Η σωστή συμπεριφορά του προϊσταμένου
Η σωστή συμπεριφορά προς τους υφισταμένους έχει καθιερωθεί πια ως προαπαιτούμενο για έναν σωστό προϊστάμενο. Τα αφεντικά που έβριζαν τους υπαλλήλους τους σε κάθε ευκαιρία, ακόμα και χωρίς λόγο, έχουν πια περιοριστεί (δυστυχώς, όμως, όχι εξαλειφθεί εντελώς). Σε στιγμές εκνευρισμού και έντασης, όμως, απ’ όλα τα στόματα μπορούν να φύγουν βαριές κουβέντες. Την επόμενη φορά που θα μπείτε στον πειρασμό να κάνετε δημόσιο αρνητικό σχόλιο σε υφιστάμενό σας ή συνάδελφό σας θυμηθείτε ότι αυτό δεν θα έχει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο προφίλ σας, αλλά και στην ίδια τη δουλειά!
Τα αποτελέσματα της έρευνας του Michigan Business School για το αποτέλεσμα της καλής και κακής συμπεριφοράς στους υφισταμένους δεν θα μπορούσε να είναι πιο σαφές: Οι υπάλληλοι που δέχονται ενθαρρυντικά σχόλια ακόμα κι όταν κάνουν λάθη προσφέρουν τρεις φορές περισσότερη δουλειά (!) από αυτούς που… κατσαδιάζονται ανηλεώς από τα αφεντικά τους. Και η αναλογία καλού-κακού σχολίου δεν είναι ένα προς ένα, όπως νομίζουν μερικοί. Οι υπάλληλοι θυμούνται και στιγματίζονται τόσο πολύ από τα κακά σχόλια εναντίον τους, ειδικά αν είναι δημόσια, που… ισοφαρίζονται όχι με ένα, αλλά με έξι (!) καλά σχόλια από το ίδιο πρόσωπο. Αυτό αποδεικνύει ότι μία κακή κουβέντα μπορεί να προκαλέσει πρόβλημα στη δουλειά και να μείνει άσβηστη για πολύ καιρό, ακόμα κι αν ο προϊστάμενος αλλάξει γνώμη και αρχίζει να εκθειάζει τον υπάλληλο που πριν λίγο ο ίδιος υποβάθμιζε…
Ο Τζακ Ζένγκερ, καθηγητής του πανεπιστημίου και κορυφαίος σύμβουλος επιχειρήσεων, είπε ότι η έρευνα δεν έχει σκοπό να εξαλείψει τις παρατηρήσεις και τα σχόλια προς τους υπαλλήλους, αλλά να τα βάλει σε τέτοιο καλούπι, που να βοηθούν την παραγωγή. Οποιος κάνει ένα αρνητικό σχόλιο θα πρέπει να αναρωτηθεί γιατί το κάνει. Θέλει να ξεσπάσει, να εκτονώσει τον εκνευρισμό του ή με το σχόλιό του να διορθώσει κάτι που δεν πάει καλά, ώστε στο μέλλον να μην χρειαστεί να επανέλθει; Αν επιθυμεί το πρώτο, τότε πολύ σύντομα είτε θα μείνει ο ίδιος χωρίς δουλειά, είτε χωρίς υπαλλήλους. Για το δεύτερο χρειάζονται προσεκτικά σχόλια και προειδοποίηση στον υπάλληλο σε συζήτηση κατ’ ιδίαν, ποτέ δημόσια. Σύμφωνα με τον Ζένγκερ τα αρνητικά σχόλια είναι ο πρώτος λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι δεν αισθάνονται καλά με τη δουλειά τους, ξεπερνούν ακόμη και το ότι ενδεχομένως να βαριούνται ή να μην πληρώνονται όσο αξίζουν…