Μετά τη Gen Z, η Covid Generation

Συντάκτης: Μελίτα Βασιλειάδου

 3 χρόνια εγκλεισμού, απομόνωσης και μοναξιάς. Τι αντίκτυπο μπορεί να έχει στη Gen Alpha;

Gen Alpha: Ποια γενιά είναι;

Με τον όρο Gen Alpha αναφερόμαστε στη γενιά αυτών που γεννήθηκαν μετά την αλλαγή του αιώνα. Συγκεκριμένα αναφερόμαστε στα παιδιά που έχουν γεννηθεί από το 2000 έως αυτά που θα γεννηθούν το 2030.

Η περίοδος αυτή επίσης χαρακτηρίζεται από την υπογεννητικότητα παγκοσμίως. Βασικό μέσο διασκέδασης είναι τα smartphone και τα tablet, ενώ η θέαση τηλεόρασης μειώνεται. 

Η εκπαίδευση της Gen Alpha

Έχοντας αφομοιώσει τόσο την τεχνολογία σαν γενιά, είναι λογικό να την ακολουθήσει και στη εκπαίδευση. Οι πίνακες πλέον είναι διαδραστικοί και όλο το μάθημα γίνεται με σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους που κάνουν χρήση νέων τεχνολογιών. Virtual reality headset δεν λείπουν σχολεία του εξωτερικού, τα οποία πολύ σύντομα θα γίνουν και αυτά αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαίδευσης.

Ήδη υπάρχουν VR σε εκθέσεις μουσείων και οι επισκέπτες μπορούν φορώντας τα να περιηγηθούν σε μνημεία που βρίσκονται στην άλλη μεριά της Γης.

Gen Alpha ή Covid Generation;

Σχεδόν 3 χρόνια πέρασαν από τότε που οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να μπουν πάλι στη τάξη. Όσο και αν προσπαθούσαμε να προσφέρουμε την πλήρη εμπειρία, ειδικότερα για τις μικρότερες ηλικίες, ο τομέας της κοινωνικοποίησης και η χρήση των κοινωνικών τους δεξιοτήτων, δεν εξελίχθηκε όπως θα είχε εξελιχθεί με καθημερινή τριβή στο σχολείο. 

Μεγαλύτερα παιδιά δεν αντιμετώπισαν το ίδιο σοκ με τα παιδιά που πήγαν πρώτη δημοτικού εξ αποστάσεως.

Αυτό το επιβεβαιώνει η επιστροφή στην τάξη. Τα παιδιά πλέον ήταν αμίλητοι και ανέκφραστοι παρατηρητές. Το γεγονός ότι έπρεπε να γράφουν τις απαντήσεις στο βιβλίο τους ενώ παρακολουθούν το μάθημα, τους φαινόταν περίεργο. Το να κρατήσουν το μολύβι τους φαίνεται περίεργο. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που συγκρίναμε τις εργασίες τους με παιδιά τα οποία έχουν δυσγραφία. Λόγω της έλλειψης αδρής και λεπτής κινητικότητας, τα παιδιά δυσκολεύτηκαν να ενταχθούν στις δραστηριότητες του σχολείου.

Οι μάσκες, τι κοινωνικό αντίκτυπο έχουν;

Αν κάποιος μας έλεγε πριν 5 χρόνια ότι η ζωή σας θα εξαρτάται από τις μάσκες, θα γελούσαμε και θα προσπερνούσαμε, σκεπτόμενοι το πόσο αλλόκοτοι μοιάζουν ορισμένοι τουρίστες που τις φορούν. 

Η χρήση μάσκας όμως έγινε απαραίτητη και συνεχίζεται ακόμα και σήμερα, έχοντας επιπτώσεις στον ψυχισμό του γενικού πληθυσμού.

Οι δυσκολίες που προκαλεί σχετίζονται την αγχώδης διαταραχή, κλειστοφοβία ακόμα και επαναπυροδότηση συναισθημάτων σε σχέση με τραύματα λόγω της υποχρεωτικής αισθητηριακής σύνδεσης με προηγούμενες τραυματικές εμπειρίες. Η δυσφορία και η δυσκολία στην αναπνοή επομένως, είναι το πιο κοινό και σχεδόν αμελητέο πρόβλημα.

Ειδικότερα τα παιδιά τα οποία έχουν ανάγκη να αντιλαμβάνονται τις διακυμάνσεις συναισθημάτων του συνομιλητή τους από τις εκφράσεις του προσώπου, δυσκολεύονται να υιοθετήσουν ένα ορθό τρόπο έκφρασης των συναισθημάτων τους καθώς η μόνη αλληλεπίδραση χωρίς μάσκα, είναι εκείνη με το στενό οικογενειακό τους περιβάλλον. Είναι φυσικό επόμενο λοιπόν να δυσκολεύονται να ενταχθούν σε σύνολα τα οποία δεν μπορούν να αντιληφθούν αν είναι φιλικά ή εχθρικά, καθώς η μάσκα κρύβει όλες αυτές τις απαραίτητες πληροφορίες για αυτά.

Τέλος, δεν ήταν λίγες οι φορές που αν συμμαθητής έβγαζε τη μάσκα, τα παιδιά έκλαιγαν ή εμφάνιζαν επιθετικότητα, επιβεβαιώνοντας ότι έχουν δεχθεί τους κοινωνικούς κραδασμούς, τον διαχωρισμό και την ανισότητα που επέφερε η πανδημία.

Συντάκτης: Μελίτα Βασιλειάδου,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.