Επικίνδυνοι οδηγοί: Για όλα φταίει η ενσυναίσθηση
Τα άτομα με ιστορικό επικίνδυνης οδήγησης έχουν σχετικά μικρότερη ενεργοποίηση σε περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την κοινωνική γνώση και την ενσυναίσθηση σε σχέση με την ασφαλή οδήγηση των ομολόγων τους, σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό NeuroImage.
Ψυχολόγοι στην Τσεχική Δημοκρατία έλεγξαν τη δραστηριότητα του εγκεφάλου καλών και κακών οδηγών, αφού προηγουμένως παρακολούθησαν βίντεο σχετικά με την ασφάλεια της κυκλοφορίας. Ο στόχος ήταν να καταλάβουν γιατί ορισμένοι αγνοούν τους κανόνες θέτοντας άλλους σε κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού ή θανάτου, ενώ οι υπόλοιποι συμμορφώνονται σε αυτούς.
«Χρησιμοποιούμε την οδήγηση ως δείκτη κοινωνικής συμπεριφοράς με την προϋπόθεση ότι τα άτομα θα οδηγήσουν με τρόπο που είναι ασφαλής και σύμφωνος με τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, ενώ τα αντι-κοινωνικά άτομα θα οδηγήσουν επικίνδυνα χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η ζωή των άλλων» έγραψε η επικεφαλής συγγραφέας Jana Zelinková του Κεντρικού Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Τεχνολογίας και οι συνεργάτες της.
Εκστρατείες για την ασφάλεια της κυκλοφορίας συχνά κάνουν έκκληση στο αίσθημα της ενσυναίσθησης επισημαίνοντας τους κινδύνους ότι η κακή οδήγηση έχει ολέθριες συνέπειες. Για τη μελέτη αυτή, οι ερευνητές έδειξαν σε οδηγούς μια σειρά από βίντεο δημόσιας ασφάλειας με σκοπό να αποσπάσουν την ενσυναίσθηση και άλλες συμπονετικές αντιδράσεις απέναντι στα θύματα από διάφορα οδικά ατυχήματα.
Οι ερευνητές υπέθεσαν ότι οι επικίνδυνοι οδηγοί και εκείνοι που οδηγούν με ασφάλεια παρουσιάζουν διαφορετική δραστηριότητα στον εγκέφαλο κατά την παρακολούθηση των βίντεο που δείχνουν τις τραγικές συνέπειες της επικίνδυνης οδήγησης.
Συγκεκριμένα, υπέθεσαν ότι οι συνεπείς οδηγοί θα παρουσιάζουν σημαντική ενεργοποίηση της άνω κροταφικής αύλακας (STS), μια περιοχή του εγκεφάλου που σχετίζεται με την αναγνώριση του προσώπου, την ενσυναίσθηση και την ικανότητά μας να φανταστούμε τις ψυχικές καταστάσεις των άλλων ανθρώπων.
Χρησιμοποιώντας λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI), οι ερευνητές συνέκριναν την εγκεφαλική δραστηριότητα στην STS μεταξύ μιας ομάδας 25 ανδρών οδηγών χωρίς ιστορικό τροχαίων παραβάσεων ή ατυχημάτων και μια ομάδα από 19 άνδρες οδηγούς οι οποίοι είχαν τουλάχιστον μία εμφάνιση για τροχαία παράβαση, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών ή υπερβολική ταχύτητα.
Ενώ υποβλήθηκαν στο fMRI, όλοι οι συμμετέχοντες είδαν μια σειρά από 12 σύντομα βίντεο κλιπ διαφόρων σεναρίων οδήγησης σε τυχαία σειρά.
Έξι από τα βίντεο έδειξαν τις καταστροφικές συνέπειες τροχαίων ατυχημάτων (όπως ανάνηψης και θανάτου), που προέκυψαν από μια ποικιλία επικίνδυνων συμπεριφορών οδήγησης, συμπεριλαμβανομένων την υπερβολική ταχύτητα ή την οδήγηση σε κατάσταση μέθης. Τα υπόλοιπα έξι βίντεο ήταν ουδέτερες σκηνές από διαφημίσεις αυτοκινήτων.
Όπως ήταν αναμενόμενο οι συνεπείς οδηγοί έδειξαν μεγαλύτερη ενεργοποίηση STS από ό, τι οι επικίνδυνοι οδηγοί σε απάντηση προς τα ανησυχητικά βίντεο της οδικής ασφάλειας.
Υπό το πρίσμα αυτό, όσο μεγαλύτεροι είναι οι δείκτες STS τόσο μεγαλύτερο είναι το ενδιαφέρον για τους άλλους, συμπεραίνουν οι ερευνητές. Με άλλα λόγια, προτείνουμε ότι οι επικίνδυνοι οδηγοί σκέφτονται λιγότερο τους άλλους.