Η δική σου μέρα. Η μέρα που ήρθες στον κόσμο και έφερες μαζί σου την χαρά και την αγάπη. Η …
Γιατί ονομάστηκαν έτσι τα γενέθλια;
Τα γενέθλια ως λέξη είναι εξόχως ελληνική και σοφή. Για την ακρίβεια, τα γενέθλια είναι η ένωση των λέξεων «γένεσις» και «άθλος». Σημαντικές και οι δυο εννοιολογικά για τη ζωή…
Πώς ξεκίνησε ο ορισμός της δημιουργίας;
Γίνεται προσπάθεια για να οριστεί ο ορισμός της δημιουργίας. Αναλόγως του πολιτισμού που εξετάζεται και της γλώσσας που χρησιμοποιείται γίνεται αντιληπτό ότι η ερμηνεία διαφοροποιείται. Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η εξέλιξη και η πορεία της αναζήτησης.
Είναι πολύ δύσκολο η πορεία της δημιουργίας να οριστεί μέσα από λέξεις, καθώς δεν υπάρχουν οι κατάλληλες, αλλά δεν υπάρχει και η εμπειρία για να μπορέσει κάποιος να την περιγράψει. Όμως, υπάρχει συνεχής προσπάθεια, γιατί διαπιστώνεται ότι οι λέξεις είναι τίτλοι και επικεφαλίδες που αντιστοιχούν σε ιστορίες. Ιστορίες που οι λέξεις αφηγούνται και υπονοούν, ιστορίες για τις οποίες προδιαθέτουν και με τις οποίες αλληλοεπιδρούν.
Άλλωστε, οι ομιλούμενες γλώσσες είναι βάσει σοφίας κατασκευασμένες, κάτι που φαίνεται στην ορθογραφία, στον τονισμό, στην ετυμολογία και στο λεξιλόγιό τους. Αυτό επιβεβαιώνεται περίτρανα και από την ελληνική γλώσσα που αφθονεί σε όλα αυτά, σε νοήματα και πολυπλοκότητα.
Όλα, όμως, αυτά έχουν τον λόγο τους. Για παράδειγμα, η ορθογραφία της ελληνικής δεν είναι σύνθετη για να είναι κουραστική, αλλά για να είναι σίγουρο ότι κάποιος την έχει «κατακτήσει» μαζί με τις συλλαβές της σύσσωμες, αντηχούσες σωστά τα νοήματά τους. Υπάρχουν λέξεις που για να ερμηνευτούν σωστά πρέπει να γράφονται, αλλά και να τονίζονται ιδιαιτέρως για να ερμηνεύονται, να αφηγούνται και να κοινωνούν έννοιες σε ανθρώπους και οι άνθρωποι με τη συμπεριφορά τους να ανταποκρίνονται στις έννοιες αυτές.
Επίσης, είναι φανερό ότι η κάθε γλώσσα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον λαό και τον πολιτισμό από τους οποίους παράγεται. Υπάρχουν φωνές που πέρα από την ωραιότητα της κάθε γλώσσας, αναφέρονται και στην ιερότητά της για την εσωτερική της σημασία που προϋποθέτει την κατάλληλη γνώση για να αποκαλυφθεί. Επιπλέον, πολλές φορές υπάρχουν ιστορίες και συγγενή νοήματα, παραπλήσιοι ήχοι και κοντινές ρίζες σε οικογένειες λέξεων που όλα μαζί ενώνονται.
Συγκεκριμένα, τα γενέθλια ως λέξη είναι εξόχως ελληνική και σοφή. Δεν επιτρέπει ανάμεσα στα γράμματά της δεύτερο «ν» για πολύ συγκεκριμένο λόγο. Υπάρχει ο σκοπός να μη συνδέεται ετυμολογικά με τη «γέννα» ή με το αρχικό ρήμα «γεννώ», ακόμη κι αν συμπορεύεται εμπειρικά στη χρονογραμμή των ανθρώπων.
Για την ακρίβεια, τα γενέθλια είναι η ένωση των λέξεων «γένεσις» και «άθλος». Σημαντικές και οι δυο εννοιολογικά για τη ζωή. Με την πρώτη, ορίζεται ο αρχετυπικός ορισμός της δημιουργίας και μαζί με την δεύτερη υποδηλώνεται η εκκίνηση, το ξεκίνημα των θαυμάτων όπως η φιλοσοφική προσέγγιση για τη ζωή.
Ακόμα και ετυμολογικά τα γενέθλια σημαίνουν το εσωτερικό παιχνίδι που ενεργοποιείται με τη γέννηση, αλλά και την πρόκληση που ανοίγεται μπροστά από κάθε άνθρωπο ανεξαρτήτως φυλής, κοινωνικής θέσης, φύλου μέχρι να ολοκληρωθεί το ταξίδι του καθενός ως «ήρωα» έχοντας επιτελέσει κάθε πνευματικό, ψυχικό ή βιολογικό άθλο που ανακύπτει στην πορεία της ζωής.
Σημαντικότερος και κυριότερος όλων των άθλων, παρουσιάζεται να είναι η ίδια η δημιουργία του ανθρώπου μέσω της βιολογικής συνένωσης των δύο γονέων. Αποτελεί μια καθημερινή πρόκληση και υπενθύμιση που ακολουθεί το ανθρώπινο γένος και περικλείει προαιώνιους μύθους και θρύλους, τελετουργικά και μυήσεις ανάλογα του περιβάλλοντος και του πολιτισμού που ανατρέφεται ο καθένας.
Συγκεκριμένα, η ελληνική μυθολογία επιβεβαιώνει τα παραπάνω μέσω των μύθων για τον Ηρακλή, τον Ιάσονα και τον Θησέα. Υπάρχει, όμως και η προσέγγιση του Heroes’ Journey του Joseph Campbell και την νευροεπιστημονική του προέκταση από τη Judith DeLozier. Στη συνέχεια, αναφέρονται τα τελετουργικά των Αφρικανών Himba για το τραγούδι του κάθε ανθρώπου που τον συντροφεύει στη «γένεση» και στους «άθλους» του.
Για την ακρίβεια, η φυλή των Himba δεν προσδιορίζει τα γενέθλια του ανθρώπου από τη στιγμή που γεννιέται αλλά η στιγμή της ύπαρξής του ορίζεται αρκετά πιο πίσω και συγκεκριμένα τη στιγμή που η μητέρα συλλαμβάνει την ιδέα της ύπαρξής του, που ποθεί τον ερχομό και οραματίζεται την υπόστασή του. Στην αφρικανική αυτή φυλή όταν μια γυναίκα αποφασίζει ότι ήρθε η ώρα να τεκνοποιήσει, πάει μόνη της και κάθεται κάτω από ένα δέντρο και περιμένει με ηρεμία να νιώσει το τραγούδι του παιδιού που θέλει να φέρει στον κόσμο.
Στη συνέχεια, αφού αφουγκραστεί τον ρυθμό του τραγουδιού, τότε πηγαίνει στον άντρα που προορίζεται για πατέρας αυτού του παιδιού, του το τραγουδάει και του το διδάσκει. Όταν κάνουν έρωτα για να συλλάβουν το παιδί αυτό, κάποιες φορές τραγουδούν το τραγούδι που προορίζεται για το παιδί με σκοπό να το καλέσουν.
Δεν είναι μόνο ένα τραγούδι καλέσματος. Είναι το τραγούδι που το συντροφεύει σε ολόκληρη τη ζωή του, η «άγκυρα» του που είναι δεμένη στον πυρήνα της ύπαρξής του, στην πρόθεση αυτής, στην επικράτηση της δύναμης της ζωής.
Επιπλέον, το τραγούδι αυτό διδάσκεται στη φυλή για να το τραγουδούν στο παιδί σε όλη τη διάρκεια της ζωής του σε ό, τι κι αν συμβεί. Όταν παρεκκλίνει από τον δρόμο του προσπαθούν να το επαναφέρουν με το τραγούδι του και όχι με τιμωρία για να μπορέσει να συνδεθεί με τη δύναμή του, να θυμάται το δώρο της ζωής και την αγάπη με την οποία του ζητήθηκε να γεννηθεί. Όταν το παιδί μεγαλώνει και βρίσκει σύντροφο, στο γάμο ακούγονται τα τραγούδια και των δύο και όταν πια ο κύκλος ολοκληρωθεί, το τραγούδι αυτό γίνεται και αποχαιρετιστήριο.
Οι Himba είναι αρκετά μακριά από τις παρούσες συνθήκες, όμως είναι φανερό ότι ο καθένας έχει την δική του δύναμη. Μια μοναδική δική του ποιότητα με την οποία έρχεται στον κόσμο και την ενσαρκώνει σε κάθε του άθλο, σε όλο του το ταξίδι. Αρκεί μια λέξη και μια μελωδία του εσωτερικού τραγουδιού του καθενός. Αρκεί η παρατήρηση και η ενδυνάμωση αυτή της μοναδικής υπερδύναμης. Είναι η δική μας διαφοροποίηση που κάνει τη διαφορά. Είμαστε εμείς που κάνουμε τη διαφορά.
Τα προβλήματα, εξάλλου, υπάρχουν για όλους αλλά δεν είναι κοινά. Ο καθένας έχει την δική του δύναμη και πατά στα δικά του πόδια για τους δικούς του λόγους. Κινητοποιείται από διαφορετικά κίνητρα. Ταξιδεύει για άλλες Ιθάκες. Οι κύκλοι ζωής έχουν ξεχωριστά τραγούδια, με τις δικές τους λέξεις και τα δικά τους νοήματα.