Η ενσωμάτωση της μείωσης του κινδύνου καταστροφών στην εκπαίδευση

Συντάκτης: Βάιος Κατσέας, Οικονομολόγος Εκπαιδευτικός

Οι επόμενες γενιές καλούνται να αντιμετωπίσουν ένα νέο σύγχρονο παγκόσμιο πρόβλημα με σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις ιδιαίτερα στα παιδιά, που αποτελούν μια από τις πιο ευάλωτες κατηγορίες πληθυσμού, καθώς οι εμπειρίες τους είναι περιορισμένες και επομένως οι τρόποι με τους οποίους μπορούν να προφυλάξουν τον εαυτό τους, είναι άγνωστοι.

Με δεδομένο ότι τα παιδιά αποτελούν το 1/3 του παγκόσμιου πληθυσμού (UNESCO, 2009a), αυτά ζουν κάτω από την απειλή των καταστροφών, όπου και αν συμβαίνουν. Μερικά από αυτά αντιμετωπίζουν ήδη τις αρνητικές συνέπειες της εκδήλωσης των καταστροφών στις περιοχές που κατοικούν. Η εκπαίδευση μπορεί να πληροφορήσει και ενεργοποιήσει τα παιδιά από μικρή ηλικία για μείωση του κινδύνου καταστροφών.

Αν τα παιδιά μάθουν για το πρόβλημα από μικρή ηλικία, στο μέλλον θα είναι σε θέση να παίρνουν τις σωστές αποφάσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου των καταστροφών. Τα παιδιά ως μελλοντικοί υπεύθυνοι πολίτες της κοινωνίας, είναι σημαντικό να εμπλακούν σε δράσεις για την καταπολέμηση των καταστροφών. Οι απαιτήσεις της εκπαίδευσης των καταστροφών για την προσέγγιση του θέματος της μείωση του κινδύνου καταστροφών οδήγησαν στην εκπαίδευση για τη μείωση του κινδύνου καταστροφών. Η εκπαίδευση αυτή οφείλει να προετοιμάσει τους νέους πολίτες για μελλοντικές αρνητικές συνέπειες των καταστροφών μέσω της διδασκαλίας. Μέσα από την εκπαίδευση για τη ΜΚΚ, τα παιδιά μπορούν να πάρουν αποφάσεις και να προβούν σε κατάλληλες δράσεις ζωής.

Παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των καταστροφών είναι εν γένει αυξητικός και παρουσιάζει μεγάλη αύξηση τις τελευταίες δεκαετίες (Σαπουτζάκη, Καλλιόπη & Δανδουλάκη, 2015) η εκπαίδευση των καταστροφών είναι σχετικά μια μικρή συνιστώσα της ΜΚΚ, ιδίως στη χώρα μας.

Η ενσωμάτωση της μείωσης του κινδύνου καταστροφών στην εκπαίδευση

Η UNESCO (2009) υποστηρίζει ότι, σύμφωνα με τις αρχές της εκπαίδευσης των καταστροφών, το θέμα της ΜΚΚ πρέπει να ενσωματωθεί ολιστικά, συστηματικά και διαθεματικά στη μαθησιακή διαδικασία. Με λίγα λόγια, δεν έχει νόημα να δημιουργηθεί ένα ξεχωριστό μάθημα για την εκπαίδευση της ΜΚΚ, αλλά πρέπει η ΜΚΚ να ενσωματωθεί ως θεματική στο υφιστάμενο ΑΠΣ ολιστικά. Με αυτόν τον τρόπο, θα εμπλουτιστεί το περιεχόμενο της εκπαίδευσης με ένα σύγχρονο παγκόσμιο πρόβλημα, χωρίς να αυξηθούν τα περιεχόμενα μάθησης, αλλά με επιλεκτική ενσωμάτωση στη διδακτέα ύλη νέων διδακτικών προτάσεων και δραστηριοτήτων σχετικών με τη ΜΚΚ.

Σήμερα όσο ποτέ άλλοτε, που το μέλλον της χώρας μας διαγράφεται ζοφερό, τα παιδιά πρέπει να είναι σε θέση να σκέφτονται κριτικά, να συνεργάζονται να διευρύνουν, να αμφισβητούν, να αναστοχάζονται και να δρουν ομαδικά για την επίλυση προβλημάτων, όπως οι καταστροφές μέσα και έξω από το σχολικό περιβάλλον, εντός και εκτός συνόρων.

______________________

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ειδοποιήσεις έκτακτων καιρικών φαινομένων από τη Google

______________________

Οι εκπαιδευτικοί επίσης, πρέπει να συμμετέχουν στη διαμόρφωση του ΑΠΣ που καλούνται να υλοποιήσουν, να το διαπραγματεύονται με τους μαθητές και να αναζητούν από κοινού βιώσιμες λύσεις στα σύγχρονα προβλήματα με τη βοήθεια νέων καινοτόμων προτάσεων. Το ζητούμενο είναι να διαμορφωθούν νέα ΑΠΣ που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις της εκπαίδευσης και να προετοιμάζουν τα παιδιά για τα σύγχρονα παγκόσμια προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν στο μέλλον.

Το θέμα της ΜΚΚ, έχει ήδη ενσωματωθεί στο ΑΠΣ σε πολλές χώρες (π.χ. Γαλλία, Νέα Ζηλανδία, ΗΠΑ). Στη χώρα μας, η ΜΚΚ δεν αναφέρεται σε κανένα ΑΠΣ της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Πέρα από κάποιες αναφορές πληροφοριακού χαρακτήρα, λείπει κάποιο συγκεκριμένο υποστηρικτικό υλικό για τη ΜΚΚ που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί διαθεματικά στα μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος.

Σελίδες: 1 2

Συντάκτης: Βάιος Κατσέας, Οικονομολόγος Εκπαιδευτικός

Influence:

Ειδικός στη Διαχείριση Σχολικών Κινδύνων & Κρίσεων