Με επιτυχία στέφθηκε το συνέδριο “Αναπτύσσοντας τις δεξιότητες στο διάβασμα”

Συντάκτης: Κατερίνα Βορβή

Ξέρατε ότι το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου μας είναι υπεύθυνο για τις λεκτικές διεργασίες; Γνωρίζατε ότι οι Κινέζοι χρησιμοποιούν το ένα τους χέρι για να μετρήσουν μέχρι το 10; Μήπως ξέρατε ότι η μάθηση είναι υποπροϊόν της ευτυχίας; Πώς λειτουργεί τελικά ο εγκέφαλος όταν διαβάζουμε; Αυτά είναι μερικά από τα θέματα που αναλύθηκαν και τα ερωτήματα που απαντήθηκαν στο διήμερο διεπιστημονικό συνέδριο στις 18 & 19 Νοεμβρίου, στο Αμφιθέατρο του Ιδρύματος Ευγενίδου, που οργανώθηκε από τη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου σε συνεργασία με τη Βιβλιοθήκη του Γερμανικού Ινστιτούτου Γκαίτε.

Πολύς κόσμος έδειξε ενδιαφέρον για το συνέδριο που είχε θέμα «Αναπτύσσοντας τις δεξιότητες στο διάβασμα», καθώς οι συμμετοχές ξεπέρασαν τις 700. Επίσημοι προσκεκλημένοι του συνεδρίου ήταν διάφοροι ξένοι και Έλληνες επιστήμονες όπως οι Anke Märk-Bürmann, η Karola Penz, Dr Αργυρώ Βατάκη αλλά και ο διάσημος καθηγητής Manfred Spitzer από το Psychiatric Hospital at the University of Ulm, του οποίου η παρουσίαση έλαβε θερμότατο χειροκρότημα από το κοινό.

Στόχος του διεπιστημονικού συνεδρίου ήταν κυρίως η θεωρητική κατάρτιση, αλλά και η πρακτική άσκηση εκπαιδευτικών και βιβλιοθηκονόμων πάνω σε σύγχρονες τεχνικές που προάγουν την αναγνωσιμότητα. Πρόκειται για αποτελέσματα ερευνών που έγιναν είτε από τους ίδιους είτε από συναδέλφους τους και αφορούν την μάθηση σε σχέση με τη λειτουργία του εγκεφάλου. Σας αναφέρουμε με απλά λόγια, μερικά από τα πιο σημαντικά και ταυτόχρονα ενδιαφέροντα σημεία που ακούσαμε από τους ομιλητές- ερευνητές του συνεδρίου:

  • Ο εγκέφαλος αποτελείτε από νευρώνες που συνδέονται μεταξύ τους δημιουργώντας «συνάψεις». Κάθε φορά που μαθαίνουμε κάτι, οι συνάψεις αυτές αλλάζουν.
  • Η διδασκαλία των παιδιών υπό άγχος, κάνει αποδεδειγμένα κακό! Το συναίσθημα αυτό «αποτυπώνεται» στον εγκέφαλο και δεν βοηθά στη δημιουργικότητα των παιδιών. Η λύση είναι τα θετικά συναισθήματα!
  • Τα παιδιά χρειάζονται για μία σωστή μάθηση, να βρίσκονται σε πολυαισθητηριακό περιβάλλον, εξασκώντας και χρησιμοποιώντας όσες περισσότερες από τις αισθήσεις τους γίνεται. Επομένως, η μάθηση πρέπει να είναι πολυαισθητηριακή.

Οι ομιλητές του συνεδρίου τόνισαν πως έρευνες έχουν δείξει ότι, η μάθηση στα παιδιά κυρίως σε αυτά που είναι ηλικίας έως 6 ετών δεν πρέπει να στηρίζεται και να πραγματοποιείτε μέσω Η/Υ, DVDs και άλλων ηλεκτρονικών μέσων. Ο σχολικοί πίνακες δεν θα πρέπει να αντικατασταθούν από υπολογιστές και η άποψη ότι θα πρέπει τα παιδιά να βγαίνουν, να παίζουν και να μαθαίνουν «στον πραγματικό κόσμο», είναι ο σωστός τρόπος μάθησης, με βάθος και διάρκεια. Τα υπόλοιπα φαίνεται να προσφέρουν μια πιο επιφανειακή και ρηχή μάθηση, η οποία δύσκολα αποτυπώνεται στον εγκέφαλο ενός παιδιού, επομένως εύκολα ξεχνιέται.

Συντάκτης: Κατερίνα Βορβή,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.