Η εκπαίδευση είναι μια διαδικασία συνεχής και εξελισσόμενη. Ο καλός παιδαγωγός αλλά και ο γονιός πρέπει πάντα να είναι σε …
Μπαίνοντας στον κόσμο της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής!
Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και συχνότερα να γίνεται λόγος για τον τομέα της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Αν και από τον τίτλο μπορούμε να βγάλουμε κάποια αρχικά συμπεράσματα για το τί ακριβώς είναι, ωστόσο πολλοί από εμάς δεν γνωρίζουμε κατ’ ουσίαν περί τίνος πρόκειται. Είσαστε έτοιμοι για μια βουτιά στον μυστήριο αυτό κόσμο που συναρπάζει ολοένα και περισσότερα παιδιά;
Ο τομέας της ρομποτικής αποτελεί μια σχετική νέα δυναμική στον τομέα των επιστημών. Συνδυάζει κυρίως στοιχεία ανάπτυξης λογισμικού, τεχνητής νοημοσύνης, προηγμένης μηχανολογίας και μελέτης της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Εφαρμόζεται κατά κύριο ρόλο στη βιομηχανία, την ιατρική και την αεροπλοΐα και επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητά μας. Τελευταία όμως βλέπουμε να κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος, στα μάτια και τις προτιμήσεις των παιδιών. Ήδη ξεκίνησε η διδασκαλία της σε πολλούς οργανισμούς και κέντρα ξένων γλωσσών.
Η εκπαιδευτική ρομποτική όπως αποκαλείται, προσφέρει στα παιδιά πολλά πράγματα.
- Τους δίνει γνώσεις και κίνητρα να ασχοληθούν με τα γνωστικά αντικείμενα του σχολείου αλλά και πέραν των σχολικών μαθημάτων, ενώ διασκεδάζουν και ανακαλύπτουν νέους τρόπους κατανόησής του.
- Βρίσκεται σε άμεση σύνδεση με όλες τις θετικές επιστήμες, όπως τα Μαθηματικά και την Πληροφορική.
- Επιπλέον δημιουργεί περιβάλλον κατάλληλο για την ανάπτυξη δεξιοτήτων, που ονομάζονται δεξιότητες του 21ου αιώνα και αφορούν την παρουσίαση και την επικοινωνία, την κατανόηση του άλλου και τη συνεργασία, την καινοτομία και τη δημιουργικότητα, καθώς τα παιδιά εργάζονται σε ομάδες και δημιουργούν.
Για να εμβαθύνουμε στο θέμα και να ανακαλύψουμε τα πραγματικά οφέλη του να στραφεί κάποιο παιδί στον τομέα της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, ζητήσαμε και τη γνώμη του ειδικού επί του θέματος, κ. Γιάννη Ζουμπουλάκη (καθηγητή ρομποτικής και ιδιοκτήτη του Κέντρου Ξένων Γλωσσών και Ρομποτικής Ζουμπουλάκης στα Δυτικά προάστια).
- Πώς ασχοληθήκατε με τον τομέα αυτό;
Από προσωπική επιθυμία να μάθω κάτι καινούριο, καινοτόμο και ταυτόχρονα διασκεδαστικό.
- Τί σας παρακίνησε να τον διδάξετε;
Ύστερα από την προσωπική επιθυμία που προανέφερα κατάλαβα μέσα από την εκπαίδευση που έκανα εγώ ως εκπαιδευτής, από την Ακαδημία Ρομποτικής του Πανεπιστήμιου Μακεδονίας, πόση γνώση μπορεί να προσφέρει στα παιδιά και όλα αυτά μέσα από διασκεδαστικά projects, με βιωματικούς τρόπους, όπου συναντώνται η θεωρία με την εφαρμογή για τα Μαθηματικά, τη Γεωμετρία, τις Φυσικές επιστήμες, τη Μηχανική, την Τεχνολογία κ.α.
- Σε τί συνεισφέρει;
Α. Στη δεξιότητα επίλυσης προβλημάτων (ανάλυση σε μικρότερα βήματα και σύνθεση της λύσης) αναπτύσσοντας παράλληλα την δημιουργικότητα και την φαντασία τους
Β. Στην βελτίωση δεξιοτήτων μέσω της κατασκευής και του προγραμματισμού
Γ. Στη συνεργασία και την σωστή επικοινωνία με τα άλλα μέλη της ομάδας για επίτευξη στόχων μέσα σε χρονικά πλαίσια
Δ. Σε μεταγνωστικές δεξιότητες, όπου μαθαίνω πως να μαθαίνω
Ε. Στην ανάπτυξη των λεγόμενων soft skills, δηλαδή των δεξιοτήτων που δεν αφορούν την εφαρμογή της γνώσης, αλλά τις στάσεις και τις αντιλήψεις του ατόμου απέναντι σε καταστάσεις και απαιτήσεις του σύγχρονου επαγγελματικού πεδίου.
- Με ποιά κριτήρια να διαλέξει κανείς να ασχοληθεί με την ρομποτική;
Η Εκπαιδευτική Ρομποτική επειδή δεν είναι μόνο γνωστικό αντικείμενο, αλλά λειτουργεί και ως μαθησιακό εργαλείο και επίσης υποστηρίζει την ανάπτυξη γενικών δεξιοτήτων, δεν έχει κάποιο περιορισμό για το ποια παιδιά μπορούν να λάβουν μέρος. Αρκεί ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των δραστηριοτήτων να είναι σύμφωνα με τις Επιστημονικές και Παιδαγωγικές αρχές και να βασίζεται σε σύγχρονα επιστημονικά αποτελέσματα.
- Γιατί να την διαλέξει έναντι άλλων εκπαιδευτικών μεθόδων;
Βασικό στοιχείο είναι το κίνητρο για συμμετοχή στη μάθηση, που προσφέρει μέσα από την ψυχαγωγία. Έπειτα, το παιδί βλέπει με πρακτικό τρόπο τις έννοιες πχ. τριβή, ορμή, διαφορετικές σχέσεις γραναζιών για ταχύτητα ή ροπή και άλλες χρήσιμες έννοιες. Η θεωρία είναι το μίνιμουμ σε αυτήν την μορφή εκπαίδευσης, η πράξη και η δοκιμή είναι το κύριο συστατικό πάντα με τη σωστή καθοδήγηση των εκπαιδευτών.
- Γιατί ένας γονιός να αποφασίσει να προτρέψει το παιδί του ώστε να ασχοληθεί με αυτό και όχι με κάποια άλλη δραστηριότητα;
Μπορεί εύκολα να γίνει συνδυαστικά. Για παράδειγμα τα μαθήματα εκπαιδευτικής Ρομποτικής είναι 1 φορά/εβδομάδα για 2 ώρες. Αυτό αφήνει ελεύθερο πεδίο για όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητες του παιδιού και εννοείται ότι είμαστε υπέρ των σπορ, της εκμάθησης ξένων γλωσσών, μουσικής ή άλλης τέχνης, γιατί όλα μαζί συνεισφέρουν στην πιο ολοκληρωμένη διαπαιδαγώγηση και μόρφωση του μυαλού και της ψυχής.
- Πώς συμβάλει στην μαθησιακή ικανότητα ενός παιδιού;
Το μαθαίνει να σκέφτεται προς επίλυση διαφόρων προκλήσεων σε ταυτόχρονα πεδία, θέτοντας γερές βάσεις για την ανάπτυξη δεξιοτήτων στο μέλλον. Όταν φυτεύεις ένα σποράκι το περιμένεις να ανθίσει μετά από κάποιο καιρό και όχι άμεσα, αλλά άμεσα χρειάζεται την φροντίδα.
- Παρατηρείτε αύξηση του ενδιαφέροντος κι αν ναι, πώς το εξηγείτε;
Παρατηρώ αύξηση και το εξηγώ ότι ο ενθουσιασμός και η αγάπη για οποιαδήποτε μορφή εκπαίδευσης ακτινοβολεί. Τα παιδιά μεταφέρουν τον ενθουσιασμό τους για αυτό που κάνουν στους φίλους τους, στην γιαγιά-στον παππού, στους γονείς τους και έτσι υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Επίσης η αγάπη μας για το αντικείμενο ως εκπαιδευτές ακτινοβολεί στα παιδιά και το εισπράττουν σε κάθε μάθημα. Μερικές φορές, οι εκπαιδευτές, νοιώθουμε πιο παιδιά από τα παιδιά που εκπαιδεύουμε.
- Από ποια ηλικία μπορεί ένα παιδί να ασχοληθεί με αυτό;
Από Α’ Δημοτικού είναι μία αρκετά ασφαλής ηλικία να ξεκινήσει τα πρώτα του βήματα αλλά αυτό έχει να κάνει και με την ωριμότητα του παιδιού. Επίσης για παιδιά με υπερκινητικότητα, μαθησιακά προβλήματα ή δυσλεξία είναι μία πολύ καλή μέθοδος να μάθουν να βάζουν τα πράγματα σε μία σειρά, να μαθαίνουν πως να «σπάνε» το πρόβλημα σε μικρά κομμάτια ώστε να μην αγχώνονται και επίσης οι υπολογιστές και ο προγραμματισμός είναι η 1η τους γλώσσα, εννοώ ότι θα τους φανεί πιο εύκολο από το να γράψουν πχ. μία έκθεση και αυτό θα έχει καλά αποτελέσματα γιατί θα «παίζουν στο γήπεδο τους» και θα νοιώθουν καλά και υπερήφανοι.
- Απευθύνεται σε όλα τα οικονομικά βαλάντια;
Με μία μέση τιμή τα €205 για έναν κύκλο σπουδών 12 μαθημάτων από 2 ώρες την εβδομάδα πιστεύω πως ναι, είναι. Είναι περίπου €8/ώρα και όλα παρέχονται στο παιδί, το μόνο που χρειάζεται είναι η παρουσία του στον χώρο εκπαίδευσης.