Μέσα στη γκάμα των μνημονικών τεχνικών που χρησιμοποιούμε για την αποθήκευση και την ανάκληση των αναμνήσεων όταν χρειάζεται, απαριθμούνται οι …
Η κουλτούρα του Διαδικτύου και οι συνέπειές της στη λειτουργία του εγκεφάλου μας
Οι νέες τεχνολογίες επικοινωνίας ωθούν τις εγκεφαλικές μας λειτουργίες σε προσαρμογή στα νέα δεδομένα, λένε οι επιστήμονες. Τι ακριβώς συμβαίνει; Να ξεχάσουμε ό,τι ξέραμε ή μήπως η ιστορία επαναλαμβάνεται;
Επιτραπέζιο παιχνίδι μνήμης VS διαδικτυακό παιχνίδι μνήμης
Ακόμα υπάρχει το κλασικό παιχνίδι memory που βοηθάει τα παιδιά τα εξασκήσουν τη μνήμη τους. Στη νέα πραγματικότητα του διαδικτύου ωστόσο υπάρχουν πολλά αντίστοιχα παιχνίδια που «ξεγελούν» ίσως…Νομίζουμε πως είναι ακριβώς το ίδιο για την μνήμη μας, όμως ο τρόπος που απομνημονεύουμε και σκεπτόμαστε αλλάζει άρδην, όσο κι αν παίζουμε το κλασικό Memory. Η ζωή μας ολόκληρη διαφοροποιείται από την έλευση του Διαδικτύου και σε αυτές τις αλλαγές περιλαμβάνεται και ο τρόπος που λειτουργεί η μνήμη μας
Ο τρόπος που θυμόμαστε και το τι θυμόμαστε αλλάζει (όπως άλλαζε πάντα)
Στα σημερινά υποτιθέμενα δεινά του Ίντερνετ έρχεται να προστεθεί άλλο ένα: Η ευκολία ανεύρεσης πληροφοριών σε αυτό επηρεάζει σημαντικά τη μνήμη. Οι επιστήμονες μας καθησυχάζουν, αναφέροντας πως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα τελευταία 550 χρόνια περίπου, ζώντας στον κατά τον Μάρσαλ Μακ Λούαν «γαλαξία του Γουτεμβέργιου», η γνώση μας δεν βρίσκεται κοντά στο νου, είναι αποθηκευμένη σε ράφια βιβλιοθηκών.
Επομένως το ουσιαστικό ερώτημα δεν έχει να κάνει τόσο με το αν θα γίνουμε αμνήμονες, αλλά με το ποια μορφή θα λάβει η ανθρώπινη μνήμη στη διαδικτυακή εποχή.
«Μήπως τα παιδιά χαζέψουν από την τηλεόραση» – Η ιστορία επαναλαμβάνεται
Ο φόβος μιας προηγούμενης γενιάς ήταν μήπως τα παιδιά της χαζέψουν από την πολλή τηλεόραση. Ωστόσο το πιο πιθανό είναι ότι και το 1800 οι γονείς θα κατηγορούσαν κάποιον νέο για τη βύθισή του στο διάβασμα ενός βιβλίου, όπως τώρα κατηγορούν κάποιον αντίστοιχα για την αφοσίωσή του στην οθόνη του υπολογιστή.
Σήμερα περνάμε από μια έντυπη κουλτούρα σε εκείνη του διαδικτύου, όπως στο παρελθόν είχαμε περάσει από την προφορική στη γραπτή. Καινοτομία που οπωσδήποτε δεν είχε εφαρμοστεί χωρίς την ανάλογη κριτική.
Ο ίδιος ο Πλάτων, στο έργο του «Φαίδρος» 2.500 χρόνια πριν εκφράζει την ανησυχία του μήπως, όσοι μαθαίνουν γράμματα, εξαιτίας τους δεν θα φροντίζουν την μνήμη τους!