Ενοικίαση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Παρίσι
Τη μείωση της εκπομπής ρύπων προσπαθεί να πετύχει ο Δήμος του Παρισιού. Εκτός από το σύστημα (ενίοτε και δωρεάν) ενοικίασης ποδηλάτων έξω από σταθμούς του μετρό, έχει σχεδιάσει μαζί με κάποιες εταιρείες ένα δίκτυο ενοικίασης ηλεκτρικών αυτοκινήτων για το κέντρο της πόλης, το ονομαζόμενο και Autolib. Για το συγκεκριμένο σύστημα, μιλάει στο flowmagazine.gr ο συγκοινωνιολόγος και Επίκουρος καθηγητής Ε.Μ.Π., Θάνος Βλαστός.
Δυσκολία στο παρκάρισμα, έντονη εκπομπή ρύπων και άνοδος της τιμής του πετρελαίου και της βενζίνης αποτελούν τους βασικούς παράγοντες που οδήγησαν τους υπευθύνους στη δημιουργία του Autolib. Μέσω αυτού του δικτύου, δίνεται η δυνατότητα για ενοικίαση του οχήματος από μία ώρα έως και δύο ημέρες. Πρόκειται για ευέλικτο και οικονομικό σύστημα καθώς είναι διαθέσιμο κάθε ώρα και μέρα της εβδομάδας.
«Ουσιαστικά γίνεται προσπάθεια να πείσουν αυτούς που μένουν στα προάστια να μην χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητό τους για το κέντρο», επισημαίνει στο flowmagazine.gr ο κ. Βλαστός. Όπως αντιλαμβανόμαστε, το Autolib απευθύνεται σε όσους (μόνιμους κατοίκους ή τουρίστες) δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν το ιδιωτικό τους αυτοκίνητο μέσα στην πόλη, αλλά παράλληλα επιδιώκουν την αυτονομία που παρέχει ένα προσωπικό 4τροχο.
Από τον Ιούνιο (του 2012) υπάρχουν στο δρόμο του Παρισιού παρκαρισμένα 1740 ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε 1.100 «σταθμούς» όπου και θα φορτίζουν. Τα σημεία φόρτισης φτάνουν τα 5000 στην πρωτεύουσα της Γαλλίας. Για να χρησιμοποιήσει κανείς τα αυτοκίνητα οφείλει να κάνει μια εγγραφή ως μέλος του δικτύου και να πληρώσει μια συνδρομή. Υπάρχουν διάφορα είδη όπως ετήσια (144 ευρώ), εβδομαδιαία (15 ευρώ) και ημερήσια (10 ευρώ) με πρόσθετο κόστος 5 ευρώ για κάθε μισή ώρα οδήγησης. Τα αυτοκίνητα που θα διατίθενται από την εταιρεία Bollore, ονομάζονται «Bluecar», είναι τετραθέσια και πλήρως ηλεκτρικά. Φτάνουν τα 130 χλμ/ώρα τελική ταχύτητα και με μια απλή φόρτιση μπορούν να διανύσουν απόσταση έως και 250 χιλιομέτρων.
Το σύστημα Autolib «πατάει» στις βάσεις, που είχε θέσει το αντίστοιχο σύστημα Velib με τα ποδήλατα, που μπορούσαν να βρουν οι πολίτες μέσα στην πόλη και να τα επιστρέφουν σε αντίστοιχα σημεία. Οι υπεύθυνοι της εταιρείας Bollore στοχεύουν στην τοποθέτηση 3.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Παρίσι μέσα το 2013 και 6600 σημείων ανεφοδιασμού (φόρτισης).
Ο κ. Βλαστός δεν παρέλειψε να τονίσει τα θετικά και τα αρνητικά αυτού του εγχειρήματος. Συγκεκριμένα αναφέρει: «Μυεί τον κάτοικο στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο και βλέπει τα πλεονεκτήματά του, για μια μελλοντική αγορά, απομακρύνει ρύπους και θόρυβο από το κέντρο της πόλης και κάνει την πόλη πιο φιλόξενη ακόμα και απέναντι στους τουρίστες». Ωστόσο δεν παρέλειψε να τονίσει πως με τη μέθοδο αυτή, το αυτοκίνητο γίνεται ανταγωνιστικό στο ποδήλατο και ενισχύει τη χρήση του, την οποία ήθελαν να αποφύγουν.
Η γαλλική κυβέρνηση αυτό το διάστημα εξετάζει την προοπτική απαγόρευσης εισόδου στο κέντρο του Παρισιού αυτοκινήτων με χρονολογία παραγωγής προγενέστερης του 1997, αν και οι αντιδράσεις είναι ήδη πολλές.
Κάτι αντίστοιχο με τα ηλεκτρικά αμάξια, θα ήταν πολύ χρήσιμο και ωφέλιμο να συμβεί στην Αθήνα, τόσο για τη βελτίωση της εικόνας του κέντρου όσο και για τη μείωση των ρύπων και του κυκλοφοριακού χάους. Παρόλα αυτά ο κ. Βλαστός τονίζει: «Θα είναι μεγάλο πρόβλημα να εφαρμοστεί κάτι παρόμοιο, καθώς στην Αθήνα επικρατεί βανδαλισμός και εγκληματικότητα». Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη δυσκολία του εγχειρήματος και πώς κανείς «δεν τολμά» να το κάνει. Για το λόγο αυτό κατά τον κ. Βλαστό, αν και πλέον υπάρχουν οι πρώτες υποδομές, δεν εφαρμόζεται ούτε η «πατέντα» με τα ποδήλατα.