Νέες καταλήξεις στις διευθύνσεις του Ίντερνετ
Στο άμεσο μέλλον, για να «σερφάρουμε» σε έναν συγκεκριμένο ιστότοπο του διαδικτύου, δε θα πληκτρολογούμε πια την τυπική κατάληξη «.com» «.gr» ή οποιαδήποτε άλλη, αλλά θα μπαίνουμε στο εκάστοτε site ανάλογα με το προϊόν το οποίο θα θέλουμε να παρακολουθήσουμε, αναζητήσουμε, πατώντας παράλληλα και την επωνυμία του κάθε ιστοτόπου. Επί παραδείγματι, αντί για «YouTube.com/comedy» θα πληκτρολογούμε το «comedy.YouTube».
Η αρμόδια διεθνής υπηρεσία, η ICANN, με έδρα τις ΗΠΑ, αφού παρουσίασε τον πλήρη κατάλογο των διαδικτυακών μετονομασιών, προειδοποίησε ότι θα χρειασθούν ένα με δύο χρόνια, έως ότου οι νέες καταλήξεις εξασφαλίσουν την έγκριση του κοινού και αρχίσουν να κάνουν την εμφάνισή τους.
Αν η Google επιβάλει την άποψή της, οι χρήστες του Διαδικτύου δεν θα χρειάζεται να πληκτρολογούν «Google.com», για να πραγματοποιήσουν κάποια αναζήτηση, καθώς το μόνο που θα χρειάζεται είναι το «.Google.». Η πόλη της Νέας Υόρκης έχει καταθέσει αίτηση για την κατάληξη «.nyc», ενώ πολλές εταιρίες και οργανώσεις επιδιώκουν να δημιουργήσουν τα «.doctor», «.music» και «.bank».
Το BBC ήταν επίσης μεταξύ των αιτούντων. Πρότεινε την ονομασία .bbc. Οι ιθύνοντες του BBC αναφέρουν πως «στο μέλλον, η χρήση του θα μπορούσε να συνεισφέρει στην ευκολότερη πρόσβαση και πλοήγηση για το κοινό μας». Άλλες αιτήσεις θα πρέπει να περιμένουν την επίλυση διαφωνιών. Πρόβλημα, παραμένει το γεγονός ότι πολλές εταιρίες ζητούν την ίδια κατάληξη. Η ICANN ενθαρρύνει τους μεταξύ τους συμβιβασμούς. Αν και αυτό αποτύχει, η εταιρία θα διοργανώνει πλειστηριασμούς για τις επιθυμητές καταλήξεις.
Οι νέες καταλήξεις, όμως, αφορούν μόνο εύπορες εταιρίες, ικανές να καταβάλουν το αντίτιμο των 147.000 ευρώ ανά αίτηση, ενώ κάθε διεύθυνση θα απαιτεί 20.000 ευρώ το χρόνο για έξοδα συντήρησης και συμβόλαιο 10 ετών. Αντίθετα, οι παλιές διευθύνσεις σε «.com» στοιχίζουν μόλις 10 ευρώ το χρόνο.
Η Samsung – η οποία είχε αντιρρήσεις ως προς τη διαδικασία – έχει λάβει μέρος, τόσο για την εφαρμογή της Samsung όσο και για το ισοδύναμό της στην κορεατική αλφάβητο. Ωστόσο, η Coca-Cola και τα δημητριακά της Kellogg’s, υπέγραψαν μια αναφορά σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Γενικότερα, οι εταιρίες έχουν προσκληθεί από την ICANN να καταθέσουν την καταγγελία τους μέσα στους επόμενους επτά μήνες.
Αντίθετα η Google έχει αιτηθεί για δεκάδες ονόματα και καταλήξεις. Ο γίγαντας των «αναζητήσεων», για παράδειγμα, έχει ζητήσει επίσης την κατάληξη .music, η οποία έχει ζητηθεί και από άλλους επτά οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένου και της Amazon. Οι δυο εταιρίες είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, με την Amazon να υποβάλλει αίτηση για 76 ονόματα και την Google για 101. Αντιθέτως η Microsoft έχει κάνει μόλις 11.
Η ICANN δήλωσε ότι είχε λάβει συνολικά 1.930 αιτήσεις για τον πρώτο γύρο αιτήσεων. Επίσης, έχει ως στόχο στη συνέχεια οι νέες αιτήσεις να γίνονται δεκτές ανά 500άδα. Εν συνεχεία το επόμενο «άνοιγμα» θα πραγματοποιηθεί το Μάρτιο του 2013. “Το σχέδιο που έχουμε παραδώσει είναι στέρεο και δίκαιο”, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ICANN, ο Rod Beckstrom. «Είναι θεμελιώδης υποχρέωση μας να αυξήσει την καινοτομία και τις επιλογές των καταναλωτών.”
Ωστόσο, η κριτική δε παύει να υπάρχει. Προβληματισμός υπάρχει για το κόστος, αλλά και για τις ανισορροπίες που θα αναπτυχθούν, καθώς οι πρώτες «τυχερές» εταιρίες που θα ενεργοποιήσουν τις νέες τους ονομασίες θα αποκτήσουν αθέμιτο πλεονέκτημα, έναντι των αλλότριων εταιριών.