Ένα παζάρι αγροτικών προϊόντων στο ίντερνετ!
Πληθαίνουν οι προσπάθειες για μείωση των τιμών σε όλη την αγορά. Λιγότεροι μεσάζοντες, μικρότερα κόστη, χαμηλότερες τιμές προϊόντων. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται μια νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα που φιλοδοξεί να ενισχύσει το κίνημα χωρίς μεσάζοντες, φέρνοντας απευθείας σε επικοινωνία καταναλωτές και παραγωγούς. Η ιστοσελίδα topagrodeals αποτελεί μια ιδιωτική προσπάθεια και αυτοαποκαλείται ως η «ηλεκτρονική λαχαναγορά». Προσφέρει τη δυνατότητα σε παραγωγούς να προβάλουν τα προϊόντα τους και τις αντίστοιχες τιμές τους. Από μεριάς τους, οι καταναλωτές μπορούν να επιτύχουν μια καλή και συμφέρουσα αγορά απευθείας από τον παραγωγό.
Ο Νίκος Χατζηνικολάου, ένας από τους δημιουργούς και υπεύθυνος εμπορικής ανάπτυξης του site, μιλάει στο flowmagazine.gr σχετικά με το ηλεκτρονικό αυτό παζάρι και τις δυνατότητες που παρέχει. Η συγκεκριμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα επιδιώκει την προβολή και προώθηση ελληνικών προϊόντων σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ο κ. Χατζηνικολάου μας επισημαίνει πως: «στόχος του site είναι να οργανώσει σημαντικά περισσότερους παραγωγούς καθώς δεν έχουν την καλύτερη σχέση με το διαδίκτυο. Αυτό που θέλουμε είναι να έχει άμεση επικοινωνία ο καταναλωτής με τον παραγωγό».
Η διαδικασία αγοράς προϊόντων από τους καταναλωτές είναι αρκετά απλή. Δεν είναι δεσμευτική και δεν απαιτεί καμία ηλεκτρονική συναλλαγή που να δεσμεύει χρήματά. Αφού εντοπίσετε το προϊόν και επιλέξετε τον προμηθευτή σας, συμπληρώνετε μια φόρμα επικοινωνίας προς τον παραγωγό και αναμένετε απάντηση από τον ίδιο για τη δυνατότητα ικανοποίησης της ζήτησης, και τον απαιτούμενο χρόνο παράδοσης. Σημαντικό είναι πως «η τιμή που αναγράφεται στα προϊόντα είναι ενδεικτική και μπορεί να ρυθμιστεί κατόπιν συνεννόησης με τον παραγωγό» αναφέρει ο Νίκος Χατζηνικολάου. Δίνεται επίσης η δυνατότητα επιλογής της μεταφορικής εταιρείας με ταυτόχρονη ενημέρωση για το κόστος αποστολής.
Παραγωγοί
Σε οτι αφορά τους παραγωγούς, τους προσφέρεται η δυνατότητα για προώθηση των προϊόντων τους σε εγχώρια και μη αγορά καθώς και οι υπηρεσίες πιστοποίησης και υπολογισμού του κόστους εξαγωγών, καθώς και νομικές αλλά και εμπορικές συμβουλές. Ο κάθε παραγωγός έχει το δικό του ξεχωριστό προφιλ. Η προβολή που κάνουν στα προϊόντα είναι υπεραναλυτική καθώς περιέχουν στοιχεία όπως μέγιστη ετήσια παραγωγή, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, φωτογραφικό υλικό, χρόνο παράδοσης, τρόπους διάθεσης και αποστολής και διαδικασίες ποιότητας. Όπως μας επισημαίνει ο κ. Χατζηνικολάου: «οι ίδιοι οι παραγωγοί αποφασίζουν τον τρόπο και τον τύπο πληρωμής».
Μια σημαντική λεπτομέρεια είναι πως η ειδοποίηση ζήτησης της αποστολής γίνεται με sms στον παραγωγό! Το κόστος για τον παραγωγό τους τρεις πρώτους μήνες είναι δωρεάν, ενώ στη συνέχεια η ετήσια συνδρομή ανέρχεται στα 150 ευρώ. Η σχετική συνδρομή που δίνουν οι παραγωγοί για να προωθηθούν είναι όπως πληροφορεί το flowmagazine.gr ο κ. Χατζηνικολάου «για τις διαδικασίες πιστοποίησης προϊόντων και παραγωγού. Στο τέλος τους γίνεται και πιστοποίηση με ενός είδος ISO».
Προϊόντα
Τα δημοφιλέστερα προϊόντα αυτή τη στιγμή είναι το ελαιόλαδο, οι ελιές, τα λαχανικά αλλά και το μέλι. Προσφάτως παρατηρήθηκε σημαντική κίνηση σε κρέατα και ψάρια. Άνοδος έχει σημειωθεί επίσης σε καπνά και βαμβάκι που αποτελούν από μόνα τους μια ειδική κατηγορία. Ο Νίκος Χατζηνικολάου συμπληρώνει: «Το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών, περίπου 70% είναι Έλληνες. Οι υπόλοιποι είναι κυρίως απόδημοι Έλληνες του εξωτερικού από ΗΠΑ, Αυσταραλία και άλλες χώρες». Αξίζει να επισημάνουμε πως οι ποσότητες που πωλούνται είναι κατά κύριο λόγο ποσότητες λιανικής. Για τις ποσότητες που είναι χονδρικής αγοράς υπάρχει ζήτηση κυρίως από το εξωτερικό και από επιχειρήσεις.
Τις ημέρες που παρακολουθούσαμε το site μας κέντρισαν το ενδιαφέρον διάφορες προσφορές που είχαν παραγωγοί. Κάποια τέτοια παραδείγματα αναφέρουμε ενδεικτικά: κιβώτιο με 12 μπουκάλια των 500ml κερκυραϊκής μπύρας με 14,28 ευρώ, μέλι Θεσσαλονίκης 9ευρώ/ κιλό, σαλιγκάρια 6 ευρώ/κιλό, ελιές Καλαμών 2,5 ευρώ/κιλό (σε βαζάκι)… Ωστόσο θέλει προσοχή η ένδειξη για ελάχιστη ποσότητα παραγγελίας. Αξιοσημείωτο είναι ότι κάποια προϊόντα δεν είχαν ενδεικτική τιμή καθώς παρακινούσαν τον καταναλωτή να έρθει σε συνεννόηση με τον προμηθευτή για τον καθορισμό αυτής.