Έρευνα: Τα emoticons μετατρέπουν τα παιδιά… σε ακοινώνητα!
Τα emoticons στα κοινωνικά δίκτυα, το ίντερνετ μέσω smartphone και η τηλεόραση μέσα στο 24ωρο μειώνουν την ικανότητα της νέας γενιάς στο «διάβασμα» των συναισθημάτων και την κοινωνικοποίηση. Νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες (UCLA) αποκαλύπτει ότι όσα παιδιά Δημοτικού περνούν υπερβολικές ώρες μπροστά στο pc προσαρμόζουν τις δεξιότητές τους… στον ψηφιακό κόσμο!
Οι ειδικοί χώρισαν περίπου 100 μαθητές έκτης δημοτικού, ηλικίας 11-12 ετών, σε δυο ομάδες. Η πρώτη έμεινε για πέντε ημέρες σε κατασκήνωση που απαγόρευε τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών, με τα παιδιά να οδηγούνται προς την τοξοβολία και την πεζοπορία στη φύση. Η άλλη ομάδα έμεινε σπίτι και είχε την ευχέρεια να χρησιμοποιεί smartphone και λάπτοπ, με αποτέλεσμα τα παιδιά να χάνονται μέσα στην οθόνη του pc για περίπου πέντε ώρες καθημερινά.
Πιο συγκεκριμένα, πριν και μετά το πείραμα, ζητήθηκε από τα παιδιά να προσδιορίσουν τα συναισθήματα που απεικονίζονταν (χαρά, λύπη, θυμός, φόβος κ.α.), είτε σε φωτογραφίες με εκφράσεις προσώπων, είτε σε βίντεο με δραματικές σκηνές. Αποτέλεσμα δεν ήταν άλλο από το να αποδειχθεί ότι τα παιδιά της κατασκήνωσης διάβαζαν με μεγαλύτερη ευκολία τις εκφράσεις των προσώπων, καθώς πριν τη δοκιμασία έκαναν 14 λάθη και μετά τις πέντε ημέρες… μόνο 9 κατά μέσο όρο!
Παράλληλα, στο πείραμα με τα βίντεο, από 26% σωστές αρχικές απαντήσεις, τα παιδιά κατάφεραν να πιάσουν το 31% μετά το χρήσιμο «διάλειμμα» από το ίντερνετ. Με άλλα λόγια, ακόμα και μια εβδομάδα μακριά από την τεχνολογία, το newsfeed του Facebook και τα email προσφέρει μια «ανάσα» κοινωνικοποίησης στα παιδιά…
«Η βαριά χρήση των κινητών και των ηλεκτρονικών υπολογιστών έχουν οδηγήσει τα μικρά παιδιά στο να χάσουν την δεξιότητά τους να κατανοούν τις συναισθηματικές νύξεις των άλλων. Όμως, εάν για μερικές ημέρες απομακρυνθούν από την τεχνολογία και αλληλεπιδρούν πρόσωπο με πρόσωπο με τους γύρω τους, τότε θα βελτιώσουν τις κοινωνικές δεξιότητές τους», αναφέρει η καθηγήτρια ψυχολογίας του Πανεπιστήμιου της Καλιφόρνια, δρ. Patricia Greenfield.
Στο ίδιο συμπέρασμα καταλήγει και η Yalda Uhls, ερευνήτρια στο Children’s Digital Media Center, που σχολιάζει ότι οι γονείς πρέπει να βάζουν όρια στη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών, ειδικά όταν βλέπουν ότι τα παιδιά τους είναι «εθισμένα» στην τεχνολογία. Σε αντίθετη περίπτωση, θα μάθουν από μικρή ηλικία να εκφράζουν τα συναισθήματά τους μόνο μέσα από τα emoticons.
«Δεν μπορείς να ερμηνεύσεις τα μη-λεκτικά συναισθήματα στην παιδική ηλικία, όταν είσαι απορροφημένος στο ίντερνετ. Τα emoticons αποτελούν πια το σύγχρονο, αλλά φτωχό, υποκατάστατο της επικοινωνίας πρόσωπο με πρόσωπο. Έτσι, χάνονται σταδιακά σημαντικές κοινωνικές δεξιότητες», συνεχίζει η ίδια.
* Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Computers in Human Behavior.