Ένα παραμυθένιο χωριό της νοτιοανατολικής Ισλανδίας, το χωριό Χοφ, δημιουργεί μία εκπληκτική ψευδαίσθηση, καθώς τα κτίρια είναι κατασκευασμένα σύμφωνα με …
Ένα φουτουριστικό σπίτι θαμμένο σε πλούσια βλάστηση
Ένα σπίτι με πληθωρική, καμπυλωτή αρχιτεκτονική, βυθισμένο στη γη και αναδυόμενο από ένα πυκνό στρώμα βλάστησης.
Σε μία ανέπαφη έκταση γης, ανάμεσα σε αραιές κατοικίες, η αρχιτεκτονική εταιρεία Niko Architect, που βρίσκεται στη Ρωσία, δημιούργησε ένα σπίτι απόμερο, χωρίς να είναι απρόσιτο στο φως της ημέρας. Οι τσιμεντένιες του επιφάνειες σκεπάζονται από δασώδη βλάστηση, ενώ οι τοίχοι του ελίσσονται πάνω και κάτω, ώσπου να σχηματίσουν την ευθύγραμμη σκεπή της κατοικίας. Τα παράθυρά του είναι καμπύλες πλασμένες στο σχήμα του σπιτιού (που είναι μεγάλο), από το δάπεδο μέχρι την οροφή και χαρίζουν πανοραμική θέα προς όλο το συγκρότημα και την πισίνα.
Φωτογραφία: Vasiliy Khurtin
Η Niko Architect σε συνεργασία με την τοπογραφική εταιρεία Ecopochva κατασκεύασαν το σπίτι που ξεφεύγει από τις νόρμες της ευθύγραμμης αρχιτεκτονικής. Το σπίτι, χτισμένο σε στρατηγική τοποθεσία, αφομοιώνεται μέσα στο φυσικό περιβάλλον, μένοντας απαρατήρητο από την μεριά του δρόμου και τους γείτονες.
«Το φυσικό τοπίο αποπνέεται μέσα από το κτίριο, και το κτίριο με τη σειρά του αναδύεται μέσα από το τοπίο», περιγράφει εκπρόσωπος της Niko Architect. «Ακόμη περισσότερο εμπλουτίζεται από την οικολογική σκεπή, επάνω στην οποία καλλιεργείται κήπος με δασοσκεπή, ποώδη φυτά και ανάγλυφες προεξοχές.».
Στο ισόγειο, πάνω από το υπνοδωμάτιο, υπάρχει ένα καθιστικό. Και τα δύο δωμάτια περιβάλλονται με μεγάλα παράθυρα μεγάλα -από το έδαφος μέχρι την οροφή-, που χαρίζουν άπλετο φυσικό φως και θέα στην πίσω αυλή. Το οίκημα φωλιάζει σε μία λοξή, εσωτερική αυλή που πλαισιώνει ένα από τα πολλά γλυπτά.
Δεδομένου ότι παράθυρα διαθέτει μόνον η οπίσθια όψη του σπιτιού, η Niko Architect δημιούργησε αμοιβαδοειδείς φεγγίτες, οι οποίοι ξεπροβάλλουν από τον κήπο της οροφής. Κάθε φεγγίτης κοιτάει προς την τροχιά του ήλιου για να ελαχιστοποιεί το περιβάλλον φως.
Κάποια διάσπαρτα παράθυρα πάνω από την ισόγεια περιοχή του σαλονιού είναι κατασκευασμένα έτσι ώστε ν’ απορροφούν το φως του ήλιου, το οποίο, σε διαφορετικές ώρες της ημέρας διοχετεύεται είτε στο καθιστικό, ή το σαλόνι ή την τραπεζαρία. Το άλλο καθιστικό – ένα υπερυψωμένο επίπεδο, στον επάνω όροφο και κατά μήκος της αυλής -έχει τρία παράθυρα, έτσι κατασκευασμένα ώστε με τρόπο που να δεσμεύουν το φως κατά τις απογευματινές και τις πρώιμες βραδινές ώρες.
Φωτογραφία: Vasiliy Khurtin
Σε μία αεροφωτογραφία απεικονίζεται η διάταξη του τοπίου με την οργιώδη βλάστηση, καθώς και οι πολλοί κεκλιμένοι φεγγίτες, μέσα από τους οποίους διαχέεται το φυσικό φως στο εσωτερικό. Καθένας τους είναι τοποθετημένος ώστε να δεσμεύσει το φως ανά διαφορετικές ώρες της ημέρας.
Μία ελικοειδής σκάλα οδηγεί στον δεύτερο όροφο. Στο πίσω μέρος είναι τοποθετημένο ένα γλυπτό εναρμονισμένο με το μαύρο μάρμαρο, ενώ καλόγουστα μπονσάι στολίζουν τα στρογγυλεμένα περβάζια. Οι άσπροι, καμπυλωτοί τοίχοι και το θολωτό ταβάνι συναντούν το μαύρο γραμμωτό, μαρμάρινο δάπεδο, συνθέτοντας, έτσι, μία ατμόσφαιρα μουσείου. Οι εναλλασσόμενες φωτοσκιάσεις του ήλιου αλλάζουν τις μορφές από τα έπιπλα και τα γλυπτά μέσα στα 3.000 τ.μ. του σπιτιού.
Φωτογραφία: Sergey Ananiev
Στο καθιστικό του ισογείου, οι τοίχοι κυλούν προς τους φεγγίτες που εξέχουν πάνω από το δασοσκεπές οίκημα. Κοντά στο παραθυρόφυλλο είναι το καθιστικό με ένα εκκρεμές τζάκι και ένα διάτρητο διαχωριστικό ανάμεσα στο καθιστικό και την τραπεζαρία. Στο εσωτερικό παρατηρούνται ογκώδη, καμπυλωτά έπιπλα, που ταιριάζουν αρμονικά με την μορφή του σπιτιού.
Στην είσοδο του σπιτιού ένα ασύμμετρο, ευρύστομο γκαράζ στέκει πίσω από τον προστατευτικό φράκτη της ακίνητης περιουσίας. Από εκεί, μεγαλοπρεπείς σκάλες πλευρίζουν σαν αγκαλιά την κατάφυτη πρόσοψη. «Είναι αλληλένδετο με το περιβάλλον, ένα είδος οργανικής αρχιτεκτονικής», εξηγεί εκπρόσωπος της Niko Architect.
Φωτογραφία: Sergey Ananiev
Κάτω, το υπνοδωμάτιο είναι στρωμένο με ξύλινο πάτωμα και μπροστά από τα στα παράθυρα μπροστά, υπάρχουν τοποθετημένες εγκάρσιες, ξύλινες περσίδες για να εξασφαλίζουν ιδιωτικότητα. Επίχρισμα χρυσού και μαύρου διακόπτει το άσπρο των τοίχων. Μαύρα φιγουρίνια κατεβαίνουν από το κατάμαυρο, διάστικτο από το φυσικό φως, μπάνιο.
Στην είσοδο εδράζει ένα ασύμμετρο, φουτουριστικό, και υποβλητικά φωτισμένο γκαράζ που, αντικρίζοντας τον δρόμο, προσφέρει μία αίσθηση από την ταινία «Star Wars: Cloud City». Κατάφυτα μονοπάτια και σκαλοπάτια περιβάλλουν την έκταση.
Πηγή: Dwell (Άρθρο του Duncan Nielsen)
Κεντρική φωτογραφία: Vasiliy Khurtin