Διώρυγα και στη Νικαράγουα
Η διώρυγα του Παναμά είναι εδώ και 110 χρόνια ο μοναδικός «τεχνητός» τρόπος για να περάσεις από τον Ατλαντικό Ωκεανό στον Ειρηνικό. Ένα κολοσσιαίο έργο, που διευκόλυνε την παγκόσμια ναυτιλία και μείωσε στον μισό το χρόνο που χρειάζονταν τα πλοία για να παρακάμψουν την αμερικάνικη ήπειρο (μέχρι τότε έπρεπε να περάσουν από τον πορθμό του Μαγγελάνου στο νότο ή ακόμα πιο νότια το τρικυμιώδες ακρωτήριο Χορν). Σε λίγα χρόνια, όμως, η διώρυγα του Παναμά θα έχει έναν πολύ σημαντικό ανταγωνιστή: Τη διώρυγα της Νικαράγουα.
Μια ματιά στον χάρτη της Κεντρικής Αμερικής δείχνει ότι όντως ο Παναμάς είναι η πιο στενή λωρίδα γης ανάμεσα στους δύο μεγάλους όγκους στεριάς της αμερικάνικης ηπείρου. Αλλά και η Νικαράγουα δεν πάει πίσω. Μπορεί το πλάτος μεταξύ των ακτών Ατλαντικού (συγκεκριμένα της Καραϊβικής θάλασσας) και Ειρηνικού να είναι πολύ μεγαλύτερο, ωστόσο μεγάλο ρόλο στην επιλογή της τοποθεσίας παίζει και το γεγονός ότι μεγάλος όγκος που φαίνεται στεριά είναι στην πραγματικότητα… νερό. Η μεγάλη λίμνη της Νικαράγουα, που αφήνει μόνο δύο μικρές γλώσσες στεριάς στα ανατολικά και δυτικά.
Το σχέδιο διάνοιξης της διώρυγας της Νικαράγουα βρίσκεται στα χαρτιά εδώ και σχεδόν… 150 χρόνια! Πριν ακόμα ξεκινήσει (από γαλλική εταιρεία) η διώρυγα του Παναμά, οι Αμερικάνοι είχαν την ιδέα να κατασκευάσουν εκεί το πέρασμα που ενώνει τους δύο ωκεανούς. Από τη στιγμή, όμως, που προτιμήθηκε ο Παναμάς και οι Αμερικάνοι έβαλαν πόδι εκεί το 1903 (δεν είναι σύμπτωση ότι η διώρυγα άρχισε να λειτουργεί μόλις τον… επόμενο χρόνο), τα σχέδια έμειναν στα συρτάρια. Μέχρι που βγήκαν και ξεσκονίστηκαν πριν λίγα χρόνια, εγκρίθηκαν από το υπουργικό συμβούλιο της Νικαράγουα και θα γίνουν πραγματικότητα σε λίγα χρόνια με λεφτά από την… Κίνα!
Ενας Κινέζος δισεκατομμυριούχος, ονόματι Γουάνγκ Τζινγκ, ο οποίος μέχρι στιγμής ασχολούταν με τις τηλεπικοινωνίες, βρίσκεται πίσω από την υλοποίηση του σχεδίου, το οποίο αναμένεται να στοιχίσει περισσότερα από 35 δις ευρώ. Ηδη η εταιρεία του απέκτησε τα δικαιώματα εκμετάλλευσης της διώρυγας (εφ’ όσον τη φτιάξει, βέβαια) για 50 χρόνια! Η αριστερών πεποιθήσεων κυβέρνηση της Νικαράγουα προσελκύει πολλά κινέζικα κεφάλαια τα τελευταία χρόνια, αλλά αυτό το πρότζεκτ ξεπερνάει οποιαδήποτε άλλη επένδυση.
Μια δεύτερη διώρυγα από τον Ατλαντικό στον Ειρηνικό αναμένεται να αυξήσει ακόμα περισσότερο τον… ανταγωνισμό και να μειώσει τις τιμές που απαιτούνται από τα πλοία να περάσουν από τον ένα ωκεανό στον άλλο. Μόνο η κατασκευή της διώρυγας (και όχι η εκμετάλλευσή της) αναμένεται να δώσει στη Νικαράγουα κέρδη πάνω από 30 δις ευρώ σε αμοιβές εργατών και παράλληλες επενδύσεις.