Οι διδακτικές ώρες δεν επαρκούν για να διαπαιδαγωγήσουν επαρκώς τους αυριανούς υπεύθυνους πολίτες, στόχος όμως είναι να αναπτυχθεί μια στάση …
Γιατί οι σύγχρονοι μαθητές δεν αγαπούν το σχολείο;
Πόσο δίκιο είχε λοιπόν ο Πλάτωνας, πόσο πρέπει να τον ακούσουμε και να αναδιαμορφώσουμε την εκπαίδευση με τέτοιο τρόπο που ο άνθρωπος περισσότερο θα ρωτά και θα ερευνά και λιγότερο θα αποστηθίζει και θα αποδέχεται ως απόλυτη αλήθεια αυτά που λέει η αυθεντία! Αυτό φυσικά, έχει και την εξήγησή του: δε συμφέρει κανέναν που έχει εξουσία να βλέπει τους μαθητές και τους νέους ανθρώπους να γίνονται σκεπτόμενοι πολίτες και κάνει τα πάντα ώστε να το αναχαιτίσει.
Πώς θα μπορούσε το σχολείο να γίνει καλύτερο;
- Το σχολείο πρέπει να δώσει περισσότερη έμφαση στην ερώτηση, η οποία αποτελεί το όχημα για την προσέγγιση και κατάκτηση της γνώσης.
- Οφείλει να τονίσει τον πλουραλισμό και τη διαφορετικότητα των απόψεων, όχι απλώς να ζητά την τυφλή υποταγή στην αυθεντία του δασκάλου.
- Πρέπει να βάλει στο κέντρο της τον άνθρωπο, την καλλιέργεια των ανθρωπιστικών αξιών, όχι την εμμονή με τη βαθμοθηρία και την προσκόλληση στην αριστεία και την επίδοση σε ένα γραπτό.
- Το βιβλίο δεν πρέπει να προκαλεί φόβο στο μαθητή και να το ταυτίζει με το βάσανο των εξετάσεων ώστε να το αποστρέφεται, αλλά να το αγαπήσει και να το δει ως έναν φορέα πολιτισμού.
Μακάρι κάποτε να δούμε ένα σχολείο με ένα σύστημα εκπαίδευσης που να ενδιαφέρεται περισσότερο για τον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου, παρά για τον εσωτερικό κόσμο του ίδιου.