Πώς να γίνετε απαραίτητοι στη δουλειά
Έμπειροι σύμβουλοι καριέρας προτείνουν τη μεθοδολογία για να γίνετε πολύτιμοι και συγχρόνως απαραίτητοι και αναντικατάστατοι στην επιχείρηση που απασχολείστε.
Ερ. Η εταιρεία στην οποία εργάζεστε έκανε περικοπές κι εσείς επιβιώσατε, ωστόσο αυτό δεν σας φτάνει. Πώς μπορείτε να γίνετε πιο πολύτιμος για την εταιρεία σας και να αυξήσετε τις πιθανότητες σας για μια μελλοντική προαγωγή;
Aπ. Μπορείτε να ενισχύσετε τις πιθανότητες σας για προαγωγή προτείνοντας τρόπους επίλυσης προβλημάτων, παίρνοντας πρωτοβουλίες, ακονίζοντας τις δεξιότητες σας και δείχνοντας προθυμία να βοηθήσετε τους άλλους. «Βρείτε τρόπους με τους οποίους η εταιρεία μπορεί να κερδίζει περισσότερα χρήματα και να ξοδεύει λιγότερα», επισημαίνει ο Λάρι Μάιλερ, γενικός διευθυντής της συμβουλευτικής εταιρείας More or Less Inc. στο Πρόβο της Γιούτα, και συνεχίζει λέγοντας: «Όταν βρίσκετε τρόπους μείωσης των δαπανών ή μεθόδους εκσυγχρονισμού των διαδικασιών, να φτιάχνετε ένα σχέδιο και να γράφετε μια πρόταση». Η παρουσίαση τους στο διευθυντή σας «δείχνει ότι παίρνετε πρωτοβουλίες, γεγονός που σας κάνει πολύτιμο», τονίζει. «Έτσι αποδεικνύετε ότι λαμβάνετε υπόψη τους στόχους της εταιρείας, καθώς και ότι έχετε την ικανότητα να βοηθήσετε στην επίτευξη τους».
Ερ. Θέλετε να δημιουργήσετε τη δική σας θέση στην εταιρεία. Μια θέση που θα σας ξεχωρίζει απ' τους υπόλοιπους. Πώς μπορείτε να το καταφέρετε αυτό, ενώ ταυτοχρόνως θα φέρνετε εις πέρας τις συνηθισμένες εργασιακές υποχρεώσεις σας;
ΑΠ. «Για να δημιουργήσετε αυτή τη θέση, αντί να επιλέξετε ένα νέο κλάδο και στη συνέχεια να προσπαθήσετε να μάθετε τα πάντα γι' αυτόν, προτιμήστε να επικεντρωθείτε σ' αυτά που ήδη ξέρετε», τονίζει ο Βόουαν Ιβανς, υπεύθυνος χάραξης επαγγελματικής στρατηγικής στο Λονδίνο. Και συνεχίζει: «Ας υποθέσουμε ότι είστε πολύ καλοί στους υπολογισμούς, τις ποσοτικές αναλύσεις και το Excel. Γιατί να μη γίνετε άριστοι χειριστές του Excel, ώστε να είστε η αυθεντία ολόκληρης της εταιρείας σ' αυτό το πρόγραμμα;».
Ερ. Θα ήταν καλό να ρωτήσετε το διευθυντή σας εάν η εταιρεία είναι διατεθειμένη να καλύψει τα έξοδα εκπαίδευσης των υπαλλήλων της;
ΑΠ. Κάποιοι ειδικοί είναι της άποψης ότι σε περίοδο οικονομικής κρίσης οι υπάλληλοι θα πρέπει να είναι προσεκτικοί όταν ζητούν από τις εταιρείες τους να καλύψουν το κόστος για μετεκπαίδευση, συνέδρια ή περαιτέρω κατάρτιση. Ο Μάιλερ λέει σχετικά: «Ρωτήστε αν είναι διατεθειμένοι να καλύψουν το κόστος των σημειώσεων του συνεδρίου, ποσό συνήθως συμβολικό και προτιμήστε να κάνετε την έρευνα μόνοι σας».
Ερ. Είναι βέβαιο ότι δεν θέλετε να γίνεστε αντιπαθητικοί, ωστόσο θέλετε οι ανώτεροι σας να ξέρουν όλα όσα κάνετε για να βελτιώσετε τις ικανότητες και τις εξειδικευμένες γνώσεις σας. Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να το πετύχετε;
ΑΠ. Δείξτε τα προσόντα σας με τρόπο που να ωφελεί τον προϊστάμενο σας και όλους όσοι εργάζονται στο τμήμα σας. Η Ινγκριντ Σταμπ, μία εκ των συγγραφέων του βιβλίου «TheCareerWithinYou», υπογραμμίζει: «Αν το μεγαλύτερο προσόν σας είναι η οργάνωση δεδομένων, π.χ., και γνωρίζετε ότι το αφεντικό σας έχει στα χέρια του μεγάλο όγκο δεδομένων που δεν έχει οργανώσει, φτιάξτε ένα λογιστικό φύλλο ή έναν πίνακα που διευκολύνει την πρόσβαση όλου του τμήματος σ' αυτές τις πληροφορίες και στη συνέχεια προσφερθείτε να κάνετε μια παρουσίαση στους συναδέλφους σας στην οποία θα τους εξηγείτε πώς να το διαβάζουν».
«Όταν έχετε πληροφορίες που θα μπορούσαν να φανούν χρήσιμες στους άλλους, μοιραστείτε τις μαζί τους», λέει η Σάντρα Νάιμαν, ιδιοκτήτρια της εταιρείας εκπαίδευσης στελεχών SMN Partners στο Ντένβερ. Η Νάιμαν τονίζει: «Στόχος σας είναι να σας ξέρουν και να βασίζονται πάνω σας όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι στην εταιρεία. Όσο περισσότεροι στηρίζουν πάνω σας την επιτυχία τους τόσο πιο απαραίτητοι γίνεστε».