Έρευνα: Κάντε καλή πρώτη εντύπωση… μέσα από 4 κόλπα!
«Κερδίστε» πόντους στις συνειδήσεις των άλλων από την πρώτη στιγμή, καθώς ο εγκέφαλος κρίνει το πόσο αξιόπιστος, αγαπητός ή ειλικρινής είναι κάποιος… μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου! Έρευνες ισχυρίζονται ότι η πρώτη εντύπωση είναι συχνά τόσο ακριβής, όσο η άποψη που πλάθεται μετά από μια μακρόχρονη γνωριμία. Και όμως, η «πρώτη εντύπωση μετράει», αφού αλλάζει με μεγάλη δυσκολία. Γι’ αυτό, είτε πρόκειται για μια συνέντευξη για δουλειά, είτε για ένα ραντεβού, κάντε καλή πρώτη εντύπωση μέσα από τα παρακάτω τέσσερα κόλπα…
Το ντύσιμο, η χειραψία και η φωνή παίζουν ρόλο…
Ειδικά στις συνεντεύξεις για δουλειά, το ντύσιμο, το στυλ και η σταθερή χειραψία μπορούν να κάνουν τη διαφορά όσον αφορά την πρώτη εντύπωση. Έρευνα του 2009, που δημοσιεύτηκε στο “Personality and Social Psychology Bulletin” ισχυρίζεται ότι τόσο το στυλ ντυσίματος, όσο και η στάση του σώματος και η δύναμη της χειραψίας επηρεάζουν ασυναίσθητα την κρίση του άλλου. Με άλλα λόγια, μια αδύναμη χειραψία ίσως δώσει την αίσθηση ενός παθητικού χαρακτήρα, σύμφωνα με την επιστήμη.
Παράλληλα, ο τόνος της φωνής και η προφορά οδηγούν απευθείας τους άλλους… προς τα συμπεράσματα! Μια μελέτη, που «ταξίδεψε» από τη Σκωτία, αναφέρει ότι η πλειοψηφία των συμμετεχόντων μιας έρευνας έκρινε με τον ίδιο τρόπο το χαρακτήρα ενός ατόμου, ακούγοντας απλά τη φωνή του. Σύμφωνα με τον Drew Rendall, ψυχολόγο στο Πανεπιστήμιο του Κάλγκαρυ, οι άνθρωποι χαρακτηρίζουν κάποιον επιθετικό ή καλοσυνάτο μόνο και μόνο από το ύφος και τον τόνο φωνής του.
Η πρώτη εντύπωση σχηματίζεται σε κλάσματα δευτερολέπτου
Μελέτη του 2006 από το Πανεπιστήμιο Princeton ανακάλυψε ότι κρίνουμε τον άλλο με βάση την εμφάνισή του μέσα σε ένα δέκατο του δευτερολέπτου. Πιο συγκεκριμένα, αποδείχθηκε ότι ο εγκέφαλος «κρίνει» την ελκυστικότητα και την αξιοπιστία των υπολοίπων μέσα σε χρόνο ρεκόρ. Η πρώτη εντύπωση είναι τόσο ισχυρή που μπορεί να κατευθύνει την κρίση ενός ατόμου, ακόμα και εάν οι πληροφορίες που έχει λάβει από τον περίγυρό του, «μαρτυρούν» το αντίθετο. Πρόσφατο πείραμα διαπίστωσε ότι ένα άτομο μπορεί να κρίνει με 65% ακρίβεια τις σεξουαλικές προτιμήσεις των άλλων… μέσα από την πρώτη ματιά!
«Δεν είναι σωστό να κρίνεις ένα βιβλίο από το εξώφυλλό του. Και όμως, η φυσική αντίδραση μας οδηγεί προς αυτή την κατεύθυνση. Εάν προσπαθήσουμε, μπορούμε να ξεπεράσουμε μια τέτοια συνήθεια μέχρι κάποιο σημείο, αλλά πρέπει διαρκώς να διορθώνουμε τον εαυτό μας», εξηγεί ο Nicholas Rule από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο.
Καλή πρώτη εντύπωση από την επαφή πρόσωπο με πρόσωπο
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιου του British Columbia εκτιμούν ότι η πρώτη εντύπωση σχηματίζεται με διαφορετικό τρόπο, όταν πρόκειται για την επαφή πρόσωπο με πρόσωπο και «όχι» για την online συζήτηση μέσω skype. Πάνω από 1.000 εθελοντές έλαβαν μέρος στο πείραμα, αποδεικνύοντας ότι η πρώτη εντύπωση μέσω συνομιλίας σε βίντεο ήταν αρνητική σε συντριπτικό ποσοστό.
Ωστόσο, η εκτίμηση σε θέματα εξωστρέφειας ή «ταιριαστής» προσωπικότητας ήταν παρόμοια σε σύγκριση με την άμεση επαφή των προσώπων. Το ίδιο αρνητική ήταν και η πρώτη εντύπωση που σχηματιζόταν μέσα από τις φωτογραφίες των social media. «Αν θέλετε να κάνετε τέλεια εντύπωση σε έναν άγνωστο, τότε είναι σημαντικό να συστηθείτε από κοντά και να δώσετε μια δυνατή χειραψία. Οι περισσότερες “παθητικές” επαφές στα social media συνοδεύονται από αρνητικά σχόλια», εξηγεί ο Jeremy Biesanz, ψυχολόγος του Πανεπιστημίου British Columbia.
Το «κόλπο» για να κερδίσετε την εμπιστοσύνη του άλλου
Στη μάχη της αξιοπιστίας και της αυτοπεποίθησης «κερδίζει» η πρώτη, καθώς για να δημιουργήσει ο άλλος καλή εντύπωση για το πρόσωπό σας, πρέπει να του εμπνέετε εμπιστοσύνη. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την κοινωνική ψυχολόγο Amy Cuddy, ένα από τα κόλπα για να κερδίσετε τον άλλο είναι να προχωράτε σε ερωτήσεις, αντί να αρχίσετε ένα μονόλογο χωρίς τελειωμό. «Οι περισσότεροι κάνουν το λάθος, ιδίως στο χώρο των επιχειρήσεων, και μιλούν πρώτοι σε ένα meeting, νομίζοντας ότι έτσι θα διαχειριστούν καλύτερα την κατάσταση. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν δημιουργεί το αίσθημα της “ζεστασιάς” στο συνομιλητή. Μην ξεχνάτε ότι ο καθένας θέλει να γνωρίζει ότι τον καταλαβαίνουν», αναφέρει η κ. Cubby στο Wired.