρη, Νικαίτη
Σκηνικά: Πάτσας, Γιώργος
Κοστούμια: Μετζικώφ, Γιάννης
Μουσική: Καμαγιάννη, Σοφία
Χορογραφία: Γεράρδος, Κώστας
Φωτισμοί: Παυλόπουλος, Λευτέρης
Σύμβουλος δραματουργίας: Παπαδόπουλος, Λεωνίδας
Μουσική διδασκαλία: Βουδούρης, Νίκος
Βοηθός σκηνοθέτη: Παρασκευόπουλος, Γιάννης
Βοηθός σκηνογράφου: Πανά, Δανάη
Βοηθός ενδυματολόγου: Τσαγκαλίδου, Ήρις
Βοηθός χορογράφου: Κέη, Δέσποινα
Οργάνωση παραγωγής: Κοκόζης, Πέτρος
Ηθοποιοί
Φέρτης, Γιάννης (Δαρείος)
Σακελλαρίου, Άκης (Άτοσσα)
Γεωργακόπουλος, Λάζαρος (Αγγελιοφόρος)
Κολοβός, Γιώργος (Ξέρξης)
Αγγελίδου, Λαμπρινή (Νύφες Πένθους)
Βλάχου, Μομώ (Νύφες Πένθους)
Οθωναίου, Κλειώ Δανάη (Νύφες Πένθους)
Σπυρόπουλος, Βασίλης (Κορυφαίος)
Δρικούδης, Απόλλων (Κορυφαίος – Χορός)
Δρόσος, Δημήτρης (Κορυφαίος – Χορός)
Καπέλιος, Νίκος (Κορυφαίος – Χορός)
Καραβιώτης, Δημήτρης (Κορυφαίος – Χορός)
Κεραμίδας, Θανάσης (Κορυφαίος – Χορός)
Μαραγκόπουλος, Νικόλας (Κορυφαίος – Χορός)
Σαραφιανός, Σπύρος (Κορυφαίος – Χορός)
Στυλιανού, Χρίστος (Κορυφαίος – Χορός)
Τουρνάκης, Νίκος (Κορυφαίος – Χορός)
Τράκας, Στέλιος (Κορυφαίος – Χορός)
Χαρίσης, Γιάννης (Κορυφαίος – Χορός)
Χατζησάββας, Κωνσταντίνος (Κορυφαίος – Χορός)
Ψυχογυιός, Γιώργος (Κορυφαίος – Χορός)
Μουσικοί
Παπαδημητρίου, Θοδωρής (τσέλο)