Κυνόδοντας
Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Σενάριο: Ευθύμης Φιλίππου, Γιώργος Λάνθιμος
Παίζουν: Χρήστος Στέργιογλου, Michele Valley, Χρήστος Πασσαλή, Μαίρη Τσώνη, Αγγελική Παπούλια
Υποψήφιος για Oscar καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας στη φετινή απονομή, ο Κυνόδοντας εξέπληξε, ανατρίχιασε και προβλημάτισε κοινό και κριτικούς. Κάποιοι ενθουσιάστηκαν, κάποιοι το αποδέχτηκαν και κάποιοι άλλοι δυσανασχέτησαν. Σίγουρα δεν είναι μια ταινία για όλα τα γούστα αλλά διεκδικεί με την αξία της μία θέση στην ιστορία του αξιόλογου ελληνικού κινηματογράφου.
Η ιστορία στρέφεται γύρω από τρία νεαρά παιδιά μίας οικογένειας που ζει απομονωμένη σε μία άνετη, όμορφη κι απόμερη μονοκατοικία. Στο σπίτι αυτό, η όποια γνώση για τον κόσμο ελέγχεται απόλυτα από τον πατέρα και τη μητέρα, οι οποίοι για άγνωστο λόγο ανατρέφουν το γιο, τη μικρή και τη μεγάλη τους κόρη αποκλειστικά εντός των ορίων του περιφραγμένου οικοπέδου της μονοκατοικίας. Σύμφωνα με τους γονείς το σπίτι είναι ο μοναδικός χώρος όπου μπορούν να ζουν ασφαλείς. Στα παιδιά θα επιτραπεί να βγουν από το σπίτι μόνο όταν τους πέσει ο κυνόδοντας. Ο μόνος άνθρωπος από τον έξω κόσμο που γνωρίζουν τα παιδιά είναι η Χριστίνα, την οποία ο πατέρας φέρνει στο σπίτι για να εκτονώνει τις σεξουαλικές ορμές του γιου. Η παρουσία όμως αυτού του «εισβολέα» απειλεί να επιφέρει ραγδαίες αλλαγές στο φαινομενικά σταθερό και ελεγχόμενο σύμπαν του σπιτιού.
Η ταινία παρουσιάζει τον καταπιεστικό θεσμό της ελληνικής παραδοσιακής οικογένειας μέσα από μια σκοπιά υπερβολής. Ο θεατής μπορεί να παρατηρήσει τον αυταρχικό πατέρα, που είναι και ο μόνος που μπορεί να βγει έξω από το σπίτι, αλλά και την εξέχουσα προτίμηση προς το αρσενικό παιδί της οικογένειας. Οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι εξαιρετικές καθώς αποδίδουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη συμπεριφορά και την ομιλία που θα μπορούσαν να έχουν παιδιά που έχουν ζήσει σε τέτοιο ελεγχόμενο περιβάλλον. Η σκηνοθετική ματιά του Γιώργου Λάνθιμου είναι αρκετά ενδιαφέρουσα και αποδίδει ακριβώς αυτό που θέλει να πει μέσα από τη ταινία του. Ο ρυθμός είναι κάπως αργός ενώ δεν λείπουν και σκηνές οι οποίες πραγματικά ξαφνιάζουν και προκαλούν ρίγη στους θεατές.
Μέχρι τις 27 Φεβρουαρίου λοιπόν, όπου είναι και η απονομή των Oscar, όλοι μας θα περιμένουμε με αγωνία τη τύχη του Κυνόδοντα. Αξίζει να σημειωθεί ότι έχει να μπει ελληνική συμμετοχή στην κατηγορία ξενόγλωσσης ταινίας από το 1978 με την “Ιφιγένεια” του Μ. Κακογιάννη.